1402\10\19 11:20:36
کتاب مسیر شغلی اثری کاربردی از دانشکدۀ کسبوکار هاروارد است که به شما کمک میکند با ارزیابی و بهروزرسانی مهارتها مسیر شغلی خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید و در مورد نحوۀ رسیدن به جایگاه حرفهای مورد علاقهی خود...
مترجم: افشین صمصامی، مجید کرمیناشر: انتشارات آریاناقلم
کتاب مسیر شغلی اثری کاربردی از دانشکدۀ کسبوکار هاروارد است که به شما کمک میکند با ارزیابی و بهروزرسانی مهارتها مسیر شغلی خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید و در مورد نحوۀ رسیدن به جایگاه حرفهای مورد علاقهی خود تصمیم بگیرید.
دانشکدۀ کسب و کار هاروارد در کتاب مسیر شغلی (Shaping your career: expert solutions to everyday challenges) راهنماییهای کاربردی و مفیدی برای شناخت درست مسیر شغلی به مخاطبان ارائه کرده است.
در طول فرایند تعیین مسیر شغلی ابتدا باید ارزیابی درستی از موقعیت خود داشته باشید؛ باید خودتان را کاملاً بشناسید؛ باید بدانید علایق کاری شما چیست؟ دوست دارید در چه محیطی کار کنید؟ کدام ارزشهای کاری برای شما اهمیت بیشتری دارند؟ برای رسیدن به استقلال مالی کار میکنید یا ارتباط داشتن با همکاران برایتان مهمتر است؟ دقیقاً چه تواناییها و مهارتهایی دارید که شما را در زمینۀ تخصصی خود حرفهای میکند؟ با ارزیابی پیوسته و مداوم مهارتهایتان مزیت رقابتی خود را نیز حفظ میکنید و همواره به عنوان یک نیروی کار موثر و ارزشمند در حیطۀ تخصصی خود شناخته میشوید.
در مرحله بعدی باید در مورد جایگاه شغلی مورد علاقه خود تصمیمگیری کنید و سپس تغییرات لازم (نظیر کسب مهارتهای جدید یا بهروزرسانی مهارتهای قبلی) را برای رسیدن به جایگاه دلخواه ایجاد نمایید. انتخاب شغل انتخابی نیست که یک بار در 20 سالگی در مورد آن تصمیمگیری کنید و تا آخر یک مسیر مشخص را طی کنید. درواقع، محیط کسبوکار همواره در حال تغییر و تحول است.
کتاب مسیر شغلی پیشنهادات و راهبردهای گوناگونی را به شما ارائه میکند که با استفاده از آن میتوانید مسیر شغلی خود را به طور مداوم اصلاح و مدیریت کنید و به رضایت شغلی بالاتری برسید. در آخرِ کتاب نیز ابزارهای مفیدی برای ارزیابی و تعیین مسیر شغلی آمده است.
مجموعه کتابهای همراه مدیران بر اساس پژوهشهای دانشکده کسبوکار دانشگاه هاروارد تألیف شده است و تکنیکهای مفیدی را برای مسائلی که مدیران همیشه با آنها سروکار دارند، ارائه میدهد. این مجموعه که توسط اساتید درجه یک دانشگاه هاروارد پس از سالها تجربه در مشاوره و آموزش منتشر شده است، با کمک مثالهای واقعی، نکتههای ارزشمند، راهنماییها، ابزارها و آزمونها مدیران را در شناسایی نقاط ضعف یا قوت و کسب مهارتهای کلیدی مدیریت یاری میرساند.
(آمازون)
اگر شما هم هنوز راه خود را در بازار کار پیدا نکردهاید، رضایت شغلی ندارید، دوست دارید شغل خود را تغییر دهید یا به راهاندازی حرفهی متفاوتی فکر میکنید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد میکنیم. اگر دوست دارید ارزیابی درستی از مهارتها و استعدادهای خود داشته باشید و بر همین اساس در حوزۀ شغلی بهترین تصمیم ممکن را بگیرید، کتاب مسیر شغلی را بخوانید تا با دید وسیعتری حرفهی خود را طراحی و تعیین کنید. علاوه بر این، خواندن این کتاب را به تمام علاقهمندان، کارشناسان، فعالان و مدیران کسبوکار توصیه میکنیم.
گفتنیست کتاب حاضر ذیل مجموعهای به نام «کتابهای همراه؛ راه حلهای حرفه ای برای چالشهای روزانه» از انتشارات دانشکدۀ کسبوکار هاروارد منتشر شده است.
بد نیست کمی به معرفی این ناشر بپردازیم. دانشکده کسب و کار هاروارد برترین دانشکده در حوزۀ مدیریت، اقتصاد و تجارت به شمار میرود. این دانشکده از سال 1984 تاکنون کتابهای ارزشمندی در حوزۀ تفکر مدیریت و کسبوکار منتشر کرده است.
نویسندگان هر یک از این آثار در زمینۀ تخصصی خود پیشرو و پیشگام به حساب میآیند. مجموعه کتب منتشر شده در انتشارات دانشکدۀ کسب و کار هاروارد از بهترین آثار این حوزه هستند. این کتابها برای مطالعه به عنوان کتابهای غیردانشگاهی تألیف شدهاند و عموم مردم به خصوص مدیران و صاحبان کسب و کار مخاطب این مجموعه کتابها هستند.
دکتر جیمز والدروپ (James Waldroop) و تیموتی باتلر (Timothy Butler) هر دو از روان شناس های شغلی کسبوکار هستند.
آنها بیش از بیست سال در دانشکدۀ هاروارد با یکدیگر کار کردهاند. دکتر باتلر در حال حاضر استاد این دانشکدۀ و مشاور ارشد مسیر شغلی است. والدروپ و باتلر در طول سالها به افراد زیادی در فرآیندهای توسعه برنامه ریزی و شغلی کمک کردهاند.
چهار نکته اصلی در مورد مهارت ها:
در ارزیابی مهارت های خود به نکات زیر توجه داشته باشید.
مهارت ها، متغیر آستانه برای توانایی شما در انجام موفق وظایف شغلی هستند.
شما به حد کافی از مهارت نیاز دارید (برای مثال، برای این که بتوانید کیسه های 25 کیلوگرمی را بلند کنید)، اما در بسیاری از موارد، مهارت بالاتر (این که بتوانید کیسه های 250 کیلوگرمی را بلند کنید)، توفیق بیشتری برای شما نخواهد داشت.
مهارت ها نسبت به علایق یا ارزشهای کاری ثبات کمتری دارند. به این معنا که، شما می توانید از طریق تمرین، آموزش و کسب تجربه، مهارت های خود را توسعه دهید و یا مهارت های جدیدی کسب کنید و همینطور اگر از مهارتهایتان استفاده نکنید ممکن است دچار ضعف شوند.
داشتن نقاط ضعف و قوت کاملا طبیعی است. خیلی اوقات افرادی که در محیط کار به دنبال به عهده گرفتن سمت جدیدی هستند تصور می کنند باید تقریباً در همه چیز مهارت داشته باشند، اما واقعیت این است که تمام ما نقاط ضعف و قوتی داریم و این بخشی از وجود ماست.
اگر مهارتی که دیگران دارند را شما ندارید، احساس بدی نداشته باشید.
باید منافع کسب مهارت های جدید را تعیین کنید. کسب مهارت به لحاظ وقت، تلاش و (احتمالاً) پول، هزینه بر است. بنابراین، زمانی که فرصت جدیدی در محیط کار را مورد بررسی قرار می دهید، کمی در این مورد فکر کنید که آیا مهارت هایی که برای فرصت جدید لازم است ارزش سرمایه گذاری دارند یا خیر.
..