1402\10\19 11:36:38
کتاب نابغهای برای زمین اثر جسیکا ایستو کوشیده است از دل نقلقولهایی از ایلان ماسک، پاسخ بسیاری از سؤالهای شما را دربارهی این شخصیت بیان کند و البته شیوهی صحیح کارآفرینی را نیز به شما بیاموزد. از آنجایی که پرسش...
نویسنده: جسیکا ایستو، ایلان ماسکمترجم: شکیبا نوروزیناشر: انتشارات راه طلایی
کتاب نابغهای برای زمین اثر جسیکا ایستو کوشیده است از دل نقلقولهایی از ایلان ماسک، پاسخ بسیاری از سؤالهای شما را دربارهی این شخصیت بیان کند و البته شیوهی صحیح کارآفرینی را نیز به شما بیاموزد.
از آنجایی که پرسش «نابغهها چگونه زندگی کردهاند؟» احتمالاً به ذهن همهی کسانی که با دستاوردهای نوابغ روبهرو شدهاند رسیده، مطالعهی سرگذشت و عقاید آنها برای مخاطبان همیشه جذاب بوده است و کتاب حاضر نیز در زمرهی همین کتابها جای میگیرد.
کتاب نابغهای برای زمین (Rocket man: Elon Musk in his own words) نوشتهی جسیکا ایستو (Jessice Easto) با بیان عبارات و نگرشهای یک انسان تأثیرگذار مخاطب را به تأمل وا میدارد. شما در این کتاب مخاطب نقلقولها و جملات ایلان ماسک (Elon Musk) خواهید بود.
ماسک انسانی آرمانگراست که به هیچ حزبی تعلق ندارد. با وجود موانع بسیار در مسیر و خطر قریبالوقوع شکست، کسی است که توانایی عجیبی در تشخیص و رهبری مشکلات در مقیاسها و پیچیدگیهای فزاینده دارد.
ماسک از همان کودکی میدانست میخواهد از آفریقای جنوبی به ایالاتمتحده برود تا بتواند با قرارگیری در بهترین جایگاه ایجاد تغییر را شروع کند و طبق گفتههایش «آمریکا بهترین کشوری است که تاکنون روی زمین وجود داشته است.» در این مسیر او اولین چراغ را با تحصیل دانشگاهی در زمینههای اینترنت، فضانوردی و انرژی پایدار روشن میکند، در ادامه وارد حوزهی کسبوکار میشود و سایت ایبی را میخرد تا در یک شرکت پرمخاطره با هدف ایجاد انقلاب فضایی سرمایهگذاری کند.
در کتاب نابغهای برای زمین در طول مسیر رشد همراه ایلان ماسک هستیم.
در ابتدای این کتاب، سالهای ابتدایی زندگی او و بزرگ شدن در آفریقای جنوبی توصیف شده است. سخن از دورانی است که اولین بارقههای رشد در چشمان او پیدا میشود. ایلان ماسک در این بخش به کتاب «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy) اشاره میکند که در کودکی او تأثیر مثبتی داشته است.
او بیان میکند که یکی از آموزههای این کتاب برای او این بوده است که چه سؤالهایی باید بپرسیم و چگونه درست سؤال بپرسیم تا بتوانیم اندازهی آگاهی بشر را بالا ببریم.
در قسمت مربوط به تحصیل، او از دشواریهای تحصیلش سخن میگوید. از اینکه پدرش حاضر نبوده هزینههای تحصیل او را در دانشگاهی خارج از آفریقای جنوبی پرداخت کند و خودش راهی میجوید تا بتواند در دانشگاه پنسیلوانیا بورس تحصیلی دریافت کند.
شاید یکی از تحسینبرانگیزترین جنبههای شخصیتی ماسک بیعلاقگی وی به ثروتاندوزی باشد. شاید برای یک مولتیمیلیاردر عادی بهنظر برسد اما ماسک بعد از واریز تقریباً همة داراییاش به حساب اسپیس اکس و تسلا آن هم در بدترین دوران این شرکتها در سال 2008 تا مرز ورشکستگی رفت.
با وجود این، شاهد هستید که ماسک تا چه اندازه خود را وقف یافتن راههایی برای بهبود زندگی بشر و اطمینان از افق روشن پیش روی انسانها کرده است.
کتاب نابغهای برای زمین با ترجمهی شکیبا نوروزی در نشر راه طلایی به چاپ رسیده است.
چه در حال حاضر یک مدیر کارآفرین باشید و چه کسی که رؤیای آفریدن جهانی پر از خلاقیت و کارآیی را در سر دارد، مطالعهی سرگذشت انسانهای توانمند و خلاقی مانند ایلان ماسک میتواند دریچههای تازهای را پیش روی شما قرار بدهد.
ضرورت مدرک دانشگاهی: با حرف پیتر ثیل موافقم که اکثر اوقات تحصیلات دانشگاهی ضرورتی ندارد؛ البته نمیگویم برای همه اینطور است، شما احتمالاً اکثر آنچه را باید آن جا بیاموزی در همان دو سال اول آن هم از طریق همکلاسیها یاد میگیری. چون کتاب درسی را که میشود خرید و خواند؛ کسی جلویت را نمیگیرد. امروزه خیلی از شرکتها مدرک تحصیلی میخواهند چون دنبال افرادی هستند که کارها را نیمهتمام رها نمیکنند و این برای شرکت خیلی اهمیت دارد.
پس داشتن مدرک تحصیلی به هدف هر کسی برمیگردد. اگر هدف راهاندازی شرکت است، بهنظرم فارغ التحصیلی ضرورتی ندارد. اما برای من واجب بود، چون اگر تحصیل را رها میکردم از آمریکا اخراج میشدم.
کنفرانس جنوب از جنوب غربی، 9 مارس 2013
تعهد به یادگیری: هر آنچه برای شروع کاری موفق نیاز داری میتوانی هم در مدرسه و هم خارج از مدرسه یاد بگیری. مدرسه طبعاً باید به تسریع فرایند یادگیری کمک کند و بهنظرم اکثر مواقع اینگونه است. مدرسه گاهی میتواند فرایند یادگیری را بهتر از روش یادگیری تجربی جلو ببرد.
کارآفرینان زیادی هستند که حتی دبیرستان را تمام نکردهاند و در مقابل بعضی هم هستند که دکترا دارند. بهنظرم مهم این است که آنچه برای کار احتیاج داریم یادبگیریم، چه در مدرسه باشد و چه بهصورت تجربی کسب شود. سخنرانی دانشگاه استنفورد، 8 اکتبر 2003
یادگیری ترکیبی: یادگیری نباید برای همه یکسان باشد و پایه به پایه انگلیسی و ریاضی و علوم یاد بگیرند و از پایهی چهارم به پنجم و ششم برسند.
آدمها که کالای خط تولید نیستند این یادگیری پایه به پایه بنظرم مضحک است. هر انسانی به یادگیری موضوعی علاقه دارد و میزان یادگیری هر کسی با دیگری متفاوت است. سطح یادگیری باید از موضوعات جدا باشد.
هر انسانی باید قادر باشد با سرعتی که در توانش هست یاد بگیرد و در هر موضوعی پیشرفت کند و این بسیار واضح است. کنفرانس جنوب از جنوب غربی، 9 مارس 2013
. .