1402\10\19 11:32:29
کتاب نوآوریهای تخریبی در صنعت خدمات مالی، حاصل پژوهش و گردآوری گروهی از محققین حوزهی فناوری مالی است. تئو لین، جان مونی، پیرانجلو روزاتی و مارک کامینز در این کتاب سعی دارند تاریخ ورود فناوریهای جدید به عرصهی تجارت...
نویسنده: تئو لین، جان مونی، پیرانجلو روزاتی، مارک کامینزمترجم: محمدرضا فقیری، مهدی فراهانی، امین فراهانی، غلامرضا خوش سیماناشر: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
کتاب نوآوریهای تخریبی در صنعت خدمات مالی، حاصل پژوهش و گردآوری گروهی از محققین حوزهی فناوری مالی است.
تئو لین، جان مونی، پیرانجلو روزاتی و مارک کامینز در این کتاب سعی دارند تاریخ ورود فناوریهای جدید به عرصهی تجارت و خدمات مالی را مرور کرده و با نگاهی دقیقتر به عصر جدید و به اوج رسیدن تکنولوژی، حضور و نقش آن را در فرایندهای مالی بررسی نمایند.
اگر شما هم از طرفداران حوزهی استارتآپ و یا فناوریهای مالی و تجاری باشید حتماً اصطلاح فینتک (Fintech) به گوشتان خورده است. این اصطلاح از ترکیب دو واژهی financial و technology ساخته شده و در کاربرد ساده و عام، به معنی تکنولوژی و فناوری مالیست. فناوری مالی همان موضوعیست که تئو لین (Theo Lynn)، جان مونی (John G.
Mooney)، پیرانجلو روزاتی (Pierangelo Rosati) و مارک کامینز (Mark Cummins) در کتاب نوآوریهای تخریبی در صنعت خدمات مالی (Disrupting finance) بهطور مفصل به آن خواهند پرداخت.
حتماً شما هم مدتهاست که برای خرید شارژ تلفن یا پرداخت قبوض آب و برق از تلفن همراه استفاده میکنید. این موضوع چندان به چشم نخواهد آمد تا وقتی که به یاد بیاوریم در سالیان نه چندان دور، افراد برای انتقال پول به شهرهای دیگر، یا برای انجام سادهترین خدمات مالی، ساعتها در صف بانک میایستادند. فناوری و تکنولوژی به محض شکلگیری در قرن بیستم، راه خود را میان فعالیتهای تجاری، دنیای اقتصاد و بازار مالی باز کرد.
به بیان بهتر، آنچه که بهعنوان نتیجهی ورود تکنولوژی در امور مالی میبینیم، نسخهی شکوفاشدهی خود در قرن جدید است و نکتهی مهمتر آن که ما انسانهای قرن بیستویکم همچنان در اولین مراحل این مسیر طولانی قرار داریم. نویسندگان کتاب، در فصلهای ابتدایی بهطور دقیق سابقهی ورود اولین فناوریها در عرصهی خدمات وامدهی را بررسی میکنند. همچنین طی هشت فصل کتاب با موضوعات جذابی مثل فناوری بلاکچین آشنا خواهیم شد و مکانیزمهای مالی مختلف مثل وامدهی، بیمه، معاملات سهام، پرداختها و پول در چهارمین عصر صنعتی را به بحث مینشینیم.
مباحث کتاب نوآوریهای تخریبی در صنعت خدمات مالی و مطالب ارزندهی آن در نهایت، ما را با دیدگاههای تازهای پیرامون تجارت، فناوری و صنعت آشنا خواهند کرد. با این کتاب جذاب همراه باشید.
این کتاب نخستینبار در سال 2019 وارد بازار جهانی شد و نسخهی فارسی آن به همت انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی و با ترجمهی محمدرضا فقیری، مهدی فراهانی، امین فراهانی و غلامرضا خوشسیما در دسترس علاقمندان قرار گرفت.
مطالعهی این کتاب آموزنده به تمامی علاقمندان حوزهی امور مالی، تجارت، استارتآپ و فناوری مالی (فینتک) پیشنهاد میشود.
تئو لین، استاد تجارت دیجیتال در دانشگاه شهر دوبلین ایرلند است که در یک مرکز فناوری محاسبات ابری سازمانی ایرلندی/ بینالمللی فعالیت دارد.
جان مونی بهعنوان دانشیار مدیریت سیستمهای اطلاعات و فناوری و همچنین مدیر آکادمیک مدرسهی بازرگانی در ایالات متحده مشغول به کار است.
پیرانجلو روزاتی، استادیار مدرسهی کسبوکار ایرلند، در تجزیه و تحلیل کسبوکار است. او در گذشته بهعنوان محقق فوقدکترا در مرکزی ایرلندی برای رایانش ابری و تجارت (IC4) فعالیت داشت.
مارک کامینز استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی سی.
دی. یو. در ایرلند و همچنین دکترای مالی کمّی با تخصص اف.
اف. تی. برای ارزیابی مشتقات و مدیریت ریسک است.
پول در متون استاندارد اقتصادی معمولاً به عنوان یک واحد حساب، یک ذخیره ارزش و یک واسطه مبادلهای معرفی میشود (ازموندسون و اونر، 2012)، با این حال هنگامی که به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد، سایر ویژگیهای مهم جوامع ما آشکار میشوند، مهمتر از همه این است که چگونه اعتماد (اینگم، 2004) و ساختارهای قدرتی (بیکر، 1987) عملی میشوند.
این دیدگاه که پول فوق اقتصادی است، در اساس اجتماعی (زلیزر، 2011) به عنوان موردی که نقش فزایندهای دارد، باید مورد تأیید قرار گیرد: کارآیی و ارزش پول و اشکال مرتبط آن از نظر اجتماعی ساختاریافته و مشروط به مکان است. در واقع، متن کلاسیک سیمل در مورد فلسفه پول (سیمل، 1900)، که در آن مکانیسمهای زیربنایی مبادله اقتصادی را مورد بررسی قرار میدهد، تراکنشهای مالی را به عنوان شکلی از تعامل اجتماعی در نظر میگیرد و اضافه میکند که خارج از رابطه مبادله، پول معنای خود را از دست میدهد. داد دیدگاه مشابهی از توازن پول و روابط اجتماعی ارائه میکند: "[…] پول یک فرآیند است، نه یک چیز، که ارزش آن برگرفته از روابط اجتماعی پویا و همواره در حال تغییر است و اغلب با روابط اجتماعی که گردش آن را حفظ میکنند، رقابت دارد" (داد، 2014، مقدمه).
این دیدگاه به ما این امکان را میدهد تا فراتر از انتزاع حرکت کنیم، یک جریان اجتماعی از ارزش که در ادبیات اقتصاد رایج میباشد (زلیزر، 2011).
در حالی که شاهد تجدید حیاتی در نحوه درک کارکرد پول هستیم، این مسئله در سطح عملیاتی با دیجیتالی شدن پول به چالش کشیده میشود. برای توسعهدهندگان فناوری و صنعت بانکداری، پول به سادگی به عنوان یک منبع آنلاین در نظر گرفته میشود که در آن پرداخت به عنوان شکلی کارآمد تراکنش ارزش توکن در سراسر شبکههای دیجیتالی قرار دارد و به واسطه یک دفتر بانکی از راه دور حسابرسی میشود (واندهوفر، 2017). ما استدلال میکنیم که این دیدگاه اشتباه نیست، بلکه دیدگاهی جزئی است.
با این وجود، ارزش خلاصه کردن دلایل این جهتگیری نسبت به پول به عنوان داده را دارد، به طوری که ما میتوانیم محرکهای آن را بررسی کنیم و سپس شرح دهیم که چگونه این موضوع میتواند گفتمان مربوط به طراحی و کاربرد آن را محدود کند.
. .