مهران محمدی امین

وحید یامین پور وزارت ورزش و جوانان ادبیات دفاع مقدس ادبیات دزفول- معاون امور جو

1401\08\25 20:54:51


ادبیات پایداری یک نسخه شفابخش برای توسعه فرهنگ و تربیت است

دزفول- معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ادبیات پایداری را می‌توان به عنوان یک نسخه شفابخش برای توسعه فرهنگ و امر تربیت در کشور تجویز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید یامین پور عصر امروز چهارشنبه در آئین اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی کتابخانه دفاع مقدس که با عنوان «پناه نخل‌ها» به میزبانی شهرستان دزفول در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: پاسخ به این سوال که «آیا انباشت اطلاعات موجب رشد، پیشرفت و افزایش توان انسان می‌شود؟» قطعاً منفی است چرا این امر باعث ایجاد سوءتفاهم، توهم دانایی، توهم دانش و در نتیجه گمراهی فرد می‌شود.

وی افزود: صاحبنظران و متخصصان متوجه یک خطر مهم و بنیان برانداز نسبت به مسئله دانش و اطلاعات شده‌اند و به یک بیماری با عنوان سوءهاضمه در درک اشاره می‌کنند که در گذشته وجود نداشته و به تازگی کشف شده است. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و دبیر شورای عالی جوانان عنوان کرد: ما در دنیایی قرار داریم که با بارش پیام و اطلاعات مواجه هستیم که برای ما تولید می‌شوند، مصرف بی‌مهابای پیام و اطلاعات فرد را دچار سوءهاضمه در درک می‌کند؛ بنابراین ما با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که مبتلا به اعتماد به نفس کاذب و توهم عمیق هستند و احساس دانشمند بودن و رستگاری می‌کنند. یامین پور با بیان اینکه این بیماری اپیدمی شده و در دو دهه اخیر به شدت توسعه یافته است، افزود: این امر ناشی از تکثیر پیام‌های دریافتی و کوتاه شدن زمان تحلیل اطلاعات است.

قوای تحلیلی و ذهن ما لطیف است؛ بنابراین کوتاه شدن زمان در دریافت پیام یکی از دلایل سوءهاضمه در درک است که نتیجه آن از دست رفتن معنا است که یک فاجعه تمام عیار محسوب می‌شود چرا که ما پیام و اطلاعات را برای معنا نیاز داریم. وی با بیان اینکه «کتاب» راه برون رفت از این گرفتاری و بیماری سوءهاضمه در درک است، گفت: مطالعه کتاب نه برای گرفتن حجم بیشتری از اطلاعات بلکه کتاب مشکل کوتاه شدگی زمان در درک را برطرف می‌کند و مجال می‌دهد تا فرد در معرض تکثر پیام باشد و نجات یابد، کتاب در دوران ما خلسه و خلوت است و مجالی برای درک و رسیدن از لفظ به معنا است، البته منظور روزنامه و رسانه نیست. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و دبیر شورای عالی جوانان با بیان اینکه عادت به کتاب از طریق مطالعه ادبیات داستانی راه اساسی برای ایجاد عادت به مطالعه است، گفت: مرحله بعد مطالعه ادبیات غیرداستانی و سپس سایر متون است.

تبلیغات
فروشگاه لوازم هنری
فروشگاه لوازم هنری

آرت ویم، تهیه و توزیع لوازم هنری در سطوح مبتدی و حرفه ای،، ارائه رنگ و مدیوم ، بوم و کاغذ ، قلم مو ، ابزار هنری با کیفیت های متنوع و قیمت مناسب سراسر ایران !

تجلی حکمت در کتاب‌های ادبیات پایداری یامین پور اضافه کرد: در کتاب‌های ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس به جای اینکه با اطلاعات مواجه باشیم با تجلی حکمت مواجه هستیم، حکمت با اطلاعات و دانش تفاوت دارد و حامل حکمت شدن ارزش فوق‌العاده ای است که نصیب افراد می‌شود. وی با اشاره به اینکه در ادبیات پایداری، کتاب‌ها روایت کننده انسان‌های متعالی و ابَرانسان ها هستند، یادآور شد: این کتاب‌ها حامل یکسری اطلاعات در خصوص عملیات‌ها، موشک‌ها و سخت افزار نیستند، عدد و جغرافیا در آنها اهمیت ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد آشنا شدن فرد با یک گونه جدید انسان است که فقط هنر می‌تواند روایتگر این حقیقت باشد. یامین پور با اشاره به بیانات رهبری در خصوص گنجینه عظیم و بی پایان در دفاع مقدس، توضیح داد: مقصود رهبری توپ‌ها، تانک‌ها و… در ایام جنگ نیست بلکه زیبایی‌ها و حکمت‌هایی است که ابرانسان ها حامل آن بودند و فقط هنر و ادبیات از پس این روایت بر می‌آید؛ بنابراین اثر هنری همچون سرکشیدن یک دارو است که فرد سرمی کشد و از نظر وجودی ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه هنر و ادبیات از طریق الهام رابطه وجودی با مخاطب برقرار می‌کنند، افزود: راه و نسخه نجات بشر در مقابل پیام‌های بی فایده، کسل کننده و ناامیدکننده، متوسل شدن به دارویی به نام ادبیات پایداری است. یامین پور تاکید کرد: ادبیات پایداری و یا همان ادبیات غیرداستانی جنگ و دفاع مقدس یک گونه بی نظیر در تاریخ ادبیات است که منحصر به کشور ایران است، این گونه ادبی خاطره و شرح حال نیست بلکه منحصر به فرد است و در دنیا نمونه ندارد. وی، ادبیات پایداری را معجزه دهه ۷۰ برشمرد که تاکنون تداوم داشته است و گفت: ادبیات پایداری را می‌توان به عنوان یک نسخه و بسته شفابخش برای توسعه فرهنگ و امر تربیت در کشور توصیه و تجویز کرد و قطعاً کسانی که به عرصه ادبیات پایداری خدمت می‌کنند، یک مدل دیگر از کادر درمان جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، یامین پور در پایان از عوامل برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.. .


بازنشر از : مهر

وحید یامین پور

وزارت ورزش و جوانان

ادبیات دفاع مقدس

ادبیات