مهران محمدی امین

خرید خدمات آموزشی حق التدریس وزارت آموزش و پرورش همزمان با برگزاری آزمون استخدامی، عدم تعهد وزارت آموزش و پرورش ب

1401\12\27 13:57:05


ده سال کج دار و مریز گذراندیم که روزی معلم شویم

همزمان با برگزاری آزمون استخدامی، عدم تعهد وزارت آموزش و پرورش به جذب نیروهای خرید خدماتی و ندادن حقوق‌ معوقه این دسته از فرهنگیان، نیروهای خرید خدماتی را به شدت ناراحت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش هر ساله یکی از اصلی‌ترین مشکلات نظام آموزشی کشور است.

در چند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به صورت موقت این مشکل را حل می‌کرد و در حالی که تعداد زیادی از نیروهای خود را هم به علت بازنشستگی از دست می‌داد؛ به صورت موقت نیروهایی را در قالب نیروهای خرید خدمات به کار می‌گرفت. مشکل از آنجا شروع می‌شود که به بسیاری از این افراد این طور وعده داده شده بود که پس از مدتی می‌توانند به صورت پیمانی و اندکی بعد به صورت رسمی با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنند. این زمان برای برخی از افراد به بیش از ۱۴ سال رسیده است.

آموزش و پرورش هر ساله از استخدام این نیروها خودداری می‌کرد تا اینکه امسال با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی، امکان جذب ۲۸ هزار نفر فراهم شده است که از طریق یک آزمون استخدامی این افراد به آموزش و پرورش جذب خواهند شد. صادق ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ششم اسفند ماه در یک نشست خبری با بیان اینکه تأمین نیاز ما فعلاً برای دوره ابتدایی است؛ گفت: ما در این مرحله ۲۸ هزار معلم نیاز خواهیم داشت که از این بین ۲۳۳۲ معلم استثنایی و ۹۹۲ معلم ویژه مناطق عشایری و مرزی مورد نظر ماست. همزمان با برگزاری این آزمون استخدامی، عدم تعهد وزارت آموزش و پرورش به جذب نیروهای خرید خدماتی و ندادن حقوق‌های معوقه بسیاری از این نیروها که به ۶ ماه رسیده؛ نیروهای خرید خدماتی را به شدت ناراحت کرده است.

تبلیغات
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

به طوری که در هفته‌های اخیر بارها در مقابل مجلس شورای اسلامی، ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش و نهاد ریاست جمهوری تجمع و تحصن کرده‌اند. یکی از همین نیروهای خرید خدماتی از استان اصفهان که چند روزی است به گفته خود در تهران به دنبال احقاق حقوق معوقه خود است؛ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ما نیروهای خرید خدماتی استان اصفهان امروز به ازای شش ماه فعالیت، ۴ میلیون تومان حقوق گرفتیم اما مشکلات ما فقط حقوق هم نیست. این فرهنگی معترض گفت: به ما در ابتدا گفته شده بود نیازی به شرکت در این آزمون ندارید؛ پس از مدتی گفته شد که اگر در آزمون استخدامی قبول نشویم آموزش و پرورش از ادامه همکاری با ما معذور است؛ با این وجود بعد از چند روز آقای منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس به ما خبر داد که آموزش و پرورش باز هم با نیروهای خرید خدماتی ادامه همکاری می‌کند.

واقعاً اگر نیاز به نیرو دارند چرا حقوق ما را نمی‌دهند؟ وی با بیان اینکه من ۹ سال است که با آموزش و پرورش همکاری می‌کنم؛ گفت: آموزش و پرورش ۴۳۰۰ نیروی خدماتی در استان اصفهان دارد؛ در این آزمون ۱۶۰۰ نفر در استان اصفهان پذیرفته می‌شوند که ۴۰۰ نفر از آن‌ها هم جزو سهمیه ایثارگران هستند؛ یعنی ۱۲۰۰ نفر فرد عادی تنها در این آزمون پذیرفته می‌شوند و این بدین معناست که حتی اگر همه پذیرفته شدگان از نیروهای خرید خدماتی باشند؛ باز هم ۳۳۰۰ نفر از نیروهای خرید خدماتی پذیرفته نمی‌شوند. این فرهنگی اصفهانی با اشاره به اینکه سنجش و مصاحبه قبل شروع همکاری است نه بعد از آن؛ گفت: ما هم مصاحبه‌های زیادی داده بودیم و خیلی از افراد در آزمون‌های جذب نیروی خدماتی پذیرفته نشده بودند؛ ۱۰ سال است که هر سال دوره‌های ضمن خدمت داریم؛ حالا بعد از ده سال این قانون کل صلاحیت وزارت آموزش و پرورش را زیر سوال می‌برد. اگر فردی مثل من صلاحیت کار در آموزش و پرورش را ندارد؛ چرا ده سال به عنوان معلم با او کار کردید؟ این معلم معترض ادامه داد: من عمر و جوانی خود را گذاشتم حالا اگر آموزش و پرورش که من ده سال در آن فعالیت کردم من را قبول نکند کجا دیگر من را قبول می‌کند؛ اگر آموزش و پرورش می‌خواست صلاحیت من را بررسی کند چرا در سال‌های قبل بررسی نکرده است.

ما نه سال است که کج دار و مریز با این حقوق ساخته ایم به این امید که روزی معلم شویم. وی با اشاره به اینکه نیروهای خرید خدماتی هر ساله بهترین نیروهای تدریس می‌شوند گفت: در ایام کرونا و بعد از آن نیروهای خرید خدمات بهترین شیوه‌های تدریس را اجرایی می‌کردند و در ارائه و طراحی بهترین شیوه‌های تدریس از فرهنگیان برتر می‌شدند و با خلاقیت خود شیوه‌های نوین ارائه می‌کردند. با چنین سابقه‌ای این روزها تعداد زیادی از خانواده‌ها از هم متلاشی شد برای اینکه به نیروی خدماتی حقوقش را نمی‌دهند..

.


بازنشر از : مهر

خرید خدمات آموزشی

حق التدریس

وزارت آموزش و پرورش