مهران محمدی امین

منابع ناشناس از جدی‌شدن مذاکرات میان TSMC و مقامات ایالت زاکسن آلمان جهت تأسیس اولین کارخانه اروپایی این شرکت خبر می‌دهند.

1401\12\27 15:22:12


TSMC احتمالاً به‌زودی اولین کارخانه اروپایی خود را در آلمان بنا می‌کند

منابع ناشناس از جدی‌شدن مذاکرات میان TSMC و مقامات ایالت زاکسن آلمان جهت تأسیس اولین کارخانه اروپایی این شرکت خبر می‌دهند.

مناقشات ژئوپلیتیک و تهدیدات افزاینده چین، شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) را مجبور کرده است تا هرچه زودتر به فکر ساخت کارخانه‌هایی در خارج از خاک این کشور باشد.

طبق گزارش‌های غیررسمی، این شرکت درحال مذاکره با مقامات آلمانی است تا اولین کارخانه اروپایی خود را تأسیس کند.

ساخت کارخانه اروپایی TSMC چقدر به واقعیت نزدیک است؟

براساس یک گزارش جدید، شرکت TSMC که اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در سراسر جهان شناخته می‌شود، نسبت به ساخت کارخانه اروپایی خود بسیار مصمم است و مذاکرات این شرکت با مقامات آلمانی در مراحل نهایی قرار دارد. این منبع ناشناس اعلام کرده است که کمک‌های دولتی و قوانین حمایتی جهت تأسیس کارخانه‌های تراشه‌سازی در خاک اروپا، یکی از دلایل اصلی دیگر برای فعالیت TSMC در خارج از خاک تایوان به شمار می‌رود.

اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر قوانین مختلفی را جهت تسهیل فعالیت شرکت‌های تراشه‌سازی در کشورهای عضو وضع کرده است. در گذشته امکان اعطای کمک‌های دولتی به‌آسانی جهت انجام چنین فعالیت‌هایی وجود نداشت؛ اما اکنون دولت‌های اروپایی می‌توانند با تأمین بخشی از هزینه‌ها، به تأسیس کارخانه‌های بیشتر در کشورهای خود کمک کنند.

یکی دیگر از منابع اشاره دارد که احتمالاً کارخانه اروپایی TSMC در ایالت شرقی زاکسن (ساکسونی) واقع خواهد شد.

گفته می‌شود که هیئت‌های آلمانی در چند وقت اخیر مشغول رفت‌و‌آمد به تایوان جهت انجام مذاکرات بوده‌اند و احتمال توافق میان طرفین بالا به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال نباید فراموش کرد که تأسیس یک کارخانه تراشه‌سازی جدید، هزینه نسبتاً زیادی را در پی خواهد داشت و سرمایه‌گذاری سنگینی را طلب می‌کند. به همین دلیل گمان می‌رود که تایوانی‌ها درحال چانه‌زنی با اروپایی‌ها برای دریافت یارانه‌های دولتی بیشتر باشند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های آتی خود را تأمین کنند.

ناگفته نماند که TSMC در اواخر سال ۲۰۲۲ با انتشار بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرد که هنوز هیچ طرح نهایی برای تأسیس کارخانه اروپایی ندارد.

البته آلمانی‌ها و مقامات ایالت زاکسن همیشه نسبت به ارائه کمک‌های دولتی جهت تأسیس چنین نهادهایی استقبال کرده‌اند؛ زیرا می‌دانند که بدون چنین حمایت‌هایی، اغلب شرکت‌های خصوصی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در حوزه گران‌قیمت ساخت تراشه نخواهند داشت.

. .


بازنشر از : دیجیاتو