مهران محمدی امین

از رفع فیلتر گوگل پلی تا موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 5 اردیبهشت ماه 1403 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به س

1403\02\05 11:22:06


امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟ از رفع فیلتر گوگل پلی تا موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

از رفع فیلتر گوگل پلی تا موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 5 اردیبهشت ماه 1403 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال 1402 صفر شد

وزیر اقتصاد اعلام کرد که مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم.

سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

وی ادامه داد: تا امروز بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدیدی برای تکمیل پروژه‌ها دریافت کردیم و امیدواریم هفته آینده در ریاض نیز بتوانیم مجوز پرداخت‌های بیشتر و پروژه‌های دیگری را بگیریم.

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از رفع فیلتر گوگل پلی به عنوان یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه نام برد.

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم ، گفت: امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی کنند و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود.

وی همچنین ادامه داد: ۷ میلیون خانوار راحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته اند و هدف گذاری ما ۱۴ میلیون خانوار است.

فیروزآبادی: رتبه کاربرد هوش مصنوعی در ایران ارتقا خواهد یافت

معاون علمی رئیس‌جمهوری گفت: با تمرکزی معاونت علمی، مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس‌جمهوری بر موضوع هوش مصنوعی، در سال جاری از از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقای سریعتری پیدا می‌کنیم.

 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رتبه تولید علم عموماً به تعداد مقالات علمی و ضریب تأثیر آن‌ها ارجاع داده می‌شود. اینکه بتوانیم آنچه در مقالات منتشر می‌شود را به کاربرد برسانیم، نیازمند سخت‌افزارهای پیشرفته، عملیات اجرایی و قانونگذاری یا تنظیم‌گری‌هایی برای استفاده است.

وی افزود: مرکز ملی هوش مصنوعی که سال گذشته تأسیس شد و کارور ملی هوش مصنوعی که بزودی تحت عنوان شرکت تقریباً خصوصی که زیرساخت‌های پردازشی و داده‌ای کتابخانه‌های بزرگ را فراهم می‌کند، از جمله ابزارهایی است که کمک می‌کند جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، ارتباطات و مالی و دیگر موارد شکل گیرد.

فیروزآبادی یادآور شد: با تمرکزی که معاونت علمی، مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس‌جمهوری بر موضوع هوش مصنوعی دارند، پیش‌بینی این است سال جاری یک سال پربار از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای کاربردی باشد تا کشور هم از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقای سریعتر پیدا کند.

مراد صحرایی : ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود

وزیر آموط و پرورش اعلام کرد که تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود .

رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آیین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد. این آیین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیات دولت رسید.

بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می شود و تعداد دانش آموزان در رشته های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی همچنین گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است.

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند به سفر می‌روند یعنی حداقلی از امکان برای آنان وجود دارد بتوانند به سفر بروند که همین امر به رکوردشکنی در سفرهای نوروزی منجر شد.

عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است.

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند.

این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفرهای نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند سفر می‌روند یعنی حداقلی از امکان برای آنان هست که به سفر می‌روند. ارقام سفرها در تعطیلات نوروز هم رکورد شکست.

ضرغامی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه برمبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده که سفر از سبد خانوار حذف شده اما این گزاره حتماً نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اکنون ایران‌هراسی به علت رخدادهای اخیر منطقه بسیار زیاد است و برخی کشورها به شهروندان خود هشدار دادند که به ایران نروند اما با این جو مقابله می‌کنیم و آمارها هم نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود در مجموع موفق است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: اینکه ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در هتل رسمی داشته باشند که این غیر از چادرها و ویلاهای شخصی است یک رقم بالاست.

توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد که طبق اساس نامه دولت،کیسه‌های زیر 25 میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی 5 ساله حذف می شود.

 سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر، اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای 5 کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد. الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم. کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند.

دولت سیزدهم پس از 6 سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی شد. کاپ ششم هم در تهران برگزار می شود و باید کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

وی درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر، گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال هایی داشته ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص جمع آوری کیسه های نایلونی، گفت: طبق اساس نامه دولت،کیسه‌های زیر 25 میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی 5 ساله حذف می شود.

خزعلی خبر داد: جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه پس از ترمیم دستورالعمل فرزندخواندگی، خبر داد.

 انسیه خزعلی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق گزارش بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری شده‌اند و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

وی افزود: در سال اول دولت بسیاری در شهرهای مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و گاهی این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: در شرایطی که تلاش می‌کنند نشان دهند ایران تحریم است اما توانستیم کیلومترها دورتر از ایران یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را در سریلانکا ارائه کنیم.

، سپهر خلجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به دیگر کشورها، گفت: اقدام به صادرات خدمات فنی مهندسی متخصصان کشورمان در سریلانکا انجام شده است و از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم دعوت شد که برای افتتاح این پروژه‌ها حضور داشته باشد. نزدیک ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی سالهاست در آنجا فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این متخصصان سدی بسیار پیشرفته از نظر دانشی ساخته‌اند که سدی معمولی نیست و موضوع انتقال آب از یک سطح به سطح دیگر را هم داشته و همزمان نیروگاهی نیز در آنجا ساخته شده است.

این اقدام اثرات خیلی خوبی در سریلانکا داشته است. وقتی در شرایطی که تلاش می‌کنند نشان دهند ایران تحریم است ما ولی می‌توانیم کیلومترها دورتر از خاک خودمان یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را در سریلانکا ارائه کنیم.

خلجی تاکید کرد: امیدوارم این اقدام، زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در این کشور در آینده شود. این اقدام نمونه‌ای از توان صنعتی ماست که کارهای بزرگی از آنان ساخته است.

پیش از انقلاب عمده این اقدامات را خارجی‌ها انجام می‌دادند اما اکنون در صنعت سدسازی با اتکا به داخل کار می‌کنیم و برای دیگر کشورها هم پروژه اجرا می‌کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت یادآور شد: این توانایی فقط در سدسازی نیست بلکه در راه‌سازی، پل‌سازی و ساخت مسیر ریلی هم وجود دارد و امکان اجرای آن در دیگر کشورها نیز میسر است.

بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود

سخنگوی دولت از موافقت هیئت وزیران با لایحه اصلاحی وزارت دادگستری بر قانون تعزیرات حکومتی با قید دو فوریت خبر داد.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور نظارت موثرتر بر بازار، لایحه اصلاحی وزارت دادگستری بر قانون تعزیرات حکومتی با قید دو فوریت موافقت شد تا هم فرایند رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را تسریع کند و هم ضمانت اجرای محکومیت‌ها و مجازات تعزیرات حکومتی را تقویت کند تا در نهایت نظارت موثرتر بر گران‌فروشی، احتکار و تخلفات دیگر انجام شود.

وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی موافقت کرد که سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول افزایش یابد تا حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: پیش از این وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ای ارتقای مهارت‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده بود که تکالیف متعددی برای دستگاه‌های مختلف دربر داشت و همدلی مناسبی هم از سوی بخش‌های مختلف دولت دریافت کرد و این آیین‌نامه امروز در هیئت وزیران به تصویب رسید. امیدواریم با این اقدام، ارتباط آموزش با صنعت و اشتغال هرچه بیشتر شود.

وزیر کشور: در طرح نور اساس کار، اصلاح با تذکر است

وزیر کشور گفت: فراجا نیروهای خود را توجیه کرده است که حتما با کسی که اهمال و غفلت دارد با کسی که برای ساختارشکنی اقدام می‌کند، تفاوت قائل شود و اساس این است که با تذکر اصلاح شود. غالب افراد با تذکر، رعایت می‌کنند.

 احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح نور اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب از ارزش های سنتی، ملی و مذهبی ماست و غالب باتونان ما به حجاب خود را متعهد می دانند و درصد اندکی هم رعایت نمی کنند که البته بخش قابل توجه آنها با تذکرانی که داده می شود، رعایت می کنند و انگشت شمار هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند که فراجا طبق وظایف قانونی خود آن‌ها را به مراجع قضایی دلالت می‌کند.

این کل ماجراست.

وی ادامه داد:  فراجا نیروهای خود را توجیه کرده است که حتما با کسی که اهمال و غفلت دارد با کسی که برای ساختارشکنی اقدام می کند، تفاوت قائل شود و اساس این است که با تذکر اصلاح شود. غالب افراد با تذکر، رعایت می‌کنند.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که طرح نور با دستور وزارت کشور در حال اجراست، گفت: نه، این جزو وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه است.

احمدی درباره سرنوشت لایحه عفاف و حجاب، تصریح کرد: فعلا در شورای نگهبان و مجلس است و به مرحله نهایی نرسیده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز بیست و یکم اردیبهشت برگزار می‌شود که در این مرحله ۴۵ نماینده برای ۲۲ حوزه انتخاب  می شوند. در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه  تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وزیر کشور در خصوص آموزش‌های مورد نظر به مردم  برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، گفت:  آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد.

ضمن آنکه در دوره قبل که در چند الکترونیکی برگزار کردیم بسیار موفقیت آمیز بود.

وی در خصوص تبلیغات داوطلبان اظهار کرد: تبلیغات نمایندگان از یک هفته قبل از شروع دور دوم انجام خواهد شد.

در حال تکمیل...

. .


بازنشر از : منبع: ايسنا