مهران محمدی امین

واردات خودرو بازار خودرو افزایش قیمت خودرو توصیه مهم به خریداران خودرو / ارزانی بعد از واردات در راه است؟ صنعتاقتصاد نیوز نوشت:سعید موتم

1401\09\14 14:05:12


توصیه مهم به خریداران خودرو / ارزانی بعد از واردات در راه است؟

توصیه مهم به خریداران خودرو / ارزانی بعد از واردات در راه است؟ صنعتاقتصاد نیوز نوشت:سعید موتمنی گفت: تزریق قطره چکانی خودرو باعث شده است بازار در رکود قرار بگیرد و وضعیت نامناسبی داشته باشد. با بررسی قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا به امروز مشاهده می‌شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد در تمامی خودرو ها افزایش قیمت را داشته ایم.

طی چند ماه گذشته بازار خودرو هم سو با بازار مسکن در رکود بود؛ این مسئله با افزایش قیمت همراه بوده است که علت آن را می‌توان وجود تورم عمومی در کشور دانست و تا زمانی که مشکلات مربوط به تورم در کشور برطرف نشود، این روند افزایش قیمت ادامه دارد.

قیمت خودرو هم‌گام با افزایش قیمت دلار شروع به رشد کرد اما با پایدار شدن قیمت ارز، خودرو باز هم درگیر افزایش قیمت بود و همچنان مشاهده می‌شود که این موضوع پایان ندارد. برخی معتقد بودند عرضه خودرو در بورس کالا روی قیمت آن تاثیر گذار است اما به نظر می‌رسد این اتفاق تنها کمک رسان به دولت است و در کاهش قیمت‌ها تاثیری ندارد. از طرفی دیگر، سودی که از عرضه خودرو در این محیط به‌دست می‌آید نه به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود و نه خودروسازان که آن را در راستای پیشرفت خود استفاده کند و بیشتر این اتفاق برای افراد غیر مفید خواهد بود.

قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودروها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند. از طرفی واردات خودرو پس از ۵ سال توقف گامی بلند برای تحقق و عملی شدن مجدد واردات برداشته است.

با از سرگیری این فرایند بازار خودرو کشور به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود. بررسی ها حاکی از آن است که تویوتا، میتسوبیشی ، داستون، هیوندای، کیا و چانگان برندهایی هستند که احتمال قطعی شدن ورودشان به بازار ایران بیشتر به چشم می خورد؛ در میان این نام ها، نامی از خودروهای فرانسوی به دلیل اینکه سابقه خوبی به لحاظ تعهداتشان در ایران ندارند و همچنین دولت فرانسه در حوادث اخیر کشور موضع گیری‌های نادرستی گرفته است به چشم نمی خورد. باید دید با اتفاقات جدید خودرویی در کشور اعم از بورس کالا و وارادات مجدد بازار خودرو در آرامش قرار خواهد گرفت یا خیر.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید. خریداران خودرو برای خرید صبر نکنند سعید موتمنی در خصوص تاثیر واردات خودرو بر احتمال کاهش قیمت در بازار گفت: فعلا تا جزئیات طرح واردت ابلاغ نشود نمی توان نظری دقیق داد.

با بررسی قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا به امروز مشاهده می‌شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد در تمامی خودرو ها افزایش قیمت را داشته ایم. وی ادامه داد: خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند صبر نکنند و خودروی خود را خریداری کنند. در یک ماه گذشته قیمت ها افزایش نرخ را در اکثر خودروهای داخلی و خارجی داشتند اما بازار در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بازار را اینطور پیش‌بینی و خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت بازار افزایشی است و عرضه و تقاضا به صورت یکسان صورت نمی‌گیرد. عرضه جوابگوی تقاضای بازار نیست ، عرضه به صورت کم انجام می شود به همین علت قیمت ها سیر صعودی به خود گرفته است. تزریق قطره چکانی خودرو باعث شده است بازار در رکود قرار بگیرد و وضعیت نامناسبی داشته باشد.

قیمت روز خودرو پراید ۱۱۱ اکنون به قیمت ۲۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید ۱۳۱ نیز اکنون به نرخ ۱۹۶ میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ اتومات هم که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، امروز نیز مجددا به قیمت ۶۶۰ میلیون تومان رسید.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز نیز مانند روز گذشته، پنج میلیون تومان گران و با قیمت ۴۴۵ میلیون تومان در بازار عرضه شد. پژو پارس اتوماتیک که روزها در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان ثابت مانده بود، اکنون در قیمت ۵۱۵ میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش رسید. تارا اتوماتیک هم که در روزهای گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز شش میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ ۶۳۸ میلیون تومان رسید.

بیشتر بخوانید: سکته در بازار خودرو/ بازار در دست واسطه‌ها 217 35. .


بازنشر از : خبرآنلاین

واردات خودرو

بازار خودرو

افزایش قیمت خودرو