مهران محمدی امین

دلار کره جنوبی اقتصاد ایران تحریم ایالات متحده آمریکا دلارهای ایران بالاخره آزاد می‌شود؟ / سیگنال جدید در راه بازار ارز اقتصاد کلانپول‌ه

1402\03\10 18:59:14


دلارهای ایران بالاخره آزاد می‌شود؟ . سیگنال جدید در راه بازار ارز

دلارهای ایران بالاخره آزاد می‌شود؟ / سیگنال جدید در راه بازار ارز اقتصاد کلانپول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به زودی آزاد خواهد شد . این خبری است که رسانه‌ها در ساعات اخیر بر آن مانور داده‌اند.

ایمان ربیعی- طی دو سال اخیر بارها و بارها خبری در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شده است .

اظهارنظر مقامات رسمی و انتشار مکرر اخباری در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و البته در سایر کشورها، از نظر برخی کارشناسان با هدف مدیریت بازار ارز صورت گرفته است . این بار نیز روزنامه‌ای کره‌ای این خبر را منتشر کرده است . روزنامه اقتصادی " kedglobal " چاپ سئول در این باره نوشت: سئول و واشنگتن برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حال مذاکره هستند.

این اقدام به دولت کره جنوبی کمک می‌کند تا روابط تجاری خود با ایران را از سر بگیرد. در حالی که سئول و واشنگتن به دنبال بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک با تهران هستند، کره جنوبی و ایالات متحده در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران هستند که در این کشور آسیایی نگهداری می‌شود. بیشتر بخوانید: سیگنال سلطان عمان به بازارها / سرنوشت دلار در روزهای آتی چه می‌شود؟ روایت سیامک قاسمی از فاجعه شکل‌گیری اختلاف طبقاتی در ایران؛ طبقه متوسط واقعی حذف شد؟ دلیل بلوکه شدن پول ایران چه بود؟ کره جنوبی پیش از تحریم نفتی ایران و خروج آمریکا از برجام، یکی از خریداران نفت ایران تلقی می‌شد.

قبل از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های نفتی کره هزینه واردات نفت خود را به وون کره از طریق حساب بانک مرکزی ایران در سئول پرداخت می‌کردند. سپس بانک مرکزی ایران مبالغ پرداختی به صادرکنندگان نفت ایران را با واحد پولی خود - ریال ایران - تسویه می‌کرد.این 7 میلیارد دلار بدهی برای واردات نفت کره از ایران به عنوان بزرگترین مقدار پول مسدود شده ایران در یک کشور خارجی شناخته می شود. دلار می‌آید یا وون؟ حالا حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در گفت وگو با ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در این کشور اظهار داشت: هنوز هیچ خبری در این باره به ما ارایه نشده و فعلا در حد حرف است.

تبلیغات
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز

لاله زار24 ارائه محصولات برق و روشنایی ساختمان از قلب بازار لاله زار برای سراسر کشور است.

وی ادامه داد: تا زمانی که موضوع قطعی نشود و پولی وارد نشود و تهاتری صورت نگیرد، قابل اطلاع رسانی نیست. رییس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی تاکید کرد: مذاکراتی صورت گرفته که به جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری به ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر می‌شود و به مقدار پولی که بلوکه شده از کره خرید خواهیم داشت. ذکر این نکته ضروری است که در یازدهمین روز اردیبهشت ماه پویا فیروزی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، گفت: البته موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در مقابل واردات کالاهای بشردوستانه تنها توسط برخی از رسانه‌ها مطرح شده و تاکنون به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

او با بیان اینکه در صورت صحت این موضوع واردات غذا و دارو نسبت به سایر کالاهای دیگر بشردوستانه اولویت خواهد داشت، توضیح می‌دهد: پیش از این، در حوزه تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی یک سری اقداماتی صورت گرفته بود، اما باید این را در نظر داشت که ظرفیت تامین کالاهای بشر دوستانه از کره جنوبی چه میزان و از چه طریق امکان‌پذیر خواهد بود؟ وی می‌افزود: بخش مواد اولیه دارویی و محصولات دارویی از جمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از این طریق از کره جنوبی تامین کرد. ازادسازی پول‌های بلوکه شده در مرحله نهایی؟ حالا اما این سئوال مطرح است که ایا این بار ایران قرار است پول‌های بلوکه شده خود را بازپس گیرد؟ ایران در شرایط کنونی با سیگنال‌های مثبتی از سوی غرب مواجه شده است. سفر سلطان عمان به ایران از یک سو و انتشار اخباری در خصوص سفر مقامی آمریکایی به عمان در روزهای اخیر در کنار اقدامات کشورهای غربی همگی نشان از آن دارد که ایران در موقعیتی تازه قرار دارد .

بسیاری معقتدند ریزش ارزش ارزها در بازار ایران نیز نشانی از شرایط تازه است. 223223. .


بازنشر از : خبرآنلاین

دلار

کره جنوبی

اقتصاد ایران

تحریم

ایالات متحده آمریکا