مهران محمدی امین

فرارو/ تخمین تورم امسال بر مبنای داده های مرکز آمار از وضعیت تورمی آبان ماه نشان می دهد حداقل تورم سال جاری به باور برخی تحلیل گران، در کانال ۴۶ درصد قرار خواهد داشت. اتفاقی که ط

1401\09\11 22:52:09


روایتی از حداقل تورم آبان ماه

فرارو/ تخمین تورم امسال بر مبنای داده های مرکز آمار از وضعیت تورمی آبان ماه نشان می دهد حداقل تورم سال جاری به باور برخی تحلیل گران، در کانال ۴۶ درصد قرار خواهد داشت. اتفاقی که طبق روندهای آماری یک رکورد محسوب می شود.

فرارو/ تخمین تورم امسال بر مبنای داده های مرکز آمار از وضعیت تورمی آبان ماه نشان می دهد حداقل تورم سال جاری به باور برخی تحلیل گران، در کانال ۴۶ درصد قرار خواهد داشت.

اتفاقی که طبق روندهای آماری یک رکورد محسوب می شود.روند تورم در آبان ماه امسال کاهشی شده است. شاخص قیمت مصرف کننده به نوعی علامتی از وضعیت قیمت ها در هر مقطع بوده که مقایسه روند آن در هر ماه نشان دهنده متغیر مهم اقتصادی یعنی تورم است.به طورکلی دراقتصاد گاهی می توان دورنمای شاخص ها را از روندهای آماری هر شاخص به تصویر کشید. در این مقایسه فرض می شود سرعت رشد قیمت ها در هر ماه ثابت بوده و براساس روندی خاص حرکت می کند.

در این صورت مشخص می شود دامنه تورم در پایان سال در چه سطحی قرار خواهد داشت؟ اکنون این بررسی بر مبنای تورم آبان ماه (آخرین داده های در دسترس) و با توجه به داده های مرکز آمار انجام شده و در ۵ سناریو مورد ارزیابی قرار گرفته است.سناریوی نخست؛ ارزیابی تورم سال جاری بر مبنای تورم ماهانه آبانطبق داده های مرکز آمار، تورم آبان ماه برابر با ۲.۱ درصد به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل کمتر شده است. در بررسی های آماری مشاهده می شود اگر وضعیت تورم در این مقطع تا پایان سال ادامه داشته باشد و هر ماه ۲.۱ درصد بر شاخص قیمت مصرف کننده افزوده شود، در نهایت تورم نقطه ای پایان سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۹.۵ درصد شده و تورم امسال برابر با ۴۸.۱ درصد رقم خواهد خورد. سناریویی که در میان سایر حالت ها، تخمین تقریبا پایینی قلمداد می شود.سناریوی دوم: رشد ۸ ماهه سال ۱۴۰۱اما اگر وضعیت رشد قیمت ها در این ماه را به طور میانگین هشت ماهه درنظر بگیریم معلوم می شود از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط تورم ماهانه به طور میانگین برابر با ۴.۰۷ درصد رقم خورده است.

اگر در نظر بگیریم که در ۴ ماه آینده، رشد ماهانه قیمت ها همین مقدار باشد، در نهایت تورم امسال به ۵۰.۸ درصد خواهد رسید. تخمینی که در میان حالت های محاسبه شده، بالاترین سطح به شمار می آید. سناریوی سوم؛ متوسط رشد دوازده ماههدر سوی دیگری از بررسی ها به طور معمول ارزیابی می شود متوسط ماهانه تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه معادل با ۳.۳ درصد بوده است. تعمیم این روند رشد قیمت تا آخر امسال نشان می دهد تورم ۱۴۰۱ درحدود ۴۹.۸ درصد خواهد بود.

چیزی نزدیک به ۵۰ درصد.سناریو های بررسی شده نشان داد وضعیت قیمت ها درصورتی که از روند سال جاری تبعیت کنند تورم امسال نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود. اما دو حالت دیگر از بررسی قیمتها نمایانگر دخالت کمتر سیاست های امسال در بررسی روند تورمی است. تورم سال گذشته و تورم حداقلی.سناریوی چهارم؛ رشد سالانه تورم در سال گذشتهاعداد و ارقام مرکز آمار در خصوص روند قیمت ها نشان می دهد تورم متوسط ماهانه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲.۵ درصد بوده است.

اگر در ۴ ماه پیش رو از سال جاری، سیاست ها به گونه ای اتخاذ شوند که قیمت کالاها و خدمات رشدی معادل با متوسط ماهانه سال قبل را داشته باشند، در نهایت تورم امسال به ۴۸.۶ درصد خواهد رسید. سطحی که تنها ۱.۴ واحد درصد تا مرز ۵۰ درصد فاصله دارد.اما حداقل رشد ماهانه قیمت ها تاپایان ۱۴۰۱ به نوعی کمترین تورم ثبت شده در پایان سال را پیش بینی می کند.سناریوی پنجم؛ رشد ماهانه ۱ درصدی تاپایان سالحالتی که به باور برخی تحلیل گران با توجه به چسبندگی رشد قیمت ها، کمی بعید به نظر می رسد آن است که فرض شود هر ماه تورم ماهانه به طور متوسط ۱ درصد ثبت شود. این در حالی است که در یک سال و نیم گذشته هرگز چنین اتفاقی رخ نداده و همواره تورم ماهانه بالاتر از ۱ درصد بوده است.با این حال تخمین زده می شود درکمترین حالت سرعت رشد قیمت ها، تورم سال جاری به ۴۶.۶ درصد خواهد رسید که به نوعی کمترین سطح تورم درمیان سناریوهای مورد بررسی است.اتفاقی که البته یک رکورد مهم در اقتصاد ایران به شمار آمده و هشدار تورمی را برای امسال به همراه خواهد داشت.در نهایت دامنه تخمین تورم در کمترین و بیشترین سرعت رشد ماهانه قیمت ها نشان می دهد احتمالا تورم پایان سال در محدوده ای میان ۴۶ تا ۵۰ درصد قرار بگیرد که طبق داده های مرکز آمار، محدوده ای هشدار آمیز برای اقتصاد ایران محسوب می شود.

این محدوده برای تورم نقطه ای اسفند ۱۴۰۱، از ۴۳ تا ۶۲ درصد خواهد بود.. .


بازنشر از : آخرین خبر