مهران محمدی امین

خودروسازان واردات خودرو زمان عرضه خودروهای وارداتی / قرعه کشی حذف شد؟ صنعتایسنا نوشت : قالیباف گفت: افرادی که از لیست نوبت‌دهی و تخصیص خ

1401\12\25 11:49:12


زمان عرضه خودروهای وارداتی / قرعه کشی حذف شد؟

زمان عرضه خودروهای وارداتی / قرعه کشی حذف شد؟ صنعتایسنا نوشت : قالیباف گفت: افرادی که از لیست نوبت‌دهی و تخصیص خودروهای وارداتی حذف شده‌اند، یا حساب وکالتی‌هایشان مشکل داشته یا موجودی حساب وکالتی مطابق عدد اعلام شده (۵۰۰ میلیون تومان) نبوده است یا اینکه حساب درست بوده اما حائز حداقل یکی از شرایط عمومی نبوده‌اند.

سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت) ضمن اشاره به اینکه سعی و تصمیم بر این است اولین عرضه خودروهای وارداتی در روزهای باقی مانده از سال ۱۴۰۱ انجام شود، اعلام کرد که احتمالا اولین عرضه روز شنبه هفته آتی خواهد بود.

امید قالیباف چهارشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان مجدد اینکه افراد متقاضی خودروهای وارداتی که از لیست حذف شده‌اند، احتمالا یکی از شرایط را نداشته‌اند ، اظهار کرد: افرادی که از لیست نوبت‌دهی و تخصیص خودروهای وارداتی حذف شده‌اند، یا حساب وکالتی‌هایشان مشکل داشته یا موجودی حساب وکالتی مطابق عدد اعلام شده (۵۰۰ میلیون تومان) نبوده است یا اینکه حساب درست بوده اما حائز حداقل یکی از شراط عمومی نبوده‌اند؛ شاید پلاک انتظامی فعال داشته یا طی ۴۸ ماه اخیر از شرکت‌های خودروساز خرید داشته‌اند؛ بنابراین این افراد جای هیچگونه اعتراضی هم نخواهند داشت، چراکه فرآیند از طریق سامانه بوده و دیگر جای اعتراضی وجود ندارد. سخنگوی وزارت صمت در رابطه با موضوع انصراف از طرح، گفت: گزینه انصراف از روز سه‌شنبه فعال شده و به صورت کتبی از صبح روز سه‌شنبه به بانک‌ها اعلام شده است که بلافاصله پس از آنکه متقاضی فرآیند انصراف را در سامانه طی می‌کند، باید وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌اش آزاد شود و امکان برداشت داشته باشد؛ بدین ترتیب افرادی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را ندارند (بطور مثال جرو آخرین نوبت‌ها هستند) می‌توانند ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند. وی تصریح کرد: اما متاسفانه طی دو روز اخیر (سه‌شنبه و چارشنبه) گزارش هایی به دست ما رسیده که افراد انصراف داده‌اند اما بانکها همکاری لازم را نداشته و مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ لذا از بانک‌ها خواهش می‌کنیم که پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و بایستی این مبالغ آزاد شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن تاکید براینکه تمام سعی و تصمیم ما این است که اولین عرضه خودروهای واردتی را طی همین چند روز باقی مانده از سال ۱۴۰۱ انجام دهیم، اعلام کرد: احتمالا شنبه هفته آینده (۲۷ اسفند ماه) عرضه صورت گیرد. قالیباف در مورد خودروهای قطعی شده برای تخصیص نیز اظهار کرد: دو مدل چانگان که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده (CS۳۵ PLUS و CS۵۵) و به احتمال بسیار هیوندای النترا هم عرضه خواهد شد. البته افرادی که نوبتشان است و خودرو را خریداری می‌کنند، به تعطیلات عید برخواهند خورد و بقیه فرآیند خرید (پلاک‌گذاری و...) به سال آینده موکول خواهد شد اما برای سال آینده روند عرضه پیوسته برنامه‌ریزی شده است و عرضه خودروها در مدل‌های مختلف که امکان تحویل وجود دارد، به تدریج صورت خواهد گرفت.

چنانچه نوبت افراد برسد اما خودروهای عرضه شده، مورد پسندشان نباشد، می‌توانند با حفظ نوبت و اولویت خود، صبرکنند تا عرضه‌های بعدی و ارائه خودروهای مورد نظر صورت گیرد و محصول مورد نظرخود را تهیه کنند سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: چنانچه نوبت افراد برسد اما خودروهای عرضه شده، مورد پسندشان نباشد، می‌توانند با حفظ نوبت و اولویت خود، صبرکند تا عرضه‌های بعدی و ارائه خودروهای مورد نظر صورت گیرد و محصول مورد نظرخود را تهیه کنند. وی ضمن تاکید براینکه به نظر می‌رسد شرایط مناسب است و همه امور طبق برنامه‌ها پیش می‌رود، در مورد زمان ثبت‌نام‌ بعدی گفت: این مرحله نخست که کمی جلوتر رود، برای ثبت‌نام‌های بعدی برنامه‌ریزی خواهد شد. مشاور وزیر صمت ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ هزار ثبت سفارش واردات خودرو داشته‌ایم که محقق خواهد شد و اکنون می‌توان در رابطه با موجودی ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صحبت کرد.

برای سال آیند نیز چنانچه نیاز باشد، ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر وارد خواهد شد. برنامه ما واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده است. قالیباف در ادامه در رابطه با عرضه خودروها در بورس کالا، اظهار کرد: وزارت صمت نیز موافق و مدافع عرضه خودروها در بورس کالا بود اما به هر صورت، قانون دست شورای رقابت را باز گذاشته است.

منتظر هستیم تا شورای رقابت در مورد قیمت خودروها تصمیم‌گیری کند تا براساس آن، عرضه‌های سال ۱۴۰۲ را انجام دهیم. وی در رابطه با قطعی بودن افزایش قیمت خودروها در سال آینده، گفت: به هر شکل، زمانیکه یک سال خودروسازان افزایش قیمت داشته‌اند، اکنون باید تصمیم منطقی گرفته شود. سخنگوی وزارت صمت رشد تولید در صنعت خودرو را " رشدی خیره کننده" خواند و اعلام کرد: تا پایان سال به تولید یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه خواهیم رسید و برای سال آینده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.

تبلیغات
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن

رز ماشین تولید و ساخت دستگاه کارگاهی و خط تولید ، دستگاه کرنر زن ، دستگاه گازر زن ، دستگاه مکنده ، پایه دریل

در سال جاری میزان تولید خودرو دو برابر سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بوده و دو برابر آن سال‌ها تولید را افزایش داده‌ایم؛ ضمن اینکه تولید خوروهای ناقص نیز به صفر رسیده است. عرضه خودرو براساس لیست انتظار در سال ۱۴۰۲/ قرعه‌کشی به تاریخ پیوست این مقام مسئول در وزارت صمت در رابط با نحوه عرضه خودرو در سال آینده، تاکید کرد: عرضه خوروها بر اساس لیست انتظار و نوبت‌دهی‌ها خواهد بود و افراد به نوبت خودرو دریافت خواهند کرد اما به هرحال برای هر مدل خودرو متفاوت است. یا تقاضا متناسب با عرضه است که تحویل انجام می‌شود و لیست انتظاری در کار نیست یا تقاضا بیش از میزان عرضه شده است که در این صورت در لیست نوبت دهی قرار می‌گیرند؛ در حقیقت بحث قرعه‌کشی به تاریخ پیوست.

وی افزود: برای عرضه خودروها فعلا با همین سازوکار لیست انتظار و نوبت‌دهی را پیش خواهیم برد و ثبت تقاضا برای ما دارای اهمیت است که براساس این ثبت تقاضا، خودروسازان بتوانند برای هر مدل خورو، سیاست‌های توسعه‌ خط تولید و آن مدل خودرو را پیگیری کنند. قالیباف تاکید کرد: قطعا در سال آینده خودروهای جدید به خط تولید خواهند آمد و دو-سه مدل قدیمی هم ازخط تولید خارج خواهند شد و مدل‌های جدید را جایگزین خواهیم کرد. تولید خودروهای اطلس، آریا و...

در دستور کار است. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو در بازار در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داد: طی همین مدت که نرخ ارز پایین آمد، قیمت خودرو هم کاهش یافت؛ همانگونه که با افزایش نرخ ارز بالا رفت؛ لذا این سوال را باید از دستگاهها پرسید. کاری که از دست ما بر می‌آید این است که عرضه را به حدی برسانیم که میزان افزایش قیمتی که به خودروها می‌خورد، کمتر از میزان تورم باشد؛ در آن صورت تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو پایین خواهد آمد.

قالیباف گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری برای از رده خارج کردن ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت و برقی کردن موتورسیکلت‌ها وجود دارد که خبر خوبی است و می‌تواند در ایجاد هوای پاک در کلانشهرها موثر باشد؛ ضمن اینکه خودروهای وارداتی نیز آلایندگی کمتری دارند که این‌ها نیز موثر خواهند بود. اما خبر خوب ما برای سال آینده، گسترش ویترین خودرویی کشور است و تلاش ما نیز این است که این امر را آنقدر گسترش دهیم که پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد. احتمال برگشت فروش لیزینگی خودروها وی اشاره به اینکه در مقطعی برای خرید خودرو وام تخصیص داده می‌شد، گفت: فکر می‌کنم این اتفاق در حال رخ دادن است.

در جریان هستیم که اکنون برخی خودروسازان به فکر فروش لیزینگی هم افتاده‌اند. بیشتر بخوانید: خبر جدید سخنگوی وزارت صنعت برای بازار خودرو/ اسامی متقاضیان خودروهای وارداتی منتشر شد ۳۵۲۲۰. .


بازنشر از : خبرآنلاین

خودروسازان

واردات خودرو