مهران محمدی امین

شرکت نفت آرامکوی عربستان قراردادی با چین برای ادامه ساخت یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی در این کشور بسته است.

1402\01\08 19:33:24


شرکت نفت آرامکوی عربستان در چین پالایشگاه می‌سازد

شرکت نفت آرامکوی عربستان قراردادی با چین برای ادامه ساخت یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی در این کشور بسته است.

شرکت نفت آرامکوی عربستان و شرکای چینی آن ساخت یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی بزرگ در چین را آغاز می‌کنند تا روند توسعه‌ای که طی بحران کرونا متوقف شده بود، ادامه یابد.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو در روز یکشنبه در مجمع توسعه چین در پکن گفت این شرکت برای آغاز ساخت این مجتمع پالایشگاهی در استان لیائونینگ با شرکت‌های هواجین کمیکال و پانجین ژینچنگ قراردادی امضا کرده‌است.

آرامکو در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد آغاز ساخت این پالایشگاه در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تا ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسد.

مذاکرات در مورد این قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری در اوایل سال گذشته میلادی از سر گرفته شد. آرامکو در ۲۰۲۰ به‌خاطر دورنمای نامطمئنی که در اثر همه‌گیری کرونا به‌وجودآمده بود، سرمایه‌گذاری در این مجتمع پالایشگاهی را متوقف کرد. قرارداد ساخت این پالایشگاه در ۲۰۱۹ طی سفر محمد بن‌سلمان به پکن بسته شده بود.

امین ناصر گفت آرامکو قصد دارد یک منبع همه‌جانبه انرژی و مواد شیمیایی برای امنیت انرژی چین در بلندمدت باشد.

تبلیغات
فروش مواد شیمیایی
فروش مواد شیمیایی

بیشتر مواد شیمیایی صنعتی از خارج از ایران وارد می شود. چون یافتن مواد شیمیایی خالص کار سختی است. مواد شیمیایی صنعتی در بخش های مختلف صنایع تولیدی، پوشاک، بهداشتی، داروسازی، پزشکی، رنگ سازی، کاغذ و جوهرسازی، مواد غذایی، مواد پلاستیکی، صنایع نساجی، فولاد و ذوب آهن و … مورد استفاده قرار می گیرند. محل نگهداری مواد شیمیایی صنعتی معمولا در انبار های تهران است اما ارسال آن به کلیه شهرهای ایران به سهولت انجام می شود.

این مجتمع پالایشگاهی شامل ۳۰۰ هزار بشکه در روز بخش پالایشی و یک کارخانه پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶۵ میلیون تن اتیلن و ۲ میلیون تن پارازایلین خواهد بود.

آرامکو ۲۱۰ هزار بشکه در روز نفت خام به این پروژه تزریق می‌کند.

شرکت آرامکو مالک ۳۰ درصد از این مجتمع پالایشگاهی خواهد بود. این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید خود را ۱ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۷ افزایش داده و به ۱۳ میلیون بشکه برساند. ظرفیت تولید گاز آرامکو هم ۵۰ درصد تا ۲۰۳۰ افزایش خواهد داشت که ۱ میلیون بشکه در روز نفت به صادرات آن اضافه می‌کند.

.

.


بازنشر از : منبع: تسنیم