مهران محمدی امین

باشگاه خبرنگاران/ وزیر اقتصاد گفت: در یک‌سالگی دولت با اطمینان می‌گویم هیچ دستگاه کارت‌خوانی نداریم که مشخص نباشد متعلق به کدام حساب بانکی یا کدملی است در راستای عد

1401\06\02 09:37:57


شفافیت مالیاتی با شناسایی کارت‌خوان‌ها

باشگاه خبرنگاران/ وزیر اقتصاد گفت: در یک‌سالگی دولت با اطمینان می‌گویم هیچ دستگاه کارت‌خوانی نداریم که مشخص نباشد متعلق به کدام حساب بانکی یا کدملی است در راستای عدالت مالیاتی به دنبال شناسایی گروه‌هایی هستیم که فعالیت آشکاری ندارند و درآمدهای کلان دارند.  احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه اقتصاد پاسخ داد.

وزیر اقتصاد گفت: در یک‌سالگی دولت با اطمینان می‌گویم هیچ دستگاه کارت‌خوانی نداریم که مشخص نباشد متعلق به کدام حساب بانکی یا کدملی است در راستای عدالت مالیاتی به دنبال شناسایی گروه‌هایی هستیم که فعالیت آشکاری ندارند و درآمدهای کلان دارند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه اقتصاد پاسخ داد.آیا مهم‌ترین اهداف سال اول دولت و وزارت اقتصاد محقق شد؟خاندوزی:شرایط اقتصادی در سال ۹۹ خیلی ویژه بود دهه نود به طور متوسط بدون رشد اقتصادی، کاهش قدرت خرید خانوار، کسری بودجه، نوسان نرخ ارز، فقدان انضباط باعث شرایط سخت شد و  دهه سختی به پایان رسید.رویکرد دولت ۱۳ ام این بود که درسال اول یک ترمز برای مسیر‌های وخیم ایجاد کند.

این اصلاحات با رویکرد برگشت اقتصاد به مردم بود.رویکرد دولت این بود که به سمت ثبات برویم. شعار رئیس جمهور حرکت به سمت اعتدال فراگیر بود.گروه‌های زیادی از جامعه تبدیل به گروه‌های حاشیه‌ای شده بودند.در بسیاری از نقاط کشور در توزیع رفاه به مراکز پر جمعیت توجه شده بود کار در جای دیگر بود و منافع در مناطق پر جمعیت نمایان می‌شد. یکی از اقدامات دولت این بود که بر اساس عدالت منافع به خود این مردم برگردد.بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت شناسایی شد که مالیات آن‌ها به خود استان برگشت.نکته این که بسیاری از ناکارآمدی که در دولت انجام می‌گرفت از جیب مردم پرداخت می‌شد.مدیریت ناکارآمدی که به سبب آن زیان تحمیل به مردم  می‌شد، اما پاداش می‌گرفتند.

اما شفافیت ایجاد شد تا این موارد حل شود. دولت مصمم است که اتفاقات تکرار نشود و تخلفات سال های گذشته مانند فولاد رخ ندهد و صورت‌های مالی شفاف باشد.شفافِ شفافِ شفاف؛ رویکرد دولت سیزدهم در اعلام صورت های مالی شرکت های دولتیتوضیح ویدیوصورت‌های مالی شرکت‌ها را در اختیار مردم گذاشتیم تا جلوی فساد گرفته شود دولت در یکسال گذشته انگشت بر روی مسیرهایی گذاشته است که مثل گذشته مصادیق‌ خاصه‌خرج ها رخ ندهد شفافیت دلیل رو شدن فساد مالی فولاد مبارکه بود.برای اولین بار بود که صورت‌های مالی شرکت‌ها با این تعداد بر روی کدال منتشر شد. جز برخی از شرکت‌ها بر اساس مشکلات تحریمی سعی کردیم همه شرکت‌ها را صورت مالی شان را شفاف بر روی کدال منتشر کنیم.ظرف این مدت صورت‌های مالی ۱۴۰۰ هم منتشر خواهد شد و این باعث می‌شود حیات خلوت خیلی‌ها از بین رود.دولت و وزارت اقتصاد برای تورم چه برنامه‌ای طراحی کرد؟ماه اول دولت در شهریور یکی از بدترین ماه‌های کشور بود چرا که سه سال قبل آن نرخ تورم بی سابقه داشته ایم؛ که معنایی جز کوچک شدن سفره مردم نداشت.تورم را بی انضباطی دولت، کسری‌های دولت، بی انضباطی شبکه بانکی و تغییرات نرخ‌ها ایجاد می‌کنند.درآمد کم و هزینه‌های بسیار زیاد باعث کسری بیشتر دولت قبل شد.

دولت تمرکز کرد موتور‌های ایجاد تورم را کنترل کند در شهریور که نرخ تورم ۵۸ درصد بود با کنترل دو موتور انضباطی بانک مرکزی وکنترل هزینه دولت به سمت کاهش نرخ تورم رفتیم و از ۵۸ درصد به ۳۰ درصد رسیدیم.بانک مرکزی مسئول برخورد با بی انضباطی بانک‌ها شد.اما اوایل امسال اتفاقات دیگری افتاد که سبب افزایش قیمت در اردیبهشت شد، اما چون هدف کنترل تورم است به سمت کاهش و کنترل رفتیم. بخش مهم تورم ما طرف هزینه است. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که متغیر‌های بیرونی اقتصاد تغییر نکرده است.آیا هدف صدور مجوز‌های کسب و کار‌ها محقق شد؟مجموعه اقدامات در این حوزه بسیار زیاد بود.

تبلیغات
مشاوره خدمات مالیاتی
مشاوره خدمات مالیاتی

گروه مشاوره و توسعه مدیریت تیارا ارائه خدمات مالیاتی تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - تنظیم و ارسال معاملات فصلی- تنظیم اسناد مربوط به دفاتر کانونی- تحریر دفاتر قانونی- تنظیم اظهارنامه مالیاتی (سالانه)- شرکت در جلسات رسیدگی مالیاتی- تنظیم لوایح دفاعیه جهت اعتراض به برگ تشخیص های مالیاتی - صادره و شرکت در هیات های حل اختلاف به کسب و کارها

حدود بیش از هزار و ۷۰۰ مجوز در بخش‌های مختلف سطر به سطر در هئیت مقررات زدایی بررسی و شرط‌های سلیقه‌ای حذف شد و برای تمام این مجوز‌ها موارد را بررسی کردیم.تحول در زمینه مجوز‌ها آغاز شده است و سرعت بسیار خوبی داریم بیش از ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار درخواست برای مجوز‌ها وجود داشت که  حدود ۷۰ هزار مجوز صادر شد. نظارت‌ها ادامه دارد.بیشتر مجوز‌ها ثبت محور  و در حال بررسی و تسهیل است.دولت اولویت را منافع مردم قرار داده است. تمام این هزار و ۷۰۰ مجوز را دستگاه دولتی صادر می‌کردند تعدادی از مجوز‌ها را اصناف صادر می‌کرد قریب به سه هزار صنف.

برای اولین بار در تاریخ کشور تمام این مجوز سه هزار صنف بررسی شده است. ۸۳ عنوان مجوز برای سه هزار رشته صنف است.دستگاه‌هایی که برای مجوز  مقاومت می‌کنند  را نام ببرید.مسیری که برای سهولت کسب و کار پیش گرفته ایم بی بازگشت است. برخی دستگاه‌ها یک تعدادی از مجوز‌ها را شفاف نکردند مانند وزارت کشور درمورد پیشخوان ها، آموزش و پرورش در حوزه مهد کودک، بورس، سازمان برنامه  و بودجه، وزارت نفت در مورد فروش سیار مواردی را شفاف نکرده اند.جایی که پای منفعت مردم در میان باشد بدون هیچ اغماضی عمل خواهیم کرد.اتصال کارتخوان به سامانه مالیاتی به کجا رسید؟خاندوزی:در عمده اقتصاد دنیا مشخص است اگر کسی استفاده بیشتر می‌کند باید بار مالیاتی بیشتری به دوش بکشند، اما در کشور ما این گونه نبود.برای این که بار برای اکثر مردم سبک شود، امسال ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کاهش پیدا کرد.

بیش از ۵ میلیون دستگاه غیر فعال شد اکنون نظام پرداخت شفاف است این به عدالت کمک می‌کند فعال اقتصادی را شناسایی کرده بودند که هزار میلیارد گردش مالی داشت، اما پرداخت مالیاتی اصلا برایش ثبت نشده بود.نخستین بار در تاریخ بانکی کشور؛ انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی در دولت سیزدهمتوضیح ویدیویک تعداد ابربدهکار بانکی وجود داشت که معرفی شدند و مردم می‌توانند لیست این ابربدهکاران را ببینند.مرحله دوم طرح هوشمند سازی آرد کی انجام می‌شود؟شفافیت در حوزه آرد برای ۷۵ هزار واحد صنفی  ایجاد شد. روزانه ۵ هزار تن آرد که حق مردم ایران بود. اما بیرون از شبکه خرید و فروش می‌شد این انحراف را شناسایی کردیم.یک تحول مهم در این زمینه رخ داد امیدواریم تا پایان شهریور دستورالعمل اقدامات در نیمه دوم سال مشخص شود.۵۰ درصد خود اظهاری مردم افزایش پیدا کرد.

۴ هزار ملک با گزارشات مردم شناسایی شد.. .


بازنشر از : آخرین خبر