مهران محمدی امین

بازار طلا و ارز بازار جهانی طلا ارز زهرا علی اکبری وضعیت بازارها عجیب شد/ سرمایه‌گذاران این بازار رشد باورنکردنی قیمت را دیدند اقتصاد کل

1403\01\17 14:06:10


وضعیت بازارها عجیب شد سرمایه‌گذاران این بازار رشد باورنکردنی قیمت را دیدند

وضعیت بازارها عجیب شد/ سرمایه‌گذاران این بازار رشد باورنکردنی قیمت را دیدند اقتصاد کلانبازارهای مالی در وضعیت نامتعارف سال 1403 را آغاز کردند، در شرایطی که حتی تعطیلات طولانی ابتدای سال و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان نیز نتوانست اندکی به کند شدن اهنگ رشد قیمت‌ها منجر شود.

زهرا علی‌اکبری- این روزها در آستانه سه ساله شدن فعالیت دولت سیزدهم بیش از هر زمانی دیگری افکار عمومی وعده‌های رییس دولت سیزدهم را به یاد می‌آورد.

وعده نصف شدن و یک رقمی شدن تورم، افزایش ارزش پول ملی و گره نخوردن سفره مردم به تحریم‌ها. وزرای حاضر در کابینه در آن روز نیز شعارهای متعددی را درباره بازگرداندن ثبات و آرامش به حوزه تحت تصدی خود دادند اما در عمل نه تنها تورم مهار نشده است بلکه روند افزایشی قیمت، روی دور تندتری از گذشته افتاده است. بازارهای مالی ایران تنها در شانزده روزی که از سال 1403 گذشته است، بازدهی رعدآسایی را داشته‌اند.

افزایش شدید قیمت طلا و سکه و بزرگ شدن حباب سکه و رشد قیمت دلار زمینه را برای افزایش بهای خودرو و سایر کالاها از قبیل لوازم خانگی و گوشی تلفن همراه و حتی لوازم التکرونیکی مانند کامپیوتر و ... مهیا کرد. در این فضا بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز سیگنالی در خصوص مهار این وضعیت و بازگشت شرایط مهیا نشده است.

تبلیغات
خودرو
خودرو

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

دلار چقدر پرید؟ در میانه تعطیلات، سیگنال‌های افزایشی قیمت دلار به بازار مخابره شد . هر چند میزان خرید و فروش دلار اندک بود اما با این حال مشخص بود نه سیاست توزیع رانتی تحت عنوان ارز مسافری توانسته است به کاهش قیمت منجر شود و نه وعده‌ها در خصوص اینکه روند کاهشی تورم ادامه‌دار خواهد بود. دلار پیشروی خود در کانال شصت هزار تومان را ادامه داد.

فاصله قیمتی دلار از کانال پنجاه هزار تومان به حدی زیاد شد که حالا افکار عمومی باور دارد که دلار پنجاه هزار تومانی به تاریخ پیوسته و در سال 1402 جامانده است. باید توجه داشت که روند افزایشی قیمت البته متاثر از اخبار نامساعد سیاسی و حمله هوایی روز دوشنبه ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود. تنش‌هایی که انتظارات تورمی را تشدید کرد و منجر به افزایش قیمت در بازارهای مالی شد.

دلار در آخرین روز هفته گذشته در میانه کانال شصت هزار تومان و اندی کمتر از این رقم قیمت خورد. در دو هفته اخیر میزان رشد قیمت دلار حدود 4500 تومان گزارش شده است.. .


بازنشر از : خبرآنلاین

بازار طلا و ارز

بازار جهانی طلا

ارز

زهرا علی اکبری