مهران محمدی امین

مسکن قیمت مسکن بازار مسکن تهران وام و تسهیلات مسکن اجاره‌نشینی پیش‌بینی یک اقتصاددان از افزایش غیرواقعی مسکن در بازار/ خوش‌چهره: دولت قیمت مسکن را باید فریز می‌کرد

1401\06\14 08:48:58


پیش‌بینی یک اقتصاددان از افزایش غیرواقعی مسکن در بازار. خوش‌چهره: دولت قیمت مسکن را باید فریز می‌کرد

پیش‌بینی یک اقتصاددان از افزایش غیرواقعی مسکن در بازار/ خوش‌چهره: دولت قیمت مسکن را باید فریز می‌کرد اقتصاد کلانیک اقتصاددان گفت: این رشد قیمت مسکن به مباحث برجام و مذاکرات ربطی ندارد چرا که زمین وارداتی نیست و ما در حوزه مواد اولیه مانند سیمان و غیره نیز نیازمندی به واردات نداریم و خودکفا هستیم.

محمد خوش‌چهره در کافه‌خبر خبرآنلاین درباره وضعیت بحرانی بازار مسکن اظهار داشت: من قبلا هم به رئیس جمهور گفتم که ساخت چهار میلیون مسکن یک برنامه‌ی چندبعدی و بلندمدت است و در یک سال نمی‌توان یک چهارم این آمار را محقق کرد و یک میلیون واحد مسکونی ساخت.

البته خوشحال نیستم که پیش‌بینی من به حقیقت پیوسته است. وی افزود: حرف من این بود که این برنامه بلندمدت به شکل آنی بر قیمت مسکن و رهن و اجاره تاثیر مستقیم باقی نمی‌گذارد. البته ماجرای بحران رهن و اجاره جریان ریشه‌داری است و ریشه‌ی آن را باید در جهالت، غفلت و بی‌توجهی نظام تصمیم‌گیری و شیطنت و سازماندهی عوامل بیرونی جستجو کرد.

این اقتصاددانان تصریح کرد: منفعت‌طلبی و سوداگری نیز جریان دیگری است که روی این موضوع سوار می‌شود چرا که برخی ذی‌نفع هستند که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. در این شرایط می بینید که در رکود، قیمت مسکن در حال افزایش است. خوش‌چهره عنوان کرد: این رشد قیمت مسکن به مباحث برجام و مذاکرات ربطی ندارد چرا که زمین وارداتی نیست و ما در حوزه مواد اولیه مانند سیمان و غیره نیز نیازمندی به واردات نداریم و خودکفا هستیم.

اما می‌بینیم قیمت‌ها به طور غیرواقعی بالا می‌رود و غفلت و جهالت در کنترل قیمت زمین و سوداگری سبب شده قیمت مسکن افزایش شدید پیدا بکند. وی یادآور شد: اتفاقاً اینجا جایی است که باید فریز اتفاق می‌افتاد. دولت باید وارد عمل می‌شد و نمی‌گذاشت قیمت بالا برود.

تبلیغات
مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

در کنار این دستور برای چهار تا پنج درصد جمعیت که معاششان از طریق اجاره دادن خانه تامین می‌شود فکری می‌کرد و مشکل‌شان را حل می‌کرد. بیشتر بخوانید: دولت سیزدهم اجازه اشتباه ندارد/ نظرات تیم اقتصادی کابینه روشن نیست اقتصاد ایران برای عبور از فرسودگی ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که مگر ممکن است با دستور در شرایط تورمی قیمت مسکن را فریز کرد؟ حتی همین بیست و پنج درصد اعلامی رعایت نمی‌شود، گفت: بله ممکن است. در حقیقت به آقای رییس‌جمهور هم اشاره کردم که نه تنها دولت چنین کاری را انجام نداد بلکه تایید کرد که نباید قیمت بیشتر از ۲۵ درصد بالا برود.

اگر نگویم جهالت کرد باید بگویم با این اقدام اشتباه فرایند افزایش قیمت تایید شد. وی افزود: دولت با این اقدام کف‌سازی قیمت کرد و حتی کسی که به فکر افزایش ۲۵ درصدی نبود را به این نتیجه رساند که قیمت را بالا ببرد. مستاجرین در این وضعیت ذلیل و خوار شدند.

بنده های خدا نتوانستند قراردادهایشان را تمدید کنند و صاحبخانه در چانه زنی قدرت مسلط را پیدا می‌کند. خوش‌چهره تصریح کرد: می‌بینید دلمان خوش است به ایده‌های ناقصی که اگر بشود و اگر نشود و نتیجه چنین هولناک است. مشروح اظهارات محمد خوش‌چهره را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵. .


بازنشر از : خبرآنلاین

مسکن

قیمت مسکن

بازار مسکن تهران

وام و تسهیلات مسکن

اجاره‌نشینی