مهران محمدی امین

واشنگتن راشاتودی دانمارک وزارت خارجه چین وزارت خارجه چین با ا

1402\01\08 18:19:11


عاملان انفجار نورداستریم باید محاکمه شوند. آمریکا مخفی‌کاری می‌کند

وزارت خارجه چین با اشاره به خرابکاری‌های سپتامبر پارسال در خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ که گاز روسیه را به اروپا انتقال می‌دهد، خواستار مجازات عاملان این خرابکاری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن خودداری آمریکا در حمایت از تحقیقات سازمان ملل متحد درباره حادثه انفجار خطوط لوله زیردریایی نورداستریم، گفت که عاملان این حادثه باید با عواقب کارشان روبه‌رو شوند.

نینگ مدعی شد که واشنگتن «مشتاق انجام به اصطلاح تحقیقات درباره کشورهای در حال توسعه است و در عین حال، درباره این حادثه مخفی‌کاری می‌کند.» به گفته نینگ، رویکرد آمریکا نمونه «آشکار استاندارد دوگانه» بوده و به باور وی، مقامات واشنگتن از چیزی «وحشت» دارند. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین نسبت به «محاکمه» هرچه سریع‌تر عاملان این حادثه ابراز امیدواری کرد. در جریان رای‌گیری روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف انجام تحقیقات مستقل درباره حادثه نورد استریم، برزیل، چین و روسیه رای موافق و ۱۲ عضو دیگر رای ممتنع دادند.

در صورتی که این قطعنامه تصویب می‌شد، دبیرکل سازمان ملل مجبور به ایجاد کمیسیونی مستقل جهت انجام «تحقیقات جامع، شفاف و مستقل بین‌المللی درباره این حادثه می‌شد.» آمریکا مدعی است که پیشنهاد مذکور با هدف کم اهمیت جلوه دادن تحقیقات کشورهایی همچون آلمان، دانمارک و سوئد مطرح شده است. آلمان تا پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دریافت‌کننده اصلی گاز روسیه از طریق این خط لوله بود. دانمارک و سوئد نیز در حال انجام تحقیقات هستند زیرا انفجارها در خطوط لوله نورد استریم، در قلمرو آبی آنها رخ داده است.

گِنگ شوآنگ، معاون نماینده چین در سازمان ملل، گفته است که انجام تحقیقات بین‌المللی به موازات تحقیقات داخلی کشورها، هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد.. .


بازنشر از : مهر

واشنگتن

راشاتودی

دانمارک

وزارت خارجه چین