مهران محمدی امین

وزارت خارجه چین آنتونیو گوترش آنتونیوگوترش ایالات متحده امر وزارت خارجه چین از آ

1402\01\08 21:15:33


چین: آمریکا با «اجلاس برای دموکراسی» در جهان تفرقه می‌اندازد

وزارت خارجه چین از آمریکا خواست تا از مداخله در امور داخلی کشورها به بهانه دموکراسی، دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین از واشنگتن خواست تا مداخله در امور داخلی سایر کشورها تحت لوای «دموکراسی» و ایجاد تفرقه در جهان امروزی را متوقف کند.

نینگ در نشست خبری روزانه وزارت خارجه چین گفت: به آمریکا توصیه می‌کنیم تا از متهم کردن سایر کشورها و مداخله در امور داخلی آنها آن هم به نام دموکراسی، دست بردارد. وی یادآور شد که جهان معاصر به ایجاد تفرقه به نام دموکراسی و توسعه سیاست اقدام یکجانبه، نیازی ندارد بلکه به تقویت همبستگی و همکاری بر مبنای اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و دفاع از چندجانبه‌گرایی احتیاج دارد. دیپلمات ارشد وزارت خارجه چین تاکید کرد: در جریان به اصطلاح «اجلاس برای دموکراسی»، به دفعات موضع خودمان را اعلام کردیم.

آمریکا به‌رغم مشکلات زیاد داخلی، بار دیگر به نام گسترش دمکراسی، میزبان «اجلاس برای دموکراسی» است؛ رویدادی که آشکارا بین کشورها مرز ایدئولوژیک کشیده و در جهان تفرقه می‌اندازد. این اقدام نقض روح دموکراسی بوده و بیش از پیش عیان می‌کند که واشنگتن پشت نقاب دموکراسی، به‌دنبال سلطه‌گری و برتری خودش است. پیش از این، وزارت خارجه روسیه نسبت به حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این اجلاس، ابراز تاسف کرد و این اجلاس را «نمایشی بی‌ارزش» خواند که آمریکا به‌راه انداخته و اضافه کرد که این دومین تلاش برای تشکیل ائتلاف به اصطلاح «کشورهای دمکراتیک» است که واشنگتن نقش اصلی آن را ایفا می‌کند.

نخستین دوره «اجلاس برای دموکراسی» که باز هم آمریکا سازماندهی آن را برعهده داشت، دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد و دومین دوره این اجلاس برای ۲۸ تا ۳۰ مارس(۸ تا ۱۰ فروردین) برنامه‌ریزی شده است.. .


بازنشر از : مهر

وزارت خارجه چین

آنتونیو گوترش

آنتونیوگوترش

ایالات متحده امر