مهران محمدی امین

اوکراین آژانس بین المللی انرژی اتمی خبرگزاری مهر روسیه ارتش اوکراین برای نخ

1401\08\29 10:36:18


ارتش اوکراین رکورد بمباران زاپروژیا را شکست؛ ۱۲ بار در یک روز!

ارتش اوکراین برای نخستین بار از ماه سپتامبر تاکنون، تنها در یک روز نیروگاه اتمی زاپروژیا را ۱۲ بار هدف حمله و بمباران قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رِنات کارچا، مشاور مدیرکل شرکت «روزنرگواتوم» روسیه از حملات سهمگین و متعدد نیروهای ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا ظرف تنها یک روز خبر داد.

کارچا گفت: بین ساعات ۱۷:۱۵ تا ۱۷:۴۱ دقیقه عصر دیروز (شنبه) نیروگاه اتمی زاپروژیا ۱۲ بار هدف حمله قرار گرفت. منظورم از نیروگاه، محوطه امنیتی آن است نه منطقه صنعتی یا سایر محوطه‌های مجاورت این نیروگاه. کارچا به این موضوع نیز اشاره کرد که سیستم خنک‌کننده این نیروگاه، ۶ بار هدف قرار گرفته است.

به گفته وی، بمباران اخیر زاپروژیا به شدت گسترده بوده اما تلفات جانی نداشته است. وی تاکید کرد: بمباران دیروز تلفات جانی در بر نداشت و میزان خسارت وارد شده به نیروگاه نیز ارزیابی خواهد شد. خوشبختانه دیروز شنبه بود و پرسنل زیادی در نیروگاه حضور نداشت.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت. در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته زیرا نیروهای اوکراینی دائما تاسیسات را بمباران می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر پس از بازدید از این نیروگاه، خواستار ایجاد یک محوطه امنیتی پیرامون زاپروژیا شد و در حال حاضر، مبحث مولفه‌های جغرافیایی این نیروگاه در دست بحث و بررسی است.. .


بازنشر از : مهر

اوکراین

آژانس بین المللی انرژی اتمی

خبرگزاری مهر

روسیه