مهران محمدی امین

عراق نفت ذخایر نفتی عراق علاء الیاسری مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) ضمن اع

1401\05\26 15:44:15


حجم ذخایر نفتی عراق چقدر است؟

مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) ضمن اعلام حجم ذخایر نفتی این کشور از مذاکره با عربستان برای احیای خط لوله عراق ـ عربستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، علاء الیاسری مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) ضمن اعلام حجم ذخایر نفتی این کشور از مذاکره با عربستان برای احیای خط لوله عراق عربستان خبر داد.

وی اعلام کرد: عراق به لحاظ ذخایر نفت خام در رتبه ۵ جهان است و ذخایر این کشور ۸.۷ درصد ذخایر نفت جهان و ۱۷ درصد ذخایر نفت خاورمیانه را تشکیل می‌دهد. او گفت که بر اساس برآوردهای سازمان اوپک در سال ۲۰۲۱، حجم ذخایر نفتی عراق ۱۴۵ میلیارد و ۱۹ میلیون بشکه است. الیاسری تأکید کرد که بر اساس این آمارها، اگر عراق روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تولید کند با ذخایر قطعی خود می‌تواند به مدت ۸۰ سال تولیدکننده نفت باشد.

وی گفت که عراق نفت خود را به سه بازار بزرگ جهانی در آسیا و اروپا و امریکا صادر می‌کند و ۷۰ درصد نفت صادراتی عراق به بازارهای آسیا می‌رود. مدیر شرکت بازاریابی نف عراق (سومو)، هزینه استخراج هر بشکه نفت در عراق در سال ۲۰۲۱ را میان ۳.۳ تا ۶.۵ دلار و میانگین قیمت فروش آن در ماه ژوئن را ۱۱۲.۲ دلار اعلام کرده است. وی همچنین گفت که شرکت سومو از احیای خط لوله عراق به عربستان استقبال می‌کند چون این طرح به لحاظ اقتصادی بسیار مفید خواهد بود و در این باره مذاکراتی با عربستان جریان دارد..

.


بازنشر از : مهر

عراق

نفت

ذخایر نفتی عراق

علاء الیاسری