مهران محمدی امین

ایروان جمهوری آذربایجان مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارمنستان پس از سفر جنجالی رئی

1401\06\29 11:49:10


دیدار سه جانبه وزرای خارجه آمریکا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان

پس از سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان و اعتراض باکو، مقامات واشنگتن از نشست سه‌جانبه وزرای خارجه آمریکا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نیویورک خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در نیویورک با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این نخستین دیدار و گفت‌وگوی مستقیم بین مقامات ایروان و باکو، پس از درگیری‌های مرزی و مرگبار اخیر است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که این بیانیه را در جمع خبرنگاران قرائت کرد، گفت: آنتونی بلینکن که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میزبان جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان بود، بر نیاز به جلوگیری از درگیری‌های بیشتر و برگشت به میز مذاکره و فرآیند صلح تأکید کرد. وی همچنین گفت: آنها درباره گام‌های بعدی (برای کاهش تنش‌ها) گفت‌وگو کردند و بلینکن دو طرف را ترغیب کرد که قبل از پایان ماه جاری (میلادی) بار دیگر با هم حضوری دیدار و گفت‌وگو کنند.

دور جدید درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته آغاز شد. به گفته «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، در دور جدید درگیری‌های مرزی، حداقل ۱۰۵ سرباز ارمنی کشته شدند. وزارت دفاع آذربایجان نیز اعلام کرده که ۵۰ نظامی آذربایجانی در این درگیری‌ها کشته شدند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد. پلوسی در دیدار با مقامات ارمنستان، جمهوری آذربایجان را «عامل اصلی و شروع‌کننده» درگیری‌های اخیر معرفی کرد و گفت «آمریکا این تهاجم غیرقانونی علیه ارمنستان را محکوم می‌کند». وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، با انتشار بیانیه‌ای این اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «ناعادلانه و خطرناک» خواند و اعلام کرد: اظهارات پلوسی ضربه‌ای جدی به تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد می‌کند..

.


بازنشر از : مهر

ایروان

جمهوری آذربایجان

مجمع عمومی سازمان ملل متحد

ارمنستان