مهران محمدی امین

ژائو لیجیان چین ونزوئلا سخنگوی وزارت خارجه چین امروز تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه علیه ونزوئلا باید فورا لغو شوند

1401\09\08 17:42:10


چین: تحریم‌های یکجانبه علیه ونزوئلا باید فورا لغو شوند

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه علیه ونزوئلا باید فورا لغو شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه وزارت خارجه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود در پکن به اقدام اخیر آمریکا برای دادن مجوز واردات نفت از ونزوئلا و نیز توافق میان کاراکاس و مخالفان این کشور واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اقدام اخیر وزارت خزانه‌ داری آمریکا در اعطای مجوز به یک شرکت آمریکایی در خصوص امکان خرید و واردات نفت از ونزوئلا گفت: برخی کشورهای خاص باید دخالت در امور داخلی ونزوئلا را پایان داده و در اسرع وقت، تحریم‌ های یکجانبه علیه کاراکاس را لغو کنند. واقعیت‌ ها ثابت کرده‌ اند که تحریم‌ ها و فشارها محبوبیتی ندارند و تنها می‌ توانند اقتصاد ونزوئلا و زندگی مردم را سخت‌ تر کنند. ما از کشورهای ذیربط می‌خواهیم که از مداخله در امور داخلی ونزوئلا دست بردارند و تحریم‌های یکجانبه را در اسرع وقت لغو کنند و آنچه را که برای صلح، ثبات و توسعه ونزوئلا مفید است، انجام دهند «ژائو لیجیان» در ایت خصوص ادامه داد: چین از ازسرگیری گفتگو بین احزاب حاکم و مخالفان دولت ونزوئلا استقبال می‌ کند و امیدوار است که دو طرف بتوانند در ادامه این مسیر با یکدیگر دیدار کرده و به یک راه‌ حل سیاسی دست یابند.

وی در این خصوص افزود: موضع چین در مورد مسئله ونزوئلا ثابت و روشن است. ما به منشور سازمان ملل متحد و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌ الملل پایبند هستیم و معتقدیم که مسئله ونزوئلا باید توسط مردم کاراماس از طریق گفتگو و مشورت در چارچوب قانون اساسی و قانون ونزوئلا حل شود. نمایندگان دولت و مخالفان دولت ونزوئلا روز شنبه بر سر تلاش برای بازگرداندن منابع مالی مسدود شده این کشور در آمریکا توافق کردند.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

امضای این توافق در اولین روز از آغاز مذاکرات در مکزیکوسیتی بین دولت نیکلاس مادورو رئیس‌ جمهور و احزاب مخالف صورت گرفت. این توافق از هر دو طرف می‌ خواهد تا در تأمین منابع برای کمک‌ های بشردوستانه، مراقبت‌ های پزشکی و تعمیر شبکه برق ونزوئلا که در معرض خاموشی‌ های مکرر است، همکاری کنند. «داگ نایلندر» میانجی نروژی، به امضاء کنندگان یادآوری کرد که هرگونه اقدام یکجانبه از سوی هر یک از آنها که از شرایط توافق منحرف شود، توافقنامه را باطل می‌ کند، هرچند متن اجازه می‌ دهد ضمیمه‌ هایی اضافه شود.

نایلندر گفت، در حالی که جامعه بین المللی از گفتگو حمایت می‌ کند، پیشرفت این توافق به ونزوئلایی‌ها بستگی خواهد داشت. مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک نیز به نمایندگی از میزبانان، گفت که امضای توافق روز شنبه نشان دهنده «امید» برای آمریکای لاتین است. گفتگو بین دولت و مخالفان ونزوئلا سال گذشته آغاز شد، اما در اکتبر ۲۰۲۱ پس از بازداشت الکس ساب توسط ایالات متحده که با گذرنامه دیپلماتیک ونزوئلا در حال سفر بود، این مذاکرات متوقف شد.

آمریکا الکس را به بهانه تلاش‌ هایش برای کمک به کاراکاس پیرامون دور زدن تحریم‌ های شدید واشنگتن محاکمه کرد و این موضوع باعث شد که مادورو مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد. اما ازسرگیری مذاکرات دوباره میان دو طرف پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که شرکت نفتی شورون مستقر در کالیفرنیا اجازه دارد فعالیت‌ های محدود خود را در ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است، آغاز کند.. .


بازنشر از : مهر

ژائو لیجیان

چین

ونزوئلا