مهران محمدی امین

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، البته سهم ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا لزوما مل

1401\09\04 13:21:07


دو خودروساز بزرگ کشور زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دارند

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، البته سهم ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا لزوما ملاک نیست.

آقای قربان زاده گفت: نتیجه این جلسات، در جلسات نهایی وزارت اقتصاد و صمت مورد توجه قرار می‌گیرد و دو وزارتخانه به سمتی خواهند رفت که سند مشترکی را به صورت شفاف اعلام می‌کنند که تعهدی برای دولت سیردهم برای خورو ساز‌ها خواهد بود ما بعد از کشاکش سالیان طولانی که برای واگذاری این دو خودرو ساز داشتیم، اقدام عملی شاهد باشیم.

او گفت:۲ خودروساز بزرگ کشور اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

البته سهم ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا لزوما ملاک نیست بلکه حتما باید نگاه جامع تری داشت که کل این دو شرکت به نحوی واگذار شود که هم نقدینگی به شرکت بیاید، هم بهره وری و کارایی افزایش پیدا کند و هم از زیان انباشته خارج شوند.

او با اشاره به اینکه در مورد وثیقه بودن سهام شرکت‌هایی مانند مس، فولاد، ایران خودرو و سایپا، شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای سهام این شرکت‌ها را برای تسهیلات خود شرکت و یا برای تسهیلات دیگری که سایر شرکت‌های زیر مجموعه داشتند، وثیقه کرده اند، گفت: در شورای اصل ۴۴ در ماه گذشته با دستور رئیس جمهوری ابلاغ شد که همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری هستند باید سهام وثیقه را آزاد کنند.

او می گوید:  ظرف یک ماه شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای باید اینکار را انجام دهند. اگر اینکار را انجام ندادند این اجازه داده شده تا از محل سایر سهام‌های دولت در لیست واگذاری جایگزین شوند تا این سهام آزاد شود.

او  با بیان اینکه اکنون در روز‌های پایانی مهلت یک ماهه هستیم، گفت: اگر این سازمان‌ها عمل نکنند وزارت اقتصاد وارد عمل می‌شود و از دیگر سهام لیست واگذاری جایگزین می‌کند. در مورد ایران خودرو و سایپا دغدغه اصلی به ویژه در مورد سهام چرخه و تودلی است که نسبتی با ازاد سازی با وثیقه مستقیم دولت ندارد آن را باید خود شرکت ورود پیدا کند.

.

.


بازنشر از : منبع: باشگاه خب