مهران محمدی امین

رانندگی ایمن: نکاتی که هر راننده تازه کاری باید بداند مجموعه: اصول تعمیر و نگهداری خودرو چالش های رانندگی افراد تازه کار همه چیز درباره رانندگی برای افراد تاز

1402\03\19 00:45:07


رانندگی ایمن: نکاتی که هر راننده تازه کاری باید بداند

رانندگی ایمن: نکاتی که هر راننده تازه کاری باید بداند مجموعه: اصول تعمیر و نگهداری خودرو چالش های رانندگی افراد تازه کار همه چیز درباره رانندگی برای افراد تازه‌کارهمیشه شروع رانندگی برای افراد تازه‌کار، پر از چالش و هیجان است و رانندگی این افراد تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار می‌گیرد. برای افراد تازه‌کار، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد

رانندگی ایمن: نکاتی که هر راننده تازه کاری باید بداند مجموعه: اصول تعمیر و نگهداری خودرو چالش های رانندگی افراد تازه کار   همه چیز درباره رانندگی برای افراد تازه‌کار همیشه شروع رانندگی برای افراد تازه‌کار، پر از چالش و هیجان است و رانندگی این افراد تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار می‌گیرد.

برای افراد تازه‌کار، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. آنها باید همه چیز را در مورد خودرویی که با آن رانندگی می‌کنند یاد بگیرند. در این مطلب از قصد داریم شما را با برخی از مسائل مهم در مورد رانندگی آشنا کنیم. اصلی‌ترین کارهایی که قبل از شروع رانندگی باید انجام دهید 1.

بیاموزید که بعد از نشستن در خودرو صندلی آن را تنظیم نمایید و طوری بر روی صندلی بنشینید که پشت و باسن شما با طراحی صندلی هماهنگ شده باشد. تا دچار کمردرد و زانودرد نشوید.   2. ارتفاع صندلی خودرو را طوری تنظیم کنید که چشمان شما در نصف ارتفاع شیشه باشد و از نظر طولی باید در موقعیتی قرار بگیرید که هنگام فشاردادن پدال‌های خودرو تا انتها، زانوی شما زیاد کشیده نشود.   3.

قبل از شروع به حرکت آینه‌های جلو و بغل خودرو را تنظیم کنید. به طوری که بتوانید به طور کامل به فضای پشت اشراف داشته باشید.   4. بیاموزید که کلاچ دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد.   5.

با تنظیمات دنده آشنا شوید و بیاموزید که هرگز نباید با سرعت بیشتر به دنده پایین‌تر بروید.   6. اهمیت چراغ‌های راهنمای را درک کنید و قبل از تغییر جهت خودرو از راهنما استفاده کنید. بخصوص زمانی که در جاده رانندگی می‌کنید بسیار مهم است که هنگام نزدیک‌شدن به خودروها دیگر به آنها هشدار دهید.   7. بیاموزید که قبل از ترمز حتماً کلاچ را بگیرید تا خودرو به صورت ناگهانی ایست نکند.   8.

در حین رانندگی حتماً در بین خطوط رانندگی کنید و از لاین بازی و انجام حرکات نمایشی خودداری نمایید.    9. فرمان را طوری نگه دارید که حداکثر کنترل را بر روی خودرو داشته باشید. تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف به‌راحتی خودرو را کنترل نمایید.

موقعیت ساعت 2 و 10 دقیقه، بهترین فرم نگه‌داشتن فرمان برای رانندگان تازه‌کار است.   10. یاد بگیرید هرگز در جاهایی که پارک ممنوع است ایست نکنید و از پارک‌کردن خودرو به‌صورت دوبل در خیابان‌های شلوغ بپرهیزید.   قبل از ترمز حتماً کلاچ را بگیرید   نکات مهم برای رانندگان تازه‌کار  عبارت تازه‌کار در هر کاری بیانگر عدم تسلط کافی و اطمینان از عملکرد فرد می‌باشد. البته اگر شما جزو افراد تازه کار هستید از شنیدن این عبارت ناراحت نشوید بالاخره هر کاری باید از جایی شروع شود.

بهتر است به‌جای اینکه این عبارت در روحیه شما تأثیر منفی بگذارد و یا شما را ناامید کند، سعی کنید با رعایت نکات و قوانین در رانندگی، آگاهی از قوانین بیمه‌ای، شناخت کامل خودرو و... باعث افزایش اعتماد به نفس خود شوید؛ زیرا اعتماد به نفس عاملی است که در تسلط شما به رانندگی بسیار مؤثر و مهم است. همچنین توجه و تمرکز خود را در حین رانندگی افزایش دهید تا خود و دیگران را به دردسر نیندازید.   قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی را بهتر بشناسید علائم راهنمایی و رانندگی به صورت ثابت در تمام دنیا به یک‌رنگ و طرح در خیابان‌ها، جاده‌ها و معابر نصب می‌شوند.

تبلیغات
خودرو
خودرو

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

شناخت درست این علائم و چگونگی کمک‌گرفتن از آنها در کنترل بهتر خودرو به راننده کمک خواهد کرد.   شناخت علائمی از قبیل محدودیت سرعت، ورودممنوع، دوربرگردان، سبقت ممنوع، توقف‌ممنوع و... که در جاده‌ها نصب شده‌اند به افراد کمک می‌کنند که رانندگی ایمنی داشته باشند و بدانند در چه قسمت‌هایی با محدودیت مواجه هستند و باید در این مواقع چه عکس‌العملی نشان بدهند. مثلاً برخی تابلو ها هشداردهنده هستند و باید رفتارهای خود را باتوجه ‌به این تابلو ها تنظیم کنیم.   علائم راهنمایی و رانندگی را بیاموزید   به‌ همراه‌ داشتن مدارک موردنیاز در حین رانندگی فراموش نکنید که در هنگام رانندگی علاوه بر گواهی‌نامه باید بیمه ماشین و کارت ماشین را همیشه همراه خود داشته باشید.

همچنین بهتر است در مورد قوانین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو اطلاعات کافی کسب نمایید. افراد تازه‌کار باید بدانند که اگر هنوز از تاریخ گواهینامه آنها یکسال نگذشته باشد حق خروج از شهر و سفر در جاده را نخواهند داشت و در صورت سرپیچی از این قانون، خودروی آنها توسط پلیس به پارکینگ منتقل خواهد شد و نمره‌منفی خواهد گرفت.   شناخت کامل خودروی تحت کنترل  هر خودرو بسته به مدل، سال تولید و شرکت سازنده‌اش از امکانات و ویژگی‌های خاصی برای رانندگی برخوردار است. مثلاً ماشین 206 یا پراید دارای تفاوت زیادی است. 1.

قبل از حرکت چراغ‌ها، راهنماها، چراغ‌ترمز را چک کنید و از عملکرد آنها مطمئن شوید. 2. بهتر است از چگونگی کارکرد مسیریاب، شدت فرمان‌پذیری، کولر ماشین، نوع دنده‌اتومات یا دستی، قدرت کلاچ، قدرت گاز خودرو و مانیتور کمک‌راننده و... اطلاعات لازم را به دست آورید تا در هنگام نیاز بتوانید از این امکانات استفاده نمایید.   استفاده از مسیریاب یا نقشه در صورتی‌ که تازه‌کار هستید و قصد دارید به مسافرتی بروید که هیچ شناختی از مسیر آن ندارید، بهتر است مسیریاب خودرو را فعال کنید یا یک نقشه کاغذی تهیه نمایید.

تا در جاده و یا خیابان‌ها سردرگم نشوید. اطلاع از مسیرها، خیابان‌های یک‌طرفه، طرح‌های ترافیک، خیابان‌های ورود ممنوع و... همگی مواردی هستند که باید برای تردد در شهر از آنها اطلاع داشته باشد.   جعبه تجهیزات ایمنی را همراه داشته باشید بهتر است قبل از اینکه با خودرو خود به مسافرت بروید حتماً چک کنید که جعبه کمک‌های اولیه در خودرو داشته باشید.

در ضمن از سالم بودن لاستیک زاپاس و زنجیرچرخ خودرو اطمینان حاصل کنید. داشتن ابزار و تجهیزات لازم برای تعویض چرخ خودرو مانند جک، آچار، چراغ‌قوه، تجهیزات هشدار در شب و.... در خودرو الزامی است.   یک کیت ایمنی شامل چراغ‌قوه و باتری، علائم نشان‌دهنده مختلف، کابل‌های کشنده، یک لاستیک یدکی، زنجیرچرخ، وسایلی برای کنارزدن برف، برخی مایعات مانند ضد یخ و روغن و خنک‌کننده موتور ماشین و مواردی از این قبیل می‌شود.   هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید   توجه کامل به رانندگی    گواهینامه داشتن دلیلی بر راننده حرفه‌ای بودن نیست.

حتی اگر راننده حرفه‌ای باشید نباید در حین رانندگی بازیگوشی، شوخی، صحبت با همراهان و یا چیزی بخورید؛ زیرا این موارد باعث حواس‌پرتی شده و امنیت شما را به خطر می‌اندازد. صدای بلند ضبط ماشین و گوش‌کردن به موسیقی و آهنگ‌های هیجانی، باعث می‌شود که به سرعت بالای خودرو توجه نداشته باشید و در نتیجه نتوانید کنترل خودرو را به‌درستی انجام دهید.   عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی طبق آمارهایی که در مورد تصادفات در کشور ثبت شده است 30 درصد حوادث رانندگی مربوط به حواس‌پرتی رانندگان می‌باشد و مهم‌ترین عامل حواس‌پرتی استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی می‌باشد؛ زیرا در آن‌ واحد نمی توانید تمرکز بر روی بیش از یک چیز داشته باشید.   با سرعت مطمئنه در جاده رانندگی کنید برخی از افراد تازه‌کار تصور می‌کنند که اگر با سرعت بالا حرکت کنند، زودتر می‌توانند به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوند، اما این تصور کاملاً اشتباه است. بسیار مهم است که قبل از شروع رانندگی با حداکثر سرعت مجاز، مخصوصاً در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها آشنا شوید و سعی کنید همیشه برای حفظ ایمنی خود و دیگران به تابلوهای سرعت دقت کرده و با سرعت مجاز رانندگی نمایید. امروز بهترین راه برای رانندگی ایمن این است که یک راننده با سیستم دفاعی باشید نه یک راننده تهاجمی.   فاصله ایمن با وسایل نقلیه را رعایت کنید اگر خودروی شما دارای سیستم  ترمز بسیار قوی مانند ABS و یا EBS هم باشد بهتر است فاصله طولی مناسب با وسیله نقلیه جلویی خود را طبق قوانین راهنمایی‌ورانندگی حفظ کنید.

این فاصله به شما زمان کافی را می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید واکنش مناسبی از خود نشان دهید.   هنگام رانندگی فاصله ایمن را رعایت کنید   بیش از حد بوق نزنید اگر بیش از حد از بوق استفاده کنید باعث تحریک رانندگان اطراف شده و گاهی باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شوید. یک راننده عصبی با صدای بوق ناهنجار شما ممکن است مشکلات زیادی برای شما در جاده ایجاد نماید.   سعی کنید در هنگام رانندگی آرامش داشته باشید اجازه ندهید خلق‌وخوی شما بر نحوه رانندگی‌تان تأثیر بگذارد به‌خصوص اگر یک راننده مبتدی هستید. مثلاً نباید در هنگام عصبانیت، با سرعت بیش از حد رانندگی کنید و یا در زمان شادی بخواهید در وسط جاده لایی بکشید و...   گردآوری: بخش خودرو     { .

.


بازنشر از : بیتوته