مهران محمدی امین

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲/ توافقات سیاسی عامل رشد بورس مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : پنج شنبه, 10 فروردين 1402 11:51 یک کارشناس بازار سرمایه، بورس در

1402\01\10 18:37:48


پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲. توافقات سیاسی عامل رشد بورس

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲/ توافقات سیاسی عامل رشد بورس مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : پنج شنبه, 10 فروردين 1402 11:51 یک کارشناس بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۲ را صعودی پیش بینی کرد و گفت که توافقات سیاسی می‌تواند عامل محرکی برای رشد بورس باشد. به  گزارش اقتصاد ۲۴ ، بورس در سال ۱۴۰۲ صعودی خواهد بود یا نزولی؟ البته این پرسش اصلی نیست

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲/ توافقات سیاسی عامل رشد بورس مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : پنج شنبه, 10 فروردين 1402 11:51 یک کارشناس بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۲ را صعودی پیش بینی کرد و گفت که توافقات سیاسی می‌تواند عامل محرکی برای رشد بورس باشد. به  گزارش اقتصاد ۲۴ ، بورس در سال ۱۴۰۲ صعودی خواهد بود یا نزولی؟ البته این پرسش اصلی نیست.

پرسش سهامداران قدیمی این است که آیا بورس در سال ۱۴۰۲ می‌تواند ضرر سال ۹۹ را جبران کند؟ آیا نماد‌ها به حدی رشد خواهند کرد که به شاخ های قبل از ریزش سال ۹۹ برسند؟   بورس با وجود تورم و نرخ ارز قطعا رشد می‌کند، اما اینکه این رشد تا چه حد خواهد بود مشخص نیست. در سال ۱۴۰۱ نیز توقع می‌رفت بورس رشد بسیار بیشتری داشته باشد، هم تورم بالا بود و هم قیمت ارز به طرز غیرقابل کنترلی در حال افزایش. اما اخبار عرضه خودرو در بورس کالا، لغو آن و مجددا عرضه آن در بورس کالا، عدم شفافیت بودجه و توافق ایران با عربستان بر روی رشد بورس تاثیر گذاشت.

کارشناسان معتقدند دولت ریسک‌های بزرگی به بورس تحمیل کرد.   با وجود تورم بالا و افزایش قطعی قیمت ارز در سال آینده، بورس چگونه می‌تواند در مقابل رشد مقاومت کند؟  آیزاک سعیدیان، مدرس دانشگاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس قطعا در سال ۱۴۰۲ رشد خواهد کرد، اما اینکه در کوتاه مدت رشد می‌کند یا خیر موضوع دیگری است. به طور کلی روند بورس در کوتاه مدت تحت تاثیر اخبار هیجانی است. به هرروی اگر توافقات در سال ۱۴۰۲ صورت بگیرد و گشایش‌های اقتصادی و سیاسی انجام شود، بورس هم رشد خواهد کرد.

البته در صورتی که سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شده و تحریم‌ها لغو شوند که منجر به رشد صنایع و شرکت‌های فعال در بورس خواهد شد.   وی افزود: هنوز بسیاری از نماد‌ها به ارزش واقعی خود نرسیده اند چراکه هنوز نرخ تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها انجام نشده است. حتی برخی از شرکت‌ها بیش از ۵ سال است که تجدید ارزیابی نکرده‌اند. برخی از شرکت‌ها به دلیل پوشش زیان انباشته با نرخ تورم سال هاست تجدید ارزیابی نکرده‌اند.

اگر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه جهش قیمتی در سال ۱۴۰۲ داشته باشند، بورس نیز رشد خواهد کرد. از سویی دیگر تسعیر نرخ ارز سهام در بورس نیز با پایه دلار است.   اگر نرخ ارز پایین آید بورس نیز اصلاح می‌شود، به همین روی بسیاری معتقدند توافقات سیاسی، منجر به ریزش ارز و در نتیجه اصلاح بورس می‌شود. اما کارشناسان عقیده دارند باید به طور بلندمدت تغییرات بورس را بررسی کرد.   این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به کاهش قیمت دلار شاهد سکته موقت در معاملات خواهیم بود.

در سال ۱۴۰۲، اما بازار سرمایه پتانسیل رشد صعودی با شتاب بالا را دارد. اگر توافقات سیاسی صورت بگیرد، شاهد نظم جدیدی در بازار بورس خواهیم بود. از سویی دیگر مسائل اقتصادی در توافقات بسیار مهم است، هم برای آمریکا و هم کشور‌های اروپایی؛ بنابراین توافقات پیش رو تنها از منظر سیاسی نبوده و در اقتصاد کشور نیز راهگشاست.   روند بازار سرمایه در طولانی مدت صعودی خواهد بود سعیدیان افزود: اکنون ارزش ذاتی و دلاری بورس از سال ۹۸ نیز کمتر است؛ بنابراین قطعا در سال ۱۴۰۲ شاهد روند صعودی بورس خواهیم بود.

با توجه به نرخ تورم در جامعه، بورس جایی برای اصلاح ندارد و قطعا رشد خواهد کرد. ممکن است در مقطعی موقتی بازار دچار سکته شود، اما روند بازار سرمایه در طولانی مدت صعودی خواهد بود.   این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال گذشته، سال خوبی برای بورس نبود، گفت: در این سال بورس نسبت به دیگر بازار‌ها در کشور دچار عقب ماندگی شد و باید منتظر تصمیمات دولت برای جبران این عقب ماندگی باشیم. از سویی دیگر بورس به دلیل مواردی که ذکر شد، قطعا رشد خواهد کرد.        .

.


بازنشر از : بیتوته