مهران محمدی امین

۵۴ شرکت سیمانی با قطعی گاز مواجه هستند مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 06 دی 1401 18:36 به دنبال بحث‌های اخیر درباره آنکه تمام کارخانه‌های سیم

1401\10\07 01:46:07


۵۴ شرکت سیمانی با قطعی گاز مواجه هستند

۵۴ شرکت سیمانی با قطعی گاز مواجه هستند مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 06 دی 1401 18:36 به دنبال بحث‌های اخیر درباره آنکه تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند اما جوسازی‌های رسانه‌ای می‌کنند، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به اینکه تلاش صنعت سیمان علیرغم محدودیت‌های اعمالی قابل تقدیر است، تخصیص ۲۱ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز گاز صنعت را متفاوت از قطعی گاز واحدهای سیمانی ندانسته و تاکید کرد که سیمانی‌ها در تامین مازوت هم دچار چالش‌هایی هستند. به گزارش ایسنا، اخیراً سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توییتر خود نوشت: " تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند و از گاز و مازوت (در صورت نیاز) استفاده می‌کنند

۵۴ شرکت سیمانی با قطعی گاز مواجه هستند مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 06 دی 1401 18:36 به دنبال بحث‌های اخیر درباره آنکه تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند اما جوسازی‌های رسانه‌ای می‌کنند، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به اینکه تلاش صنعت سیمان علیرغم محدودیت‌های اعمالی قابل تقدیر است، تخصیص ۲۱ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز گاز صنعت را متفاوت از قطعی گاز واحدهای سیمانی ندانسته و تاکید کرد که سیمانی‌ها در تامین مازوت هم دچار چالش‌هایی هستند. به گزارش ایسنا، اخیراً سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توییتر خود نوشت: " تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند و از گاز و مازوت (در صورت نیاز) استفاده می‌کنند.

روز یکشنبه (۴ دی ماه) یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان عرضه شد و تا آخر سال ذخیره کلینکر (۱۳ میلیون تن) در واحدها وجود دارد. انتظار جوسازی رسانه‌ای نداریم و با آن برخورد می‌کنیم."   پس از آن، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علیرغم کاهش گاز تحویلی به کارخانه‌های سیمان، اما با تحویل سوخت دوم (مازوت) برنامه‌های تولید به قوت خود باقی است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: قطعی گاز کارخانه‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه گاز تحویلی کاهش یافته و با برنامه برای صنایع فولادی و سیمانی اعمال شده است، اما در تابستان گذشته و در تعامل با وزارت نفت نسبت به تامین سوخت جایگزین (مازوت) برای کارخانه‌های سیمان اقدام شده است.   حداکثر گاز تخصیص به سیمانی‌ها ۶ میلیون مترمکعب است که فرقی با قطعی‌ گاز ندارد حمید فرمانی- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان- با بیان اینکه صنعت سیمان صنعتی نجیب و تنها وجه مثبت عملکرد وزارت صمت است و قیمت آن تحت کنترل مانده تصریح کرد: این در حالیست که حتی اگر همکاری و تلاش سیمانی‌ها نبود، شرایط مثبت فعلی برای این صنعت محقق نشده بود. مسئولان، وزارت صمت بایستی از تولید و صنایع حمایت کنند.   وی در رابطه با بحث‌ها پیرامون قطعی گاز ۵۴ کارخانه که وزارت صمت آن را ادعایی کذب خوانده است، روشنگری کرد: تولیدکننده بازی با کلمات را بلد نیست؛ در شرایط عادی، مصرف روزانه گاز برای صنایع سیمان ۲۷ میلیون متر مکعب است اما در حال حاضر حداکثر گاز تخصیصی به کل صنعت سیمان، شش میلیون متر مکعب است.

گفته می‌شود که این محدودیت گاز است نه قطعی آن. این‌ها بازی با کلمات است.   رئیس هیات مدیره انجمن سیمان تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴ شرکت سیمانی، کاملا با قطعی گاز مواجه و الباقی تحت شرایط اعمال محدودیت هستند. بطوریکه حداکثر گازی که هم‌اکنون در صنعت سیمان مصرف می‌شود شش میلیون متر مکعب در روز است.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

سوخت مورد نیاز باقی‌مانده از سوخت دوم که مازوت است، استفاده می‌شود که آن نیز به‌راحتی قابل استفاده است.   تامین مازوت هم آسان نیست فرمانی ضمن تاکید براینکه در حال حاضر تامین مازوت نیز با مشکل همراه است، گفت: این مازوت مورد نیاز به جهت اینکه اولویت با نیروگاه‌ها و... است، آنطور که باید و شاید در اختیار قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه دردسرهایی هم دارد.

بطور مثال مازوت مورد نیاز یک شرکت سیمانی توسط یک شرکت در استان یا شهر دیگر تامین می‌شود؛ قیمت مازوت به‌عنوان نمونه ۶۰۰ تومان قیمت دارد اما هزینه حمل آن ۱۳۰۰ تومان است. مازوت تخصیص داده می‌شود اما با این شرایط که هزینه تولید سیمان با آن، دو برابر هزینه تولید (سیمان) با گاز است.   وی ضمن اشاره به اینکه درست است که ۱۳ میلیون تن کلینکر دپو در کارخانه‌ها داریم و نگرانی از این بابت وجود ندارد، گفت: این موضوع به سبب تمهیدات درست شرکت‌های سیمانی است و دقیقا همان‌جایی است که معتقدیم بایستی از واحدهای سیمانی تشکر کرد که با تمهدات به‌موقع مانع از ایجاد التهاب قیمتی شده‌اند.   در مصرف برق هم محدودیت داریم این مقام صنعتی پیرامون محدودیت‌های برق صنایع سیمانی نیز تصریح کرد: مصرف برق واحدهای سیمانی در شرایط عادی ۱۷۰۰ مگاوات‌ساعت است که اکنون برق تخصیصی به ۱۰۶۰ مگاوات ساعت رسیده و همچنان هم صحبت از اعمال محدودیت‌های بیشتر هست تا جاییکه حداکثر تا اواخر هفته جاری به زیر ۱۰۰۰ مگاوات‌ساعت هم خواهد رسید. همه این‌ محدودیت‌ها منجر به محدودیت در تولید خواهد شد.   فرمانی تاکید کرد: علیرغم همه این محدودیت‌ها و فشارها اما کمبودی در حوزه تولید سیمان وجود ندارد و تولید مدیریت شده است و هیچ التهابی در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها تحت کنترل است.

قطعی گاز و برق سیمانی‌ها برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نکرده است، چراکه به همت واحدهای سیمانی، تولید هنوز با مشکل مواجه نشده و کمبودی در بازار شکل نگرفته که بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.   وی افزود:  تنها مشکلی که این محدودیت‌ها ایجاد کرده این است که هزینه تولید ما را بالا برده است. بطور مثال واحدهای سیمانی به‌جای آنکه با گاز نهایتا ۶۰۰ الی ۷۰۰ تومانی تولید کند، باید با مازوت با هزینه حمل بالا، تا ۱۰۰۰ تومان تهیه و تولید کند. این درحالیست که فشارهایی همچون مخالفت محیط‌زیست به‌لحاظ آلایندگی و عدم اجازه استفاده از مازوت در برخی مناطق هم وجود دارد و بعضا دو ماهی تولید کیلنکر متوقف است.

به‌سبب اینکه ذخیره کلینکر دارد، تولید سیمان به‌تاخیر نمی‌افتد و محصول به دست مشتری می‌رسد اما در حقیقت کوره خاموش است.  . .


بازنشر از : بیتوته