مهران محمدی امین

1403\02\15 17:34:10


بازی Dragon’s Dogma 2 یک سیستم رندر پنهانی عالی دارد

بازی درگونز دوگما ۲ (Dragon’s Dogma 2) چندی پیش عرضه شد و این بازی توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند

بازی درگونز دوگما ۲ (Dragon’s Dogma 2) چندی پیش عرضه شد و این بازی توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند.

به حدی که این موفقیت باعث شد که اخبار زیادی حول روند ساخت و طراحی آن عرضه شود و حال نوبت به یک خبر دیگر رسیده است. اینطور که به نظر می‌رسد این بازی از یک سیستم رندر خاص استفاده می‌کند که باعث شده ظاهر بسیار خوبی داشته باشد.

بازی درگونز دوگما ۲ از سیستم ری تریسینگ (Ray Tracing) استفاده می‌کرد. حال اینطور که به نظر می‌رسد این بازی از سیستم پث تریسینگ (Path Tracing) نیز استفاده کرده که باعث شده دنیای آن نورپردازی بسیار خوبی داشته باشد.

با این حال شرکت سازنده این موضوع را اعلام نکرده و یکی از سازندگان ماد توانسته این تکنولوژی پنهان را در درگونز دوگما ۲ کشف کند.

پث تریسینگ با استفاده از ماد

برای فعال سازی و استفاده از این قابلیت شما باید یک ماد به نام Graphics Suite Alpha را از نکسوز مادز (Nexus Mods) دانلود کنید. سپس شما می‌توانید از تمامی قابلیت‌ها و نورپردازی‌های بازی درگونز دوگما ۲ استفاده کرده و از کیفیت بالای آن لذت ببرید. همینطور اینکه با استفاده از این ماد شما یک تجربه خاص را در این بازی خواهید داشت.

نصب این ماد کمی دردسر دارد با این حال ارزشش را دارد.

در ابتدا شما باید جدیدترین نسخه REFramework tool را از Github دانلود کنید. سپس آن را در قسمت نصب درگونز دوگما ۲ وارد کرده و متن Lua این ماد را وارد فولدر Autorun بکنید. پس از آن با وارد شدن به بخش تنظیمات بازی شما به موارد زیادی در زمینه نورپردازی دسترسی پیدا خواهید کرد.

بازی درگونز دوگما رندر

نکات مثبت پث تریسینگ

با فعال کردن پث تریسینگ شما جزئیات و نورپردازی بسیار دقیقی را در بازی مشاهده خواهید کرد و این قابلیت حتی از نورپردازی ری تریسینگ نیز بهتر است.

پث تریسینگ از جزئیات تمامی پیکسل‌های داخل بازی استفاده می‌کند که باعث می‌شود به نوبه خود فشار زیادی به دستگاه وارد شود. نکته اینجاست که ری تریسینگ اصلی با اطلاعات کمتری روبرو است و در نتیجه از لحاظ عملکردی بهتر است ولی از لحاظ جزئیات پث تریسینگ برتری مشهودی دارد.

دلیل دیگری که نسخه پث تریس بازی از لحاظ بصری زیباتر است این است که از بازتاب‌ها و نورهای شبه آینه‌ای استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که مواردی که دارای یک بازتاب هستند ظاهر جالب‌تری داشته باشند و زیباتر به نظر برسند.

برای مثال زره‌های فلزی که دارای بازتاب هستند با استفاده از پث تریسینگ ظاهر بهتری نسبت به ری تریسینگ داشته و واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

اضافه شدن این قابلیت بازتاب واقعی باعث شده که جزئیات و سطوح بازی به شدت افزایش کیفیت داشته باشند. حتی این بازی از لحاظ سایه پردازی و پردازش نور نیز عملکرد بسیار بهتری نسب به قبل داشته و در نتیجه مواردی مثل شیشه، فلز و حتی چوب نیز راحت‌تر قابل تشخیص هستند.

دنیای بازی نیز با استفاده از سیستم پث تریسینگ بهتر شده است. در اصل پث تریسینگ در زمینه سایه نیز عملکرد خوبی داشته و سایه‌های با رزولوشن کم بازی را با یک سیستم جدید جایگزین کرده است.

این باث می‌شود که از لحاظ هندسی و ساختار بازی عملکرد بهتری داشته باشد و حتی سیستم پیچیده‌تر از قبل عمل بکند. نکته اینجاست که پث تریسینگ بر اساس پیکسل کار می‌کند و در نتیجه شما با نویز کمتری در سایه‌ها روبرو هستید. نکته جالب اینجاست که با سیستم پث تریسینگ مقدار سایه‌ها هم بیشتر هستند.

در نتیجه کاربر با یک دنیای بسیار واقعی نسبت به بازی‌های دیگر روبرو است.

بازی درگونز دوگما 2 رندر

پث تریسینگ با ماد سیستم کاهنده نویز ندارد

با توجه به اینکه ظاهر بازی با فعال کردن سیستم پث تریسینگ ارتقاء بسیار پیدا می‌کند جالب است که تنها یک سازنده ماد باید به آن دست پیدا کند. نکته اصلی اینجاست که این سیستم پث تریسینگ بدون هیچگونه سیستم کاهش نویز کار می‌کند در نتیجه از لحاظ عملکردی ممکن است مشکلات زیادی برای دستگاه ایجاد کند.

اگر یک سیستم کاهش نویز در بازی وجود نداشته باشد، شما با یک حالت فیلم گونه روبرو هستید. به این شکل که موارد عجیب و نویز در تصویر بسیار زیاد است و همین باعث شده که در برخی مواقع چشم‌ها را آزار دهد.

این نویز به طور معمول توسط یک سیستم خاص کاهش پیدا می‌کند. برای مثال بازی سایبرپانک (Cyberpunk) نیز از سیستم پث تریسینگ استفاده می‌کند ولی بحث اینجاست که سیستم کاهش نویز عملکرد بسیار خوبی داشته و در بسیاری از مواقع شما شاهد نویز در این بازی نیستید.

تبلیغات
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن
دستگاه گازور زن - دستگاه کرنر زن

رز ماشین تولید و ساخت دستگاه کارگاهی و خط تولید ، دستگاه کرنر زن ، دستگاه گازر زن ، دستگاه مکنده ، پایه دریل

زمانی که شما بیشتر در تنظیمات دقت کنید متوجه خواهید شد که این ماد یک قابلیت خاص را در این بازی روشن می‌کند. به این شکل که در درگونز دوگما ۲ شما یک قابلیت به نام ASVGF و Pure Path Tracing را مشاهده خواهید کرد.

ASVGF یک سیستم کاهش دهنده نویز است که خود بازی از آن برای کاهش نویز با استفاده از نورپردازی محیط استفاده می‌کند. احتمال دارد که این دو قابلیت تنها برای سازندگان بازی فعال باشد و با ریختن این ماد افراد دیگر نیز به آن‌ها دسترسی پیدا کنند ولی بحث اینجاست که یک سیستم کاهش نویز هم در بازی وجود دارد.

حتی می‌توان متوجه شد که در بازی درگونز دوگما ۲ سیستم پث تریسینگ هم به صورت پنهانی وجود داشته و به احتمال زیاد سازندگان برای بررسی نورپردازی و عملکرد موتور سازنده انیمیشن از آن استفاده می‌کنند. سیستم پث تریسینگ دنیای بازی را به صورت حقیقی و کامل نشان می‌دهد و در نتیجه سازندگان از آن برای مقایسه موارد مختلف استفاده می‌کنند.

برخی از اوقات این سیستم‌های پث تریسینگ دارای کاهنده نویز هستند و برخی اوقات نیز از لحاظ کاهش نویز چیز خاصی ندارند.

بازی درگونز دوگما 2 رندر

مشکلات سیستم پث تریسینگ

با توجه به اینکه پث تریسینگ به عنوان قابلیت اصلی بازی وجود نداشته، کاملاً منطقی است که مشکلات بسیار زیادی داشته باشد. در کنار نداشتن یک سیستم کاهنده نویز برخی از موارد بزرگ نی یک سایه کامل ندارند. به دلیل اینکه با فعال شدن پث تریسینگ حالت ری تریسینگ غیر فعال شده و در نتیجه بسیاری از سایه‌ها و موارد دیگر پردازش نمی‌شوند.

مشکل دیگر پث تریسینگ رندوم بودن آن است.

به این شکل که در فضای بازی سیستم پث تریسینگ یک برتری مشهود نسبت به سیستم ری تریسینگ دارد. با این حال در فضاهای کوچک پث تریسینگ به صورت رندوم عمل کرده و امکان دارد فعال نشود. در نتیجه این فضاها بسیار تاریک و بی کیفیت می‌شوند.

شاید به همین دلیل است که عناوین بسیار با کیفیت مثل الن ویک ۲ (Alan Wake 2) از این سیستم استفاده کرده ولی به بهترین نحو آن را بهینه کرده‌اند.

مشکل دیگر سیستم پث تریسینگ بحث عملکرد آن است. به این شکل که با استفاده از کارت ۴۰۹۰، بازی درگونز دوگما با رزولوشن ۴K و با استفاده از DLSS و سیستم ری‌تریسینگ نرخ فریم ۱۰۵ را به کاربر ارائه می‌دهد. این در صورتی است که با استفاده از پث تریسینگ این نرخ فریم حدود ۱۱ درصد کاهش داشته و به حدود ۹۰ می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که با بالابردن سطح پث تریسینگ شما با کاهش نرخ فریم بیشتر روبرو خواهید بود و حتی امکان دارد که به ۴۰ یا ۲۰ فریم هم برسید.

حرف آخر

ماد استفاده کننده از پث تریسینگ در بازی درگونز دوگما بسیار جالب است. مشکل اینجاست که میزان کارآمدی این ماد به طور کامل محدود بوده و نمی‌توان از آن در همه شرایط استفاده کرد. همینطور اینکه نبود سیستم کاهش دهنده نویز باعث شده که تجربه چندان جالبی را در اختیار کاربران قرار ندهد.

بحث اینجاست که این ماد به کاربران و طرفداران نشان می‌دهد که بازی درگونز دوگما ۲ چه پتانسیلی دارد.

یعنی اگر شرکت کپکام به صورت رسمی از سیستم پث تریسینگ پشتیبانی کند، بازی درگونز دوگما ۲ ظاهری بسیار جذاب پیدا می‌کند. به طور کلی با این سیستم سطوح بازی بسیار جذاب و دقیق شده و نورپردازی نیز به بهترین شکل انجام می‌شود.

بحث اینجاست که کپکام به احتمال زیاد قرار نیست در بازی درگونز دوگما ۲ ارتقاء گرافیکی ایجاد کند. در نتیجه دست سازندگان ماد به طور کامل برای این بازی باز خواهد بود.

این افراد می‌توانند به بهترین نحو از سیستم پث تریسینگ استفاده کرده و حتی سیستم کاهش دهنده نویز نیز به بازی اضافه کنند. در نتیجه کاربران به طور کامل یک تجربه جذاب از درگونز دوگما ۲ خواهند داشت و هیچ مشکلی از لحاظ عملکردی یا ظاهری در بازی مشاهده نخواهند کرد.

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag