مهران محمدی امین

از رسیدن به نامی ماندگار در عرصه بازی‌های سه‌بعدی سکوبازی با کرش بندیکوت تا خلق یکی از محبوب‌ترین داستان‌ها در بازی‌های ویدئویی با لست آف اس، ناتی داگ بی شک یکی از بزرگ‌ترین و مور

1403\01\27 22:29:10


تمام بازی‌های ناتی داگ به ترتیب- تاریخ بزرگترین استودیوی بازی‌سازی سونی

از رسیدن به نامی ماندگار در عرصه بازی‌های سه‌بعدی سکوبازی با کرش بندیکوت تا خلق یکی از محبوب‌ترین داستان‌ها در بازی‌های ویدئویی با لست آف اس، ناتی داگ بی شک یکی از بزرگ‌ترین و مورداحترام‌ترین نام‌ها در صنعت بازی‌سازی است

از رسیدن به نامی ماندگار در عرصه بازی‌های سه‌بعدی سکوبازی با کرش بندیکوت تا خلق یکی از محبوب‌ترین داستان‌ها در بازی‌های ویدئویی با لست آف اس، ناتی داگ بی شک یکی از بزرگ‌ترین و مورداحترام‌ترین نام‌ها در صنعت بازی‌سازی است.

با پریدن از یک ژانر به ژانر دیگر با هر فرنچایز جدیدی که خلق می‌کنند لوگوی پنجهٔ پای مشهور تیم اکنون با پروژه‌های بزرگ و پر هزینه، داستان‌سرایی متأثرکننده و شخصیت‌هایی که از مدیوم فراتر رفته‌اند مترادف شده است.  مسیر خیزش ناتی داگ از ساخت بازی‌های رنگارنگ و شاد سکوبازی به استودیویی که با داستان‌های بزرگسال و گیرایش شناخته می‌شود با بیش از بیست بازی میسر شده است. این بازی‌ها از نقش‌آفرینی فانتزی تا ریاضی آموزشی  توسعه پیدا کرده‌اند.

در این مقاله به‌تمامی بازی‌های که ناتی داگ در طول حضور خود در عرصه بازی‌های ویدئویی منتشر کرده است می‌پردازیم.

چند بازی ناتی داگ وجود دارند؟

در کل بیست و سه بازی توسط استودیوی ناتی داگ ساخته شده‌اند و اولین بازی آنها در سال ۱۹۸۵ و آخرین بازی آنها در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این لیست حاوی تمامی بازی‌های منتشر شده، بسته‌های الحاقی مستقل و ریمیک‌ها می‌شود. ریمسترها (از جمله لست آف آس ۲ ریمستر) و بسته‌های الحاقی در این لیست حضور نخواهند داشت.

تمامی بازی‌های ناتی داگ به ترتیب سال انتشار

۱.

Math Jam

سال انتشار: ۱۹۸۵
پلتفرم: Apple II

math jam

پروژه‌ای که راه را برای آنچه که ناتی داگ به آن تبدیل می‌شود باز کرد. Math Jam پروژه‌ای مشارکتی بین دو مؤسس استودیو جیسن روبین و اندی گوین بود. این بازی برای Apple II تحت نام استودیویی JAM ساخته شد و توسط این دو مؤسس وقتی هنوز دبیرستانی بودند منتشر شد.

بازی آموزش‌دهنده ریاضی پایه بود و رویکردی کاملاً آموزشی داشت. بااین‌حال روبین و گوین تصمیم گرفتند بازی بعدی‌شان از آموزش فاصله بگیرد و به سمت تفریحی بازی‌های ویدئویی برود.

۲. Ski Crazed

سال انتشار: ۱۹۸۶
پلتفرم: Apple II

ski crazed

Ski Crazed بازی دوم روبین و گوین در سال ۱۹۸۶ و درحالی‌که آنها تنها ۱۶ سال سن داشتند منتشر شد.

این بازی نیز بر روی Apple II عرضه شد و در آن بازیکنان باید آواتارهایشان را از تپه‌های مختلف پرتاب می‌کردند و درعین‌حال از موانع خطرناک دوری می‌کردند تا امتیاز بالایی به دست بیاورند.

۳. Dream Zone

سال انتشار: ۱۹۸۷
پلتفرم: Apple II

dream zone

سومین بازی روبین و گوین در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و این بار وارد ژانر ماجراجویی اشاره و کلیک شد. بازی با عنوان Dream Zone از بازیکنان می‌خواست تا به قلمرویی فانتزی طنزآمیز که در رؤیاهای پروتاگونیست واقع شده است قدم گذاشته و در آنجا با ساکنان عجیب‌وغریب خیالی آن سروکله بزنند و راه فراری برای خود بیابند.

۴.

Keef the Thief

سال انتشار: ۱۹۸۹
پلتفرم: DOS

keef the thief

پروژه‌ای که اولین نام رسمی ناتی داگ و مشارکت با EA را به یدک می‌کشد Keef the Thief چهارمین پروژهٔ روبین و گوین مجدداً یک بازی ماجراجویی طنز اشاره و کلیک بود. همان‌طور که از عنوان بازی هویداست داستان اصلی بازی پیرامون دزدیدن آیتم‌ها جریان دارد و کیف در این بازی شهری بزرگ و نواحی اطراف آن را زیر پا گذاشته و با شخصیت‌های غیر قابل بازی تعامل می‌کند.

۵. Rings of Power

سال انتشار: ۱۹۹۱
پلتفرم: Sega Genesis

ring of power

دو سال بعد از Keef the Thief، ناتی داگ باری دیگر با EA همکاری کرد تا بازی Rings of Power را بر روی کنسول سگا جنسیس منتشر کرد.

بازی بازیکنان را در نقش جادوگری به نام بوک قرار می‌داد و نقش‌آفرینی ایزومتریکی در قلمروی فانتزی اوشکا باو بود که یک عصای جادویی در آن به یازده تکه تقسیم شده و بازیکن باید این قطعات را پیدا می‌کرد. در طول راه بازیکنان با شخصیت‌های مختلف دیدار کرده و به همراه آنها تیمی را تشکیل می‌دهد تا به مصاف  شیطانی خبیث به نام Void برود.

۶. Way of the Warrior

سال انتشار: ۱۹۹۴
پلتفرم: ۳DO

way of the warrior

پروژهٔ ششم ناتی داگ وارد قلمروی بازی‌های مبارزه‌ای شد.

بازی Way of the Warrior برای ۳DO ساخته شد و بازیکنان باید در آن مبارزی را انتخاب می‌کردند و در تورنمنتی جهنمی رقابت می‌کردند تا تمامی حریفان را شکست داده و افسانهٔ خود را در صفحات تاریخ ثبت کنند.

۷. Crash Bandicoot

سال انتشار: ۱۹۹۶
پلتفرم: PlayStation

crash bandicoot

اولین بازی موفق ناتی داگ و هفتمین پروژهٔ کمپانی Crash Bandicoot بر روی پلی‌استیشن منتشر شد. پروتاگونیست بازی کرش بندیکوت نام دارد، نمونهٔ آزمایشگاهی جهش‌یافته‌ای که از آزمایشگاه خالقش دکتر نئوکورتکس خبیث فرار می‌کند.

این بازی در سبک سه‌بعدی سکوبازی است و از بازیکنان می‌خواهد مراحل کوتاه اما چالش برانگیزی را با موفقیت رد کرده و موجودات جهش‌یافته کورتکس را شکست دهند. کرش در بازی می‌تواند برد، سر بخورد و یا با چرخیدن راه خودش را از میان دشمنان خطرناک باز کند. کرش بندیکوت به‌اندازه‌ای برای ناتی داگ و سونی موفق بود که به فرنچایزی بزرگ تبدیل شد.

فرنچایزی که هنوز هم فعال است.

۸. Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: PlayStation

crash 2

بازی دوم در فرنچایز کرش بندیکوت Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back یک سال پس از وقایع بازی اول رخ می‌دهد و کرش باید دوباره جلوی نقشه‌های شرورانهٔ نئوکورتکس را بگیرد. این بار کرش باید به دنبال مجموعه‌ای از کریستال‌های جادویی بگردد که کورتکس به آنها برای ساخت سفینه فضایی کورتکس ورتکس نیاز دارد.

بازی Cortex Strikes Back دارای بیش از ۲۵ مرحله است که هریک حاوی مکانیک‌ها، خطرات، دشمنان و باس‌های جدید هستند.

۹. Crash Bandicoot 3: Warped

سال انتشار: ۱۹۹۸
پلتفرم: PlayStation

crash 3

سومین و آخرین عنوان سه‌گانه کرش بندیکوت ناتی داگ Crash Bandicoot: Warped درست پس از رویدادهای بازی Cortex Strikes Back شروع می‌شود و پایگاه فضایی نئوکورتکس به زمین سقوط کرده و باعث پدیدارشدن خطر شرور جدیدی می‌شود: برادر خبیث اکو اکو، اوکا اوکا. برای مبارزه  با این دشمن جدید، کرش و خواهر کوچک‌ترش کوکو در زمان سفرکرده و کریستال‌هایی را پیدا می‌کنند که جلوی کورتکس و اوکا اوکا را از عملی‌کردن نقشه‌هایشان می‌گیرد.

مثل بازی Cortex Strikes Back، این بازی نیز دارای ۲۵ مرحلهٔ جدید با خطرات، دشمنان و مکانیک‌های جدید است. در این بازی همچنین یک پروتاگونیست قابل بازی جدید حضور دارد و بازیکنان می‌توانند کنترل کوکو را در اختیار بگیرند.

۱۰. Crash Team Racing

سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم: PlayStation

crash team racing

اسپین‌آفی از سری کرش بندیکوت، بازی Crash Team Racing این شخصیت را به جهان مسابقات آرکید وارد می‌کند.

شما کنترل اتومبیل خود را در نقش شخصیت‌های محبوب کرش بندیکوت مثل کرش، کورتکس، کوکو، دکتر ان. جین و سایرین به دست می‌گیرید و در مسیرهای پرخطر برای دستیابی به  پیروزی تلاش می‌کنید.

۱۱. Jak and Daxter: The Precursor Legacy

سال انتشار: ۲۰۰۱
پلتفرم: PlayStation 2

jak precursor legacy

با پشت سر گذاشتن کرش بندیکوت ناتی داگ به سراغ فرنچایز سکوبازی سه‌بعدی جدیدی در سال ۲۰۰۱ رفت.

بازی Jak and Daxter: The Precursor Legacy دنبال‌کننده داستان دو دوست جک و دکستر است که وارد سفری شده که در آن بتوانند دکستر را به انسان تبدیل کنند زیرا او پس از غرق‌شدن در ماده‌ای مرموز به نام دارک اکو تبدیل به هیبریدی از سمور آبی و راسو شد. در طول بازی، این خود را درگیر ماجراجویی برای نجات جهان می‌یابند زیرا گُل و مایا برنامه‌ای در سر دارند تا در آن با استفاده از دارک اکو جهان را تغییر دهند. برخلاف مراحل تماماً خطی کرش بندیکوت، در جک و دکستر بازیکنان می‌توانند در جهان‌های بزرگ گشت‌وگذار کنند و هر نقشه دارای طیف وسیعی از Precursor Orbs که برای پیشروی در بازی می‌شود آنها را به هر ترتیبی گردآوری کرد.

۱۲.

Jak 2

سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم: PlayStation 2

jak 2

تبلیغات
فروشگاه لوازم هنری
فروشگاه لوازم هنری

آرت ویم، تهیه و توزیع لوازم هنری در سطوح مبتدی و حرفه ای،، ارائه رنگ و مدیوم ، بوم و کاغذ ، قلم مو ، ابزار هنری با کیفیت های متنوع و قیمت مناسب سراسر ایران !

در Jak 2  ناتی داگ نام دکستر را از عنوان بازی و حال و هوای شاد و شوخ را کنار گذاشت و برداشتی تاریک‌تر از جهان جک و دکستر را ارائه کرد. این داستان پیروی رویدادهای بازی اول است و در آن جک و دکستر به‌طوری ناخواسته به آیندهٔ دور پرتاب می‌شوند جایی که متروپلیس پادآرمانی هیون سیتی قرار دارد. پس از رسیدن به این شهر جک دستگیر شده و به مدت دو سال تحت آزمایش‌های هولناکی قرار می‌گیرد که هیولایی شرور در درون او به نام دارک جک را بیدار می‌کند.

دکستر بالاخره موفق به نجات جک می‌شود و این دو وارد ماجراجویی جدیدی در هیون سیتی می‌شوند و با نیروهای شبه‌نظامی شورشی که قصد دارند رهبر فاسد این متروپلیس بارون پراکسیس را برکنار کنند. در کنار تعویض بستر فانتزی بازی با اتمسفری آینده‌گرا و علمی تخیلی، بازی Jak 2 تغییراتی در گیم‌پلی نیز به خود دید از جمله اضافه‌شدن اسلحه، ماشین‌های پرنده و امکان تبدیل به دارک جک.

۱۳. Jak 3

سال انتشار: ۲۰۰۴
پلتفرم: PlayStation 2

jak 3

Jak 3 سومین و آخرین بازی سه‌گانه جک و دکستر با سردرآوردن جک و دکستر از The Wasteland در پشت دیوارهای هیون سیتی آغاز می‌شود.

این دو که از خانه‌هایشان تبعید شده و به حال خود رها شده‌اند تا بمیرند موفق می‌شوند در شهر مخفی Spargus در بیابان پناه بگیرند. جک و دکستر مشغول به کار می‌شوند تا بتوانند هزینه‌های زندگی‌شان را پرداخت کنند اما در این راه دربارهٔ نقشه‌های شرورانه‌ای که در هیون سیتی در جریان است باخبر می‌شوند که آغازکننده ماجراجویی بازگشت آنها به خانه‌شان است. Jak 3 قابلیت‌های جدیدی را به گیم‌پلی بازی پیش از خود اضافه می‌کند از جمله اتومبیل‌هایی برای سفر در بیابان و تعداد قابل‌توجهی سلاح جدید.

۱۴.

Jak X: Combat Racing

سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم: PlayStation 2

jak x

مثل بازی Crash Team Racing ناتی داگ تصمیم گرفت کارش بر روی سه‌گانه جک و دکستر را با انتشار بازی مسابقه‌ای آرکید به نام  Jak X: Combat Racing ادامه دهد. در این بازی شما در نقش جک یا یکی از دوستان یا دشمنان او قرار می‌گیرید و در مجموعه‌ای از مسیرها به‌صورت تک‌نفره یا چندنفره به رقابت می‌پردازید.

۱۵. Uncharted: Drake’s Fortune

سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: PlayStation 3

بازی Uncharted 1

اولین تجربهٔ ناتی داگ بر روی پلی‌استیشن و یکی از بنیادین‌ترین بازی‌های این استودیو Uncharted: Drake’s Fortune تغییر عمده‌ای در سبک برای کمپانی بود.

ناتی داگ با آنچارتد بیش‌ازپیش از بازی‌های سکوبازی کارتونی فاصله گرفت و بر روی ساخت بلاک باسترهای سینمایی تمرکز کرد تا داستان شکارچی گنج ایندیانا جونز مانند خود نیتان دریک را روایت کند.  دریک که به دنبال شهر گمشدهٔ الدورادو در اعماق جنگل‌های آمازون است باید با دزدان دریایی و دیگر دشمنان مبارزه کند تا بتواند در مسیر ماجراجویی جدش، سر فرانسیس دریک قدم بگذارد. Uncharted: Drake’s Fortune یک شوتر سوم‌شخص با عناصر سکوبازی است که نه‌تنها راه را برای یکی از بزرگ‌ترین فرنچایزهای مدرن گیمینگ باز کرد بلکه بر روی تحول ناتی داگ در تبدیل‌شدن به استودیویی که نامش مترادف با بازی‌هایی با داستان‌سرایی عالی است تأثیر به سزایی گذاشت.

۱۶- Uncharted 2: Among Thieves – 2009

سال انتشار: ۲۰۰۹
پلتفرم: PlayStation 3

بازی Uncharted 2

Uncharted 2: Among Thieves که دو سال بعد از بازی اول فرنچایز منتشر شد شاهد بازگشت نیتان دریک در جستجوی شهر گمشدهٔ شامبالا در کوهستان‌های هیمالیا بود. یکی از دوستان قدیمی دریک در طول یک سرقت به او خیانت می‌کند به همین خاطر دریک با سالی و شخصیت جدید داستان کلویی متحد شده تا سنگ سینتمانی را پیدا کند تا از دسترسی پیداکردن یک مجرم جنگی صرب به نام زوران لازارویچ و شبه‌نظامی‌هایش به شامبالا جلوگیری کند.

۱۷.

Uncharted 3: Drake’s Deception

سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم: PlayStation 3

بازی Uncharted 3

سومین بازی در فرنچایز آنچارتد با نام Uncharted 3: Drake’s Deception نیتان دریک را دنبال می‌کند که سعی دارد شهر گمشدهٔ ارم در ربع الخالی را پیدا کند. این داستان دو سال پس از رویدادهای بازی دوم جریان دارد و بازیکنان در آن باری دیگر داستان دریک و سالی و مبارزات آنها با کاترین مارلو و ارتش خصوصی او را دنبال می‌کنند و متوجه می‌شوند که او قصد دارد از اسرار شهر گمشدهٔ ارم سر دربیاورد. ازاین‌رو دریک سعی می‌کند زودتر از کاترین به آنجا برسد ولی  این تصمیم  باعث می‌شود او با اشباح اتفاقاتی که درگذشته  رخ‌داده‌اند روبه‌رو شود.

Drake’s Deception آخرین بازی آنچارتد بر روی پلی‌استیشن ۳ بود که بازیکنان یک ماجراجویی دیگر از نیتان دریک را ارائه کرد.

۱۸. The Last of Us

سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم: PlayStation 3

بازی The Last of Us

The Last of Us بی شک یکی از شاخص‌ترین بازی‌های ویدئویی تاریخ است. ناتی داگ مدت قابل‌توجهی از ساخت بازی آنچارتد دست کشید تا این بازی را در سال ۲۰۱۳ برای بازیکنان منتشر کند.

بازی در جهان بی‌رحم پسا آخرالزمانی جریان دارد که یک قارچ انگلی انسان‌ها را به هیولاهایی تشنه‌به‌خون تبدیل می‌کند. لست آف آس داستان قاچاقچی سرسخت به نام جول و نوجوانی مصون به آلودگی قارچ به نام الی را دنبال می‌کند. آنها سعی دارند گروهی از بازماندگان به نام فایرفلای ها را پیدا کنند.

آنچه که در ادامه رخ می‌دهد داستانی سرشار از غم، بقا و امید است که در آن الی و جول رابطه‌ای ناگسستنی شکل داده و با هیولاهایی که جهانشان را اشغال مبارزه می‌کنند. لست آف آس یک بازی در سبک شوتر سوم‌شخص با عناصر مخفی‌کاری است که به فرنچایز پرچم‌دار ناتی داگ تبدیل شده است و در سال ۲۰۲۳ اقتباسی تلویزیونی از آن توسط HBO ساخته شد.

۱۹. The Last of Us: Left Behind

سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: PlayStation 4

TLOU Left Behind

The Last of Us: Left Behind در ابتدا به‌صورت یک بستهٔ الحاقی منتشر شد و سپس به‌صورت بازی ای مستقل در اختیار بازیکنان قرار گرفت.

این عنوان پیش درآمدی برای لست آف آس است و دو تایم‌لاین را دنبال می‌کند. اولین تایم‌لاین در طول رویدادهای داستان اصلی جریان دارد که در آن الی از جول مراقبت می‌کند تا از جراحاتی که در چپ‌تر The University دچار شده بهبود یابد. دومین تایم‌لاین سه هفته پس از رویدادهای داستان بازی جریان دارد و در آن الی فروشگاه متروکه‌ای را به همراه دوستش رایلی تفحص می‌کند.

تایم‌لاین دوم حاوی سکانس‌های اکشن زیادی است درحالی‌که در تایم‌لاین اول با رویکرد کاملاً متفاوتی طرف هستیم. در این بخش تمرکز سنگینی بر روی گشت‌وگذار و داستان‌سرایی شده است. در کل این بستهٔ الحاقی به سرگذشت الی می‌پردازد و محتویات جدیدی را به شخصیت او و داستانی که در سکانس پایانی بازی به جول می‌گوید اضافه می‌کند.

۲۰.

Uncharted 4: A Thief’s End

سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: PlayStation 4

Uncharted 4

پایانی انفجاری برای حماسهٔ آنچارتد، در Uncharted 4: A Thief’s End بازیکنان نیتان دریک را سال‌ها پس از رویدادهای Drake’s Deception دنبال می‌کنند. او اکنون از گنج پیداکردن دست کشیده و زندگی عادی را در کنار همسرش النا شروع کرده است. دریک پس از اینکه برادرش سم سروکله‌اش پیدا شده و به او پیشنهاد وسوسه‌برانگیز می‌دهد وارد داستان بازی می‌شود: او قصد دارد به دنبال گنج گمشدهٔ هنری اوری برود و به دانش و تجربه نیتان دریک برای پیداکردن آن نیاز دارد.

A Thief’s End داستان نیتان دریک را به سرانجام می‌رساند و از قدرت سخت‌افزار پلی‌استیشن ۴ استفاده می‌کند تا لایه‌های جدیدی به آنچارتد اضافه کند که شامل قلاب، مراحل غیرخطی و  جلوه‌های بصری بهبودیافته می‌شود.

۲۱. Uncharted: The Lost Legacy

سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PlayStation 4

Uncharted The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy بستهٔ الحاقی مستقل برای Uncharted 4: A Thief’s End است و جایگاه پروتاگونیست فرنچایز را به دو شخصیت جدید کلویی فریزر و نیدین راس می‌دهد. در این بستهٔ الحاقی بازیکنان این دو را در سفرشان به هند برای پیداکردن Tusk of Ganesh دنبال می‌کنند.

Lost Legacy مراحل پایان باز آنچارتد ۴ را توسعه می‌دهد و بازی را در نقشهٔ بزرگی قرار می‌دهد که به بازیکنان اجازه می‌دهد مأموریت‌های اصلی را به هر ترتیبی که مایل‌اند تکمیل کنند.

۲۲. The Last of Us: Part II

سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: PlayStation 4

The Last of Us Part II

The Last of Us: Part II دنبالهٔ مورد انتظار لست آف آس، جول را از جایگاه پروتاگونیست اصلی خارج کرده و الی را در این مقام قرار می‌دهد. پس از ساکن شدن در شهر کوچک جکسون، زندگی الی با سررسیدن گروه مرموزی از بازماندگان و رفتن به مأموریتی که او را برای همیشه تغییر می‌دهد به منجلابی دردناک وارد می‌شود.

الی که سوگند انتقام خورده این گروه را تا سیاتل تعقیب می‌کند و در آنجا به دنبال فرمانده گروهشان می‌گردد. بازمانده‌ای بی‌رحم به نام ابی. در این بازی مکانیک‌های مخفی‌کاری توسعه داده شده‌اند و هوش مصنوعی دشمنان تا جایی تقویت شده که می‌توانند حرکات الی را دنبال کنند.

با اینکه داستان بازی جنجال‌برانگیز بوده است، در اینکه بازی تجربهٔ وحشت و بقای پسا آخرالزمانی بسیار بهبودیافته‌ای است شکی وجود ندارد.

۲۳. The Last of Us: Part I

سال انتشار: ۲۰۲۲
پلتفرم: PlayStation 5

The Last of Us Part I

The Last of Us: Part I منتشر شده در اواخر سال ۲۰۲۲ ریمیک کاملی از اولین بازی لست آف آس است که شامل تمامی چپترهای بازی اورجینال و بستهٔ الحاقی Left Behind می‌شود. با استفاده از قدرت سخت افزاری کنسول پلی‌استیشن ۵ این بازی دارای نسل جدید گرافیک، قابلیت‌های دسترسی پذیری مدرن و گیم‌پلی بهبودیافته است.

منیع: IGN

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

/*/
/*//*/ .

.


بازنشر از : digimag