مهران محمدی امین

1403\02\16 18:33:07


صفحه نمایش‌های لمسی، ضدباکتری می‌شوند

اگر چیزی در دنیا وجود داشته باشد که باید آنتی باکتریال یا ضد باکتری شود، آن صفحه‌ نمایش‌های لمسی عمومی هستند که همه با انگشتان آلوده خود به آنها دست می‌زنند. اکنون کمک به شکل یک پوشش مسی جدید از راه رسیده است.

اگرچه توانایی مس در نابودی باکتری‌ها در هنگام برخورد به خوبی شناخته شده است، اما این ماده مات و رسانای الکتریکی است و هیچ کدام از این ویژگی‌ها موارد خوبی برای یک ماده پوشاننده صفحه نمایش لمسی نیستند.

به نقل از نیواطلس، به همین دلیل است که گروهی از دانشمندان مؤسسه تحقیقات و مطالعات پیشرفته کاتالان اسپانیا(ICREA)، مؤسسه علوم فوتونیک (ICFO) و شرکت کورنینگ، «سطح مسی نانوساختار شفاف» جدیدی(TANCS) با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها ساخته‌اند.

محققان کار خود را با قرار دادن یک لایه مسی به ضخامت ۳.۵ نانومتر بر روی یک لایه شیشه گوریلا (Corning Gorilla Glass) آغاز کردند.

آنها طی فرآیندی به نام آنیل حرارتی سریع، لایه‌های مسی را تا دمای ۳۹۰ درجه سانتی‌گراد(۷۳۴ درجه فارنهایت) گرم کردند، آنها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن دما نگه داشتند و سپس سرد کردند. انجام این کار باعث شد که لایه یکنواخت قبلی به تعداد بی‌شماری از نانوذرات مس با فواصل مساوی تبدیل شود.

63017314

تبلیغات
فروش مواد شیمیایی
فروش مواد شیمیایی

بیشتر مواد شیمیایی صنعتی از خارج از ایران وارد می شود. چون یافتن مواد شیمیایی خالص کار سختی است. مواد شیمیایی صنعتی در بخش های مختلف صنایع تولیدی، پوشاک، بهداشتی، داروسازی، پزشکی، رنگ سازی، کاغذ و جوهرسازی، مواد غذایی، مواد پلاستیکی، صنایع نساجی، فولاد و ذوب آهن و … مورد استفاده قرار می گیرند. محل نگهداری مواد شیمیایی صنعتی معمولا در انبار های تهران است اما ارسال آن به کلیه شهرهای ایران به سهولت انجام می شود.

در این تصویر ذرات مس به صورت مجزا قابل مشاهده است

فیلم مسی تغییر یافته کیفیت ضد باکتریایی مس را حفظ کرده بود اما شفاف با رنگ خنثی و از نظر الکتریکی نارسانا شد. در نهایت لایه‌هایی از دی اکسید سیلیکون و فلوروسیلان‌ها که مواد شیمیایی دفع کننده آب و روغن هستند برای دوام بیشتر و حفاظت از محیط زیست به فیلم‌های مسی اضافه شدند.

در آزمایش‌هایی که در شرایط دنیای واقعی صورت گرفت، مشخص شد که سطح مسی نانوساختار شفاف، ۹۹.۹ درصد از باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس را در عرض دو ساعت از بین می‌برد.

همچنین پس از اینکه به مدت دو سال روزی دو بار با پاک کننده‌ها تمیز شد، دست نخورده و موثر باقی ماند.

پرانتیک مازومدر(Prantik Mazumder)، محقق و یکی از نویسندگان مقاله در مورد این مطالعه می‌گوید: در حالی که توسعه بیشتری برای استفاده تجاری نیاز است، این گامی در جهت ایجاد صفحه نمایش‌های لمسی ضد میکروبی برای به کارگیری در نمایشگرهای عمومی یا شخصی است.

. .


بازنشر از : منبع: ايسنا