مهران محمدی امین

1403\02\16 17:25:11


لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ- کدام را بخریم؟

انتخاب بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ اغلب اوقات ساده به نظر می‌رسد؛ اگر می‌خواهید راحت آن را جابجا کنید پس سراغ لپ‌تاپ می‌روید و در غیر این صورت کامپیوتر دسکتاپ می‌خرید

انتخاب بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ اغلب اوقات ساده به نظر می‌رسد؛ اگر می‌خواهید راحت آن را جابجا کنید پس سراغ لپ‌تاپ می‌روید و در غیر این صورت کامپیوتر دسکتاپ می‌خرید.

اما اگر این موضوع برای شما فرقی نداشته باشد، پس در چنین شرایطی کدام گزینه را باید انتخاب کنید؟ حتی زمانی که به یک مدل مشابه کارت گرافیک و پردازنده مجهز باشند، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. خوشبختانه در دیجی‌کالا برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ و خرید کامپیوتر دسکتاپ به گزینه‌های زیادی دسترسی دارید و با توجه به بودجه و اولویت‌ها می‌توانید بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
۱۱,۳۲۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
۱۹,۹۹۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید لپ‌تاپ از دیجی‌کالا/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
کامپیوتر دسکتاپ مدل LT-590|16GB RAM-1000HDD-120SSD /*/
کامپیوتر دسکتاپ مدل LT-590|16GB RAM-1000HDD-120SSD /*/
۷,۲۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
کامپیوتر دسکتاپ دیپ کول مدل CC560 13TH /*/
کامپیوتر دسکتاپ دیپ کول مدل CC560 13TH /*/
۷۹,۰۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید کیس کامپیوتر اسمبل شده از دیجی‌کالا/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
  • بهترین لپتاپ گیمینگ با طول عمر بالای باتری؛ ۹ لپتاپ از اقتصادی تا حرفه‌ای
فهرست محتوا/*/

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ تفاوت‌ها در یک نگاه
    لپ‌تاپ گیمینگ
    کامپیوتر دسکتاپ
پرتابل بودن
لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ قیمت
عملکرد
لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ مصرف انرژی و مدیریت گرما
ارتقا‌پذیری
لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام بهتر است؟

/*/

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ تفاوت‌ها در یک نگاه

تفاوت بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ در نگاه اول آشکار است: لپ‌تاپ همه‌چیز را به‌صورت یکپارچه ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود به‌محض وصل شدن به برق قابل‌استفاده باشد، درحالی‌که دسکتاپ چنین نیست. به‌جای بیان بدیهیات، بیایید نگاهی به جنبه‌های کلیدی هرکدام بیندازیم.

لپ‌تاپ گیمینگ

  • شامل صفحه‌نمایش، ترک‌پد و کیبورد
  • دارای اتصال Wi-Fi داخلی
  • سبک و قابل‌حمل
  • شامل باتری، هرچند ممکن است بدون اتصال به برق نتوانید بازی‌های سنگین انجام دهید.
  • قابلیت ارتقاء محدود یا غیرممکن است.
  • به اندازه کامپیوتر دسکتاپ قابل‌تنظیم و شخصی‌سازی نیست

کامپیوتر دسکتاپ

  • ممکن است مجبور شوید قطعات آن را خودتان انتخاب کنید (البته خرید سیستم‌های آماده نیز امکان‌پذیر است).
  • تمام لوازم جانبی باید به‌صورت جداگانه خریداری شوند.
  • ممکن است دارای قابلیت Wi-Fi داخلی باشد، اما این موضوع به سخت‌افزار شما بستگی دارد.
  • اغلب امکان اورکلاک کردن را دارند و با سخت‌افزار مشابه، سقف عملکرد بالاتری ارائه می‌دهند.
  • ممکن است ارزان‌تر تمام شود.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ HP؛ خاص، زیبا و قدرتمند!

پرتابل بودن

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

در حالی که در این زمینه طبیعتا نمی‌توانیم این دو را با هم مقایسه کنیم، اما در هر صورت واقعیت این است که پرتابل بودن لپ‌تاپ گیمینگ، مهم‌ترین مزیت آن نسبت به کامپیوتر دسکتاپ محسوب می‌شود.

وزن یک کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ می‌تواند از ۷ تا ۲۳ کیلوگرم (و حتی بیشتر) باشد، بنابراین مگر اینکه بخواهید از باشگاه رفتن صرف نظر کنید و کامپیوتر خود را همیشه با خود حمل کنید، در یک مکان و فقط یک مکان مستقر خواهد شد.

حتی اگر مخالف حمل یک کیس سنگین و در عین حال ظریف نیستید، باید به خاطر داشته باشید که کامپیوتر دسکتاپ شما بدون تمام کابل‌ها، یک یا چند پریز برق، مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس کار نمی‌کند.

با این حال، گزینه‌های جایگزینی وجود دارند. مینی کامپیوترهایی مانند اینتل NUC یا یک کامپیوتر جمع‌و‌جور با مادربرد Mini-ITX می‌توانند به عنوان نقطه‌ای میانی بین یک کامپیوتر رومیزی و یک لپ‌تاپ عمل کنند. با این حال، آن‌ها همچنان به صفحه‌نمایش و لوازم جانبی نیاز دارند؛ بنابراین، در این زمینه به خوبی یک لپ‌تاپ نیستند.

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

لپ‌تاپ‌ها در این بخش برنده‌های بی‌چون و چرا هستند.

یک لپ‌تاپ، پس از شارژ شدن، می‌تواند بدون نیاز به برق برای چند ساعت کار کند، و اگر واقعاً بخواهید، می‌توانید از تمام لوازم جانبی صرف نظر کرده و فقط از لپ‌تاپ خود به همان صورت استفاده کنید. عمر باتری لپ‌تاپ نه تنها به مدلی که انتخاب می‌کنید، بلکه به بازی‌هایی که انجام می‌دهید و حالت برقی که اجرا می‌کنید نیز بستگی دارد. اجرای یک بازی مستقل (Indie) روی یک لپ‌تاپ گیمینگ معمولی باتری را خیلی زود خالی نمی‌کند و باید یک تجربه بازی مناسب را برای شما به ارمغان بیاورد، اما اگر بیشتر به عناوین AAA علاقه دارید، باید آماده باشید که بیشتر مواقع به برق متصل باشید، هم به خاطر باتری و هم به خاطر عملکرد بهتر.

در ضمن لپ‌تاپ های گیمینگ باکیفیت و قدرتمند معمولا وزن نسبتا بالایی دارند.

وقتی صحبت از لوازم جانبی به میان می‌آید، بسیاری از افراد با صفحه‌کلید داخلی لپ‌تاپ راحت هستند و یک مانیتور بزرگتر ضروری نیست. با این حال، واقعیت این است که ترک‌پد لپ‌تاپ برای گیمینگ نمی‌تواند تجربه خیلی خوبی ارائه کند و در نتیجه باید ماوس گیمینگ هم خریداری کنید.

لپ‌تاپ‌ها بهترین گزینه برای بازی کردن در محیط‌های مختلف هستند و گزینه‌ی جایگزینی ندارید. طی چند سال گذشته کنسول‌های بازی پرتابل طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند ولی نمی‌توانند قدرت سخت‌افزاری و انعطاف‌پذیری یک لپ‌تاپ گیمینگ را در اختیار شما قرار دهند.

  • بهترین لپ تاپ های گیمینگ لنوو؛ از هیجان بازی‌ها جا نمانید!

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ قیمت

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

به طور کلی خرید کامپیوتر دسکتاپ ارزان‌تر از خرید لپ‌تاپ گیمینگ تمام می‌شود.

این موضوع به خصوص در سیستم‌های رده‌بالا و میان‌رده بیشتر صدق می‌کند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان‌قیمت را می‌توان با هزینه‌ای کمتر از یک کامپیوتر دسکتاپ تهیه کرد، اما عملکرد آن‌ها به احتمال زیاد از یک کامپیوتر دسکتاپ پایین‌تر خواهد بود. با این حال، ارائه کردن یک نتیجه‌گیری کلی دشوار است، زیرا همه چیز به مدل دقیق خریداری شده بستگی دارد.

در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ گزینه‌های بسیار زیاد با قیمت‌های متنوعی وجود دارد و عملا حد و مرزی از نظر قیمت ندارند.

برخی کاربران علاقه‌ای به اسمبل کردن کیس کامپیوتر دسکتاپ ندارند و به سراغ کیس‌های اسمبل شده می‌روند. واقعیت این است که اگر کیس را با قطعات موردنیاز خود اسمبل کنید، قیمت آن ارزان‌تر تمام می‌شود. برخی کاربران فکر می‌کنند چنین کاری بسیار پیچیده و سخت است.

اما حتی اگر خودتان نمی‌توانید کیس را اسمبل کنید، به راحتی در مراکز فروش کامپیوترها افراد زیادی هستند که این کار را در ازای دستمزد نه‌چندان بالایی انجام می‌دهند.

اما همانطور که گفتیم، روی هم رفته برای بودجه‌های مختلف، خرید کامپیوتر دسکتاپ هزینه‌ی کمتری نسبت به لپ‌تاپ گیمینگ برای شما دارد. بنابراین اگر به دنبال استفاده در محیط‌های مختلف نیستید و می‌خواهید مبلغ پایین‌تری بپردازید، معمولا باید به سراغ کامپیوتر دسکتاپ بروید.

عملکرد

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

عملکرد بین لپ‌تاپ های گیمینگ و کامپیوتر های دسکتاپ بسته به مدل و محدوده قیمت آن‌ها متفاوت است. مقایسه‌ی مستقیم این دو امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانیم تصورات اشتباه را برطرف کنیم و در مورد تقریب‌ها صحبت کنیم.

خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ با مشخصات سخت‌افزاری مشابه کامپیوتر دسکتاپ اصلا غیرممکن نیست.

به عنوان مثال می‌توانید لپ‌تاپی با کارت گرافیک RTX 4060 یا مثلا RTX 4090 خریداری کنید. با این حال باید دقت داشته باشید این پردازنده‌های گرافیکی اگرچه دارای نام مشابه مدل‌های دسکتاپ هستند، ولی عمدتا سرعت کلاک پایین‌تر و هسته‌های کمتری دارند و در ضمن به دلیل اینکه برق کمتری مصرف می‌کنند، پس طبیعتا عملکرد نهایی آن‌ها هم معمولا ضعیف‌تر است.

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

کارت گرافیک RTX 4090 را به عنوان مثال در نظر بگیرید. نسخه‌ی دسکتاپ ساخته‌شده توسط انویدیا با ۱۶۳۸۴ هسته‌ی CUDA، ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی VRAM در یک گذرگاه حافظه‌ی ۳۸۴ بیتی و توان حرارتی (TDP) 450 وات عرضه می‌شود.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

در همین حال، نسخه‌ی لپ‌تاپ آن تنها دارای ۹۷۲۸ هسته، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی VRAM، یک رابط حافظه‌ی ۲۵۶ بیتی و توان حرارتی ۱۲۰ وات است. این تفاوت‌های فنی صرف نظر از اینکه لپ‌تاپی ارزان‌قیمت یا یک مدل حرفه‌ای خریداری می‌کنید، همچنان وجود دارد. پردازنده‌های گرافیکی و مرکزی موبایل به دلیل اندازه‌ی بسیار کوچک‌تر لپ‌ تاپ، مشخصات متفاوتی دارند.

در نتیجه، اگر ۱۵۰۰ دلار برای یک کامپیوتر دسکتاپ در مقابل ۱۵۰۰ دلار برای یک لپ‌تاپ گیمینگ با مشخصات مشابه هزینه کنید، تقریباً همیشه از کامپیوتر دسکتاپ بازدهی بیشتری خواهید گرفت.

حتی اگر بودجه‌ی نامحدودی برای خرید لپ‌ تاپ داشته باشید، خرید یک کامپیوتر دسکتاپ به جای آن عملکرد بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد، زیرا قطعات موجود در لپ‌ تاپ‌ها به سادگی به اندازه‌ی کافی توانمند نیستند.

  • لپ تاپ گیمینگ کاستوم شده؛ معرفی ۹ لپ تاپ قدرتمند با قیمت مناسب

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ مصرف انرژی و مدیریت گرما

لپ‌تاپ گیمینگ کامپیوتر

کامپیوترهای گیمینگ دسکتاپ نسبت به لپ‌تاپ‌ها از نظر جریان هوا مزیت بزرگی دارند. با باریک‌تر شدن لپ‌تاپ‌ها، اجزای داخلی به روش‌های جدیدی در کنار هم فشرده می‌شوند؛ اما هر چه فضای کمتری در بدنه وجود داشته باشد، لپ‌تاپ ممکن است با مشکل بیشتری روبرو شود.

کیس‌های بزرگ کامپیوترهای رومیزی، فضای بسیار بیشتری را برای تهویه قطعات شما فراهم می‌کنند. می‌توانید فن‌های کیس را روی هم قرار دهید، از یک خنک‌کننده قدرتمند CPU استفاده کنید یا حتی روی سیستم خنک‌کننده مایع سرمایه‌گذاری کنید.

خنک‌کننده مایع در لپ‌تاپ‌ها غیرممکن نیست؛ برای مثال، لپ‌تاپ لنوو Legion 9i از چنین سیستمی بهره می‌برد اما استفاده از فن بسیار رایج‌تر است. در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ، در بازار ایران مدل‌های مختلف لپ‌تاپ گیمینگ کاستوم شده هم وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها هم نگاهی بیندازید.

برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ ممکن است بیش از حد معقول داغ شوند، اما اگر با دقت خرید کنید، باید بتوانید از این مدل‌ها اجتناب کرده و چیزی پیدا کنید که بتواند گرما را مدیریت کند. با این حال، صدا همیشه یک عامل خواهد بود.

از آنجایی که فضایی برای چندین فن بزرگ وجود ندارد، فن‌های باریکی که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند باید در فشارهای زیاد به صورت پیوسته کار کنند. این امر اغلب باعث می‌شود آن‌ها بسیار پر سر و صدا شوند.

سیستم بازی

همانطور که گفته شد، لپ‌تاپ‌های گیمینگ ممکن است بهترین بازدهی باتری را ارائه ندهند. مدل‌های بالارده تمایل دارند به برق وصل باشند، به حدی که بسیاری از بررسی‌کنندگان به عمر باتری توجه زیادی نمی‌کنند زیرا انتظار می‌رود به پریز برق دسترسی داشته باشید.

با این حال، اینطور نیست که هرگز نتوانید در حال حرکت بازی کنید؛ فقط این است که این تخمین‌های خوش‌بینانه برخی از تولیدکنندگان که ادعا می‌کنند می‌توانید چندین ساعت با باتری بازی کنید، همیشه درست نیست.

لپ‌تاپ‌های پریمیومی که برق بیشتری مصرف می‌کنند، احتمالاً باید بیشتر به برق وصل باشند. از طرف دیگر، لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه با پردازنده‌های گرافیکی ضعیف‌تر تمایل دارند برق بسیار کمتری مصرف کنند که در هزینه و عمر باتری صرفه‌جویی می‌شود. یک کامپیوتر دسکتاپ تقریباً همیشه از برق بیشتری استفاده می‌کند که این امر بر توانایی آن در ارائه عملکرد بهتر تأثیر می‌گذارد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مصرف برق بستگی به کاری دارد که کامپیوتر شما در حال حاضر انجام می‌دهد؛ داشتن یک پاور ۱۲۰۰ واتی به این معنی نیست که کامپیوتر شما همیشه این مقدار برق مصرف خواهد کرد.

  • ۵ قطعه کامپیوتر دسکتاپ که خریدشان به صورت دست دوم، عاقلانه است!

ارتقا‌پذیری

سیستم بازی

قابلیت ارتقاء – یا بهتر است بگوییم فقدان آن – در لپ‌تاپ‌ها اخیراً به موضوعی داغ تبدیل شده است. برخی از لپ‌تاپ‌های خاص امکان ارتقاء دارند، اما در اغلب موارد، گزینه‌های شما به حافظه ذخیره‌سازی و رم محدود می‌شوند، آن هم اگر خوش‌شانس باشید.

لحیم کردن رم به مادربرد یک روند رو به رشدی است که بسیاری از گیمرها از آن راضی نیستند. لپ‌تاپ‌هایی مانند Dell XPS 14 یا Asus ROG Zephyrus G14، علی‌رغم اینکه هر دو برای گیمرها ساخته شده‌اند، دیگر قابلیت ارتقاء حافظه رم را ارائه نمی‌دهند.

این مورد زمانی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ یک ویژگی بدیهی بود، اما با نازک‌تر شدن لپ‌تاپ‌ها، تولیدکنندگان قابلیت ارتقاء را فدای بدنه‌ای سبک‌تر می‌کنند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ بزرگ‌تر تقریباً همیشه به شما امکان ارتقاء رم را در صورت تمایل می‌دهند و ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی نیز رایج است.

کامپیوترهای دسکتاپ تا حد امکان قابلیت ارتقاء دارند. در صورت تمایل می‌توانید با گذشت زمان تمامی قطعات آن را تعویض کنید.

محدودیت‌هایی وجود دارد، مانند سوکت مادربرد که شما را به مجموعه‌ای خاص از پردازنده‌ها محدود می‌کند، اما مادربرد نیز قابل تعویض است.

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام بهتر است؟

سیستم بازی

واقعیت نه چندان خوشایند در مورد خرید لپ‌تاپ گیمینگ در مقابل خرید کامپیوتر دسکتاپ این است که گزینه «بهتر» یا «بدتر» وجود ندارد. همه چیز به نیازهای شما از یک کامپیوتر بستگی دارد. اگر به دنبال قابلیت جابجایی هستید، لپ‌تاپ بدون شک بهترین گزینه است.

اما اگر جابجایی اهمیت کمتری دارد، اغلب خرید یک کامپیوتر دسکتاپ انتخاب بهتری خواهد بود.

به طور کلی، کامپیوترهای دسکتاپ از نظر ارزش خرید، خنک‌کننده (تهویه) و قابلیت ارتقاء برتری دارند. از طرف دیگر، آماده کردن یک کامپیوتر شخصی (PC) سفارشی به این معنی است که باید برای تحقیق و احتمالاً مونتاژ خود آن، زمان صرف کنید. همچنین باید هزینه مانیتور، کیبورد و ماوس را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن مجموع هزینه کیس (محفظه) و لوازم جانبی، قیمت نهایی کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها بسیار به هم نزدیک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

هنگام خرید، به این موضوع فکر کنید که چقدر به قابلیت حمل یک لپ‌تاپ نیاز دارید. سایر موارد در این مقایسه، انتخاب‌های با اهمیت کمتر هستند و برنده نهایی به بودجه شما، نوع کامپیوتر  و مدلی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
۱۱,۳۲۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
۱۹,۹۹۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید لپ‌تاپ از دیجی‌کالا/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
کامپیوتر دسکتاپ مدل LT-590|16GB RAM-1000HDD-120SSD /*/
کامپیوتر دسکتاپ مدل LT-590|16GB RAM-1000HDD-120SSD /*/
۷,۲۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
کامپیوتر دسکتاپ دیپ کول مدل CC560 13TH /*/
کامپیوتر دسکتاپ دیپ کول مدل CC560 13TH /*/
۷۹,۰۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید کیس کامپیوتر اسمبل شده از دیجی‌کالا/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/

منبع: Digital Trends

سوالات متداول /*/
از نظر عملکردی چه تفاوتی بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ وجود دارد؟ /*/
معمولا با پرداخت هزینه‌ی مشابه، کامپیوتر دسکتاپ می‌تواند توان بهتری ارائه کند. /*/ /*/ /*/
آیا ارتقای لپ‌تاپ گیمینگ راحت است؟ /*/
واقعیت این است که برای لپ‌تاپ‌ها فقط می‌توانید رم و حافظه داخلی را ارتقا دهید ولی با خرید کامپیوتر دسکتاپ امکان ارتقای تمام قطعات را دارید.

/*/ /*/ /*/

لپ‌تاپ گیمینگ یا کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام را بخریم؟ /*/
اگر پرتابل بودن اهمیت زیادی برای شما ندارد، بهتر است لپ‌تاپ گیمینگ را کنار بگذارید. اگر فقط در یک محیط ثابت می‌خواهید بازی کنید، پس خرید لپ‌تاپ برای شما اصلا منطقی نیست./*/ /*/ /*/
<> /*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag