مهران محمدی امین

جیمیل امروز ۲۰ ساله شد؛ سرویس محبوبی که در ابتدا تصور می‌شد دروغ اول آوریل است.

1403\01\13 16:57:05


۲۰ سال از تولد جیمیل گذشت سرویسی که فکر می‌کردیم دروغ آوریل است

جیمیل امروز ۲۰ ساله شد؛ سرویس محبوبی که در ابتدا تصور می‌شد دروغ اول آوریل است.

لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران گوگل، علاقه‌ی زیادی به دروغ اول آوریل (دروغ ۱۳) داشتند و از زمان تاسیس گوگل، هر سال در چنین روزی با ایده‌های عجیب و خلاقانه کاربران را غافل‌گیر می‌کردند.

یکی از این غافل‌گیری‌ها جیمیل بود؛ سرویسی که در ابتدا کسی باور نمی‌کرد رنگ حقیقت به خود بگیرد.

جیمیل در ابتدای ظهورش در سال ۲۰۰۷ یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای هر حساب کاربری ارائه می‌کرد؛ مقداری که امروزه در عصر گوشی‌های یک ترابایتی بسیار کم به نظر می‌رسد، اما در آن زمان ظرفیتی غیرعادی محسوب می‌شد.

فضای دخیره‌سازی یک گیگابایتی جیمیل حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ برابر بیشتر از سرویس‌های ایمیل پیش‌رو آن زمان یعنی یاهو و مایکروسافت بود و ذخیره‌ی ۱۳٬۵۰۰ ایمیل را ممکن می‌کرد. در سرویس‌های رقیب امکان ذخیره‌سازی تنها ۳۰ تا ۶۰ ایمیل وجود داشت.

افزون‌بر فضای ذخیره‌سازی استثنایی، جیمیل به سیستم جست‌وجو گوگل مجهز شد تا کاربران بتوانند به‌سرعت اطلاعاتی از یک ایمیل قدیمی، عکس یا سایر اطلاعات شخصی ذخیره‌شده در این سرویس را بازیابی کنند. جیمیل همچنین به‌طور خودکار رشته‌ای از ارتباطات را درباره‌ی یک موضوع به‌هم پیوست می‌کرد تا همه چیز شبیه‌به یک متن یک‌پارچه‌ به‌نظر برسد.

مریسا مایر، مدیر سابق گوگل، قبل از اینکه مدیرعامل یاهو شود، به طراحی جیمیل و سایر محصولات گوگل کمک کرد.

او می‌گوید ایده‌ی اصلی جیمیل روی سه محور اصلی ذخیره‌سازی، سرعت و جست‌وجو متمرکز بود.

در ابتدای مطرح‌شدن ایده‌ی جیمیل در ۱ آوریل ۲۰۰۴ (۱۳ فروردین ۱۳۸۳) بسیاری از کاربران تصور کردند که گوگل به آن‌ها دروغ گفته است و چنین چیزی حقیقت ندارد. پاول بوکایت، مهندس سابق گوگل، در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس می‌گوید که این بخشی از جذابیت جیمیل بود: ساختن محصولی که مردم باور کنند واقعی نیست.

سه‌سال بعد از طرح ایده‌ی اولیه، جیمیل متولد شد؛ سرویسی که امروز به یکی از ستون‌های اصلی گوگل تبدیل شده است و حدود ۱٫۸ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

. .


بازنشر از : منبع: زومیت