مهران محمدی امین

دولت سیزدهم نیویورک آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران و آژانس/ امیرعبداللهیان دلیل اصلی عدم مذاکره مستقیم با آمریکا را اعلام کرد

1401\07\06 09:43:09


آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران و آژانس. امیرعبداللهیان دلیل اصلی عدم مذاکره مستقیم با آمریکا را اعلام کرد

آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران و آژانس/ امیرعبداللهیان دلیل اصلی عدم مذاکره مستقیم با آمریکا را اعلام کرد دولتایران نوشت: در حالی که ادامه مذاکرات وین معطل تصمیم سیاسی امریکا مانده تا آنجا که برخی منابع غربی مدعی بسته شدن این پنجره مذاکراتی باشند، وزارت خارجه امریکا به مثل با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن این گونه موضع گرفته که «واشنگتن مذاکرات را ادامه  خواهد داد.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در عین حال با ادعای اینکه وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های وین خوب نیست گفته که چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق زودهنگام با ایران نمی‌بیند و در ادامه این موضع فرافکنانه خود اظهار داشته که «دولت ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به توافق اتخاذ نکرده است.» این ادعاهای امریکایی پس از آن مطرح شد که وزیر امورخارجه کشورمان که در نیویورک حضور دارد در مصاحبه با «المانیتور» همچنان که از تکرار تقاضای بی‌پاسخ مانده امریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران خبر داد،بر تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس در صورت تمرکز این نهاد بین‌المللی بر وظیفه قانونی‌اش تأکید کرد و همزمان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز گفت‌وگوهای پادمانی آژانس و ایران خبر داد.

امریکا خواستار مذاکره مستقیم وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «ما در همین جا هم از امریکایی‌ها این پیام را دریافت کردیم که بیایید با هم مستقیم مذاکره کنیم»، در تشریح موضع ایران در قبال چنین در خواستی گفت: پیام‌های ما مکتوب تبادل می‌شود. شفاهی منتقل می‌شود و در همین حد می‌توانیم کار را به نتیجه برسانیم اگر طرف امریکایی اراده و نیت جدی خود را بخواهد نشان دهد. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه «در هر مذاکره مستقیم باید نفعی باشد بویژه میان ایران و امریکا با همه حساسیت‌ها و رفتاری که امریکایی‌ها در چهار دهه گذشته با ایران داشته‌اند»، افزود: ما از نشست رو در رو با امریکا نگرانی نداریم اما باید فایده و نتیجه‌ای بر آن مترتب باشد.

او با اعلام این نتیجه که امریکا هنوز به نقطه شجاعت در تصمیم‌گیری نرسیده است، اظهار داشت: یک زمان، قرار است تحول بزرگی رخ بدهد و اگر گفت‌وگویی صورت بگیرد مسیر روشنی وجود دارد. سؤال اینجاست که آیا نفعی در آن گفت‌وگو برای ایران و منافع ملی آن وجود دارد؟ وی با اشاره به این موضع طرف امریکایی که می‌گوید (در اجرای تعهدات توافق 2015)هیچ تضمینی برای دولت بعدی نداریم و حداکثر تا پایان دولت خودمان ضمانت خواهیم داد؛نتیجه چنین تضمینی را برای انجام سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نامطلوب دانست و با این حال گفت: البته در مورد تضمین و طول مدت قراردادها ما پیشرفت‌هایی را در تبادل پیام‌هایمان با امریکایی‌ها در هفته‌های گذشته شاهدیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. تشریح تفاوت‌های متون ایرانی و امریکایی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران به طور ویژه با طرف‌های اروپایی توافق که نقش تبادل‌کننده پیام میان ایران با امریکا را نیز داشته‌اند اگر چه بیش از 6هفته است که متوقف شده اما بر خلاف تبلیغات برخی منابع غربی پایان یافته نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو درباره آخرین تحولات این مذاکرات که مربوط به متن ارائه شده از ایران روی متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جوابی به پاسخ ارائه شده از سوی امریکا بود، توضیح داد: ما آخرین پیشنهادات خود را به طرف امریکایی داده‌ایم. در پیشنهاداتی که ارائه دادیم،محتوای متن را تغییر ندادیم.توازن درمتن را تغییر ندادیم اما راجع به آنچه توافق داریم،متن را قوی‌تر کردیم.تفاوت متن ما در سه موضوع باقی مانده با متن امریکایی در این است اولاً پایه متن پیشنهاد جوزپ بورل است، طرف امریکایی حدود 10 روز متن را بررسی و تلاش کرد متن را تا حدودی مبهم کند. وی افزود: متنی را طرف امریکایی تحویل داده که می‌شود تفسیر متعدد کرد اما معتقدیم متن باید شفاف و غیرقابل تفسیر باشد.

در سه چهار موضوع باقی مانده ما متنی را دادیم که شفاف است. اگر طرف امریکایی با دقت متن را مطالعه کند و اگر قصد رسیدن به توافق را داشته باشد ما مسیر را کاملاً باز گذاشته‌ایم.امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر اینکه ایران درمراحل مختلف ابتکاراتی را برای خارج شدن مذاکرات از بن‌بست روی میز گذاشته است، گفت: اگر طرف امریکایی نیاز داشته باشد، دور جدیدی از مذاکرات از طریق هماهنگ‌کننده و اتحادیه اروپا انجام شود، ما آن را رد نمی‌کنیم یا از طریق تبادل پیام به درک مشترکی برسیم. آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران و آژانس درحالی که طرف‌های غربی و امریکایی در هفته‌های اخیر سعی داشته‌اند از پرونده‌های باز میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مانع جدی دستیابی به نتیجه مذاکرات وین نام ببرند و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را منوط به مسائل جاری میان ایران و آژانس مشروط کنند؛ «رافائل گروسی» روز دوشنبه با اشاره به دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در وین اعلام کرد که گفت‌وگوها با ایران درخصوص موضوعات پادمانی از سر گرفته شد.

آغاز مجدد گفت‌وگوهای پادمانی ایران و آژانس در حالی است که محمد اسلامی طی سخنرانی در شصت و ششمین اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ضرورت نظارت بی‌طرفانه و حرفه‌ای آژانس تأکید کرد و گفت:«انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند، مطرح کنند.» به گزارش تسنیم؛رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دراین نشست با تشریح جزئیاتی از پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای کشورمان در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط‌زیست و صنعت بر حمایت کشورمان از اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه‌های جامع پادمان تأکید و تصریح کرد: هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفاً مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتاً انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی،‌نظارت و راستی‌ آزمایی خود را به‌صورت حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد. هیچ مشکلی در تعامل با آژانس نداریم همکاری ایران و آژانس در موضوع تحقیقات پادمانی همچنین یکی از پرسش‌هایی بود که در گفت‌وگوی المانیتور با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز مطرح شد.

امیرعبداللهیان در این باره با تأکید بر اینکه ما هیچ مشکلی در همکاری یا تعامل با آژانس نداریم، پاسخ داد: شما می‌دانید که همکاری ما به ویژه در زمینه موضوعات پادمانی هنوز ادامه دارد. دوربین‌های آژانس در محل بوده و آنها در حال نظارت بر ما هستند. می‌دانید ما چه کار کرده‌ایم؟ ما دوربین‌هایی را خاموش کرده‌ایم که داوطلبانه موافقت کرده بودیم نصب شوند.

وی با یادآوری اینکه این اقدام درتلافی قطعنامه‌ای بود که حدود چهار ماه پیش در اثنای مذاکرات توسط امریکایی‌ها و سه کشور اروپایی در آژانس علیه ایران صادر شد، اظهار داشت: ما قطعاً همکاری‌مان با آژانس را ادامه خواهیم داد.آژانس سؤالاتی درباره سه محل دارد که می‌گوید درآن اورانیوم پیدا کرده است و ما آماده‌ایم به این سؤالات پاسخ دهیم. وزیر خارجه با بیان اینکه مشکل ما سیاسی عمل کردن آژانس است و اگر آژانس انتخاب کند که فقط روی مسائل فنی تمرکز کند، قطعاً تلاش خواهیم کرد همکاری‌مان را تقویت و بیشتر کنیم، گفت: مسلماً، اول باید اتهامات بی‌اساس فعلی که از سوی آژانس در این باره مطرح شده‌اند، برطرف شوند. اما ما باور داریم و قبول داریم برای عملی کردن این، برخی فعالیت‌های فنی باید انجام بگیرد، اما به موازات این، درست مانند سال ۲۰۱۵، اراده‌ای سیاسی باید برای بستن پرونده این اتهامات وجود داشته باشد.

2323. .


بازنشر از : خبرآنلاین

دولت سیزدهم

نیویورک

آژانس بین المللی انرژی اتمی