مهران محمدی امین

اینکه ایران واکنش خود را کالیبره کرد، تصمیمی بسیار درست بود؛ چرا که در عین پاسخ دادن به اسرائیل توانست جلوی کشتار و خونریزی و تشدید بحران را بگیرد. اما وقتی دشمن تو {نتانیاهو} از

1403\01\28 04:58:05


آیا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله می‌کند؟

اینکه ایران واکنش خود را کالیبره کرد، تصمیمی بسیار درست بود؛ چرا که در عین پاسخ دادن به اسرائیل توانست جلوی کشتار و خونریزی و تشدید بحران را بگیرد. اما وقتی دشمن تو {نتانیاهو} از گوش دادن امتناع می کند هیچ کاری نمی توان کرد.

به گزارش خبر فوری، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ قاطعانه ایران به این حمله باعث جلب توجه رسانه ها و تحلیلگران به مساله ایران و اسرائیل شده است.

در حال حاضر، رسانه های اروپایی، آمریکایی و عرب زبان کنجکاوند که درباره آینده منطقه، پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران، پاسخ مجدد ایران به حمله احتمالی اسرائیل، موضع آمریکا و روسیه و اروپا در قبال جننگ در خاورمیانه، واکنش کشورهای عربی منطقه به مناقشه تهران و تل آویو و ...

بیشتر بدانند.

تحلیلگران سیاسی مختلفی در رابطه با ابعاد و نتایج و تاثیرات حمله ایران به فلسطین اشغالی نوشته اند و مواضع مختلفی را در رابطه با این مناقشه طرح کرده اند.

در همین رابطه، خبرنگار بین الملل خبرفوری مصاحبه ای را با یکی از تحلیلگران سیاسی آمریکایی در رابطه با آینده مناقشه جدید خاورمیانه و جنگ احتمالی ایران و اسرائیل داشته است.

پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین المللی داشته است.

پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

در زیر، مصاحبه خبر فوری با این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آورده می شود:

*****

خبر فوری: به نظر شما، اسرائیل به حمله اخیر ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ آیا اسرائیل به ایران حمله می کند یا ترجیح می دهد کاری انجام ندهد؟ اگر اسرائیل قصد حمله دارد، این حمله چه «شدتی» خواهد داشت و چگونه خواهد بود؟

پروفسور فرارو: برای فهم این مساله باید بدانیم اسرائیل حمله ایران به پایگاه هایش را چگونه تلقی خواهد کرد؟ ایران معتقد است حمله اش به اسرائیل «انتقامی» بوده و جهت پاسخ به حمله به کنسولگری اش در دمشق، انجام گرفته است اما اسرائیل چه موضع و دیدگاهی در این رابطه دارد؟

سخت است که بفهمیم اسرائیل این حمله را چگونه ارزیابی خواهد کرد. از یک سو، ظاهراً تنها یک نفر در اسرائیل کشته شده است، در حالیکه هفت ایرانی در دمشق کشته (شهید) شدند و  درمیان کشته شدگان نیز دو ژنرال ارشد ایرانی حضور داشت.

این نشان می دهد که پاسخ ایران سنجیده بوده و ایران قصد جنگ نداشته است. این مساله می تواند از شدت بحران کم دهد. اما  از سوی دیگر ممکن است گروهی در اسرائیل چنین استدلال کنند که ایران به داخل مرزهای اسرائیل حمله کرده در حالیکه کنسولگری ایران در سوریه، در خاک ایران نبوده است و به همین دلیل، حمله ایران به اسرائیل شدیدتر از حمله ای بوده که دریافت کرده است.

این برداشت می تواند تنش میان دوطرف را تشدید کند. باید دید کدام یک از این دو دیدگاه بر دیگری غلبه می کند.

خبر فوری: اگر برداشت دوم بر برداشت اول غلبه کند، آیا اسرائیل به ایران حمله می کند؟ این حمله چگونه خواهد بود؟

پروفسور فرارو: ما می دانیم که اسرائیل دوست دارد تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کند؛ این یک هدف بلندمدت برای نتانیاهو بوده و است. فارغ از اینکه نتانیاهو به این عمل مبادرت ورزد یا نه، باید به  دو سوال پرداخت و پاسخ داد:

اول اینکه، آیا نتانیاهو از حمله ایران به عنوان بهانه ای برای حمله به تاسیسات ایران استفاده خواهد کرد یا نه؟

دوم اینکه، آیا بیانیه آمریکا مبنی بر عدم حمایت از حمله به خاک ایران، نتانیاهو را از چنین حمله همه جانبه ای منصرف خواهد کرد؟

پاسخ به این دو سوال می تواند سرنوشت جنگ و منطقه را تعیین کند.

خبر فوری: آیا آمریکا تلاش می کند جلوی حمله اسرائیل را بگیرد؟ اگر بله، این تلاش تا چه میزان مثمر ثمر خواهد بود؟ آیا ایالات متحده و بایدن در کنترل اسرائیل موفق خواهند بود؟

پروفسور فرارو: من فکر می کنم که ایالات متحده به نتانیاهو فشار می آورد تا عقب نشینی کند و دست از جنگ بردارد.

اکنون توپ در زمین نتانیاهو است. اینکه او چه تصمیمی خواهد داد، مساله ای نیست که من بتوانم به آن پاسخ دهد. اما من شک ندارم که نتانیاهو به تحریک ایران ادامه خواهد داد و سعی می کند تهران را به اقدامات بیشتر وادار کند.

خبر فوری: نظر شما درباره اقدام اخیر ایران در مورد حمله به اسرائیل چیست؟ آیا این تصمیم درست و سنجیده بود؟

پروفسور فرارو: من فکر می کنم که ایران کار درخشانی انجام داد.

اینکه ایران واکنش خود به حمله اسرائیل به کنسولگری اش را کالیبره کرد و آن را تحت اصول و قواعدی درآورد، تصمیمی بسیار درست بود؛ چرا که در عین پاسخ دادن به اسرائیل توانست جلوی کشتار و خونریزی و تشدید بحران را بگیرد. اما وقتی دشمن تو {نتانیاهو} از گوش دادن امتناع می کند هیچ کاری نمی توان کرد و در واقع، هیچ ترفند و سیاست {عاقلانه ای} کار نمی کند.

. .


بازنشر از : منبع: خبر فوری