مهران محمدی امین

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه دقایقی پیش ( عصر سه شنبه به وقت محلی - نیویورک) ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ با ح

1403\01\14 22:27:04


ارشادی: شورای امنیت باید به وظایف خود در قبال سرپیچی‌های رژیم صهیونیستی عمل کند انگلیس : جمهوری اسلامی باید دست از حمایت از گروه های مقاومت بردارد سازمان ملل : مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی باید رعایت شود نماینده آمریکا: کشورش در این حمله دست نداشته

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه دقایقی پیش ( عصر سه شنبه به وقت محلی - نیویورک) ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

این نشست در پی حمله روز دوشنبه اول آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه برگزار می شود که نمایندگی ایران در سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه ای ارسال کرد و به دنبال آن، روسیه درخواست جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه ،در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت: «مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است.

رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه نموده است. بعد از ظهر ۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۴۵، اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی اسرائیل از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران شد.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نامه خود آورده است: «این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است.

این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.»

او تصریح کرد: «با توجه به پیامدهای گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشورها شعله‌ور نماید، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند. »

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: «مضافاً، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی ماموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ نموده، و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل نماید.»

معاون سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.»

نماینده الجزایر: اقدام اسرائیل قابل توجیه و تحمل نیست

نماینده الجزایر در نشست شورای امنیت ضمن تسلیت بابت کشته شدن عده‌ای از ایرانیان در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق آن را نقض فاحش قوانین بین‌‌الملل توصیف کرد. 

وی در این نشست که برای بررسی حمله روز گذشته اسرائیل انجام می‌شود گفت: «چنین مواردی از نقض تعهدات بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل قابل توجیه و تحمل نیست.»

نماینده چین: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم می کند

نماینده چین در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق گفت:

بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند.

ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم. اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون 1968 وین است. نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.

نماینده روسیه: اقدمات اسرائیل غیرنظامیان را هدف قرار داده است

نماینده روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق اظهار کرد: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است به شدیدترین راه ممکن محکوم می کنیم.

ما هیچ گاه حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم. باید بر اساس کنوانسیون 1963 وین مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت مورد احترام قرار بگیرد.

وی افزود: این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده است، از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندین برابر شدن اقدامات اسرائیل علیه غیرنطامیان بوده ایم. طی چند ماه گذشته هواپیماهای اسرائیل، حملاتی را علیه فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه دمشق که دروازه ورود کمک های انسان دوستانه از سوی سارمان ملل متحد بوده است، هدف قرار  داده است.

علیرغم اینکه مقامات آمریکا بیانات بلند بالایی در این باره صادر میکنند، اما در برابر اقدامات اسرائیل سکوت می کنند.

نماینده روسیه در شورای امنیت خطاب به نماینده فرانسه گفت: شما هیچ کلمه‌ای در محکوم‌کردن نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نگفتید، اگر کنسولگری خودتان هدف قرار می‌گرفت هم واکنش‌تان همین بود؟

تبلیغات
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

وی گفت: آمریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران اطلاعاتی به‌دست نیاورده و این باورکردنی نیست. غربی‌ها نه‌تنها حملۀ اسراییل را محکوم نکردند بلکه ایران را متهم هم می‌کنند. نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آن‌ها حمله شد، واکنشی نشان ندهند.

نماینده اسلوونی: حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق را محکوم می کنیم و از این دست اقدامات نگرانیم

نماینده اسلوونی در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق بیان کرد: 

اسلوونی از شرایطی که در منطقه وجود دارد، کاملا نگران است. ما از همه طرف ها می خواهیم که به تنش ها دامن نزنند و از خود خویشتن داری نشان دهند.

همه طرف ها باید به قطعنامه شورای امنیت یعنی قطعنامه ۲۷۲۸ باید احترام بگذارند و باید شاهد آتش بس باشیم. لازم است که تمامی اعضای سازمان ملل متحد به منشور سازمان ملل متحد پایبند باشند.

نماینده سوییس: باید قطعنامه 2728 باید اجرا شود و یک آتش بس در غزه ایجاد گردد

نماینده سوییس در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق گفت: سوئیس به طور قاطع حمله به سفارت ایران در دمشق را محکوم می کند. این دست اقدامات سطح تنش را در منطقه بسیار بالا برده است.

گزافه‌گویی های تکراری انگلیس درمورد ایران: جمهوری اسلامی باید دست از حمایت از گروه های مقاومت بردارد

نماینده انگلیس گفت: به حمایت و صیانت از اماکن دیپلماتیک و شخصیت هاب دیپلماتیک تاکید داریم.واضحا گفته‌ایم که اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است.ایران به حمایت خود از یمنی‌ها، حزب الله و حماس و جهاد اسلامی ادامه میدهد.وزیرخارجه ما بارها در صحبت با وزیرخارجه ایران به استفاده از نفوذ خود بر این گروه ها تاکید کرده است.

ما متعهد به تنش‌زدایی هستیم و باید مسیرهای کمک رسانی به غزه باز شود.

سازمان ملل : مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی باید رعایت شود

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: من مانند دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر محکومیت این حمله تاکید می کنم.

او تصریح کرد: بگذارید خیلی واضح بگویم: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: نظم بین المللی مبتنی بر قوانین برای صلح و امنیت بین المللی ضروری است که این شورا موظف به حفظ آن است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل افزود: گیر پدرسن، فرستاده ویژه شورای امنیت, این شورا را از خشونت بی امان در سوریه، که شش ارتش خارجی در خاک آن فعالیت می کنند و این فعالیت ها بر زندگی غیرنظامیان تأثیر می گذارد و مانعی برای راه حل مسالمت آمیز درگیری هستند، آگاه کرده است. در میان این خشونت ها، حملات مرگبار فزاینده ای به اهداف مرتبط با ایران در سوریه است که به اسرائیل نسبت داده شده است.

این حملات  به ویژه از زمانی که درگیری فعلی با حماس در غزه در ۷ اکتبر آغاز شد, افزایش یافته است. منابع آگاه حداقل ده حمله از این دست را از ابتدای سال جاری گزارش کرده اند.

او تصریح کرد: در حالی که اسرائیل به ندرت مسئولیت این حوادث را بر عهده گرفته است، مقامات آن بارها به عملیات نظامی اسرائیل  در سوریه اذعان کرده و گفته اند که در آینده چنین عملیات های بیشتری انجام خواهد شد.  ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا به تعامل فعالانه همه طرف‌های ذینفع برای جلوگیری از تشدید بیشترتنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد.

خالد الخیاری تاکید کرد: من بار دیگر درخواست دبیرکل از همه افراد ذینفع برای حفظ حداکثر خویشتن داری و اجتناب از تشدید بیشتر تنش ها را تکرار می کنم.  همچنین تاکید می‌کنم که او از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تمام تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی، احترام بگذارند و از حملاتی که می‌تواند به غیرنظامیان  و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب برساند، اجتناب کنند.
دستیار دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد: هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای از قبل بی‌ثبات، با پیامدهای ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی اشغالی و خاورمیانه هستند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز مدعی شد کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز مدعی شد کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و این را به ایران هم اعلام کرده است‌.

وی در ادامه بدون اشاره به جنایات اسرائیل و حمایت واشنگتن از این رژیم، گعت: از ۷ اکتبر به ایران مرتب هشدار دادیم که در کنار نیروهای نیابتی خود نباشد. ایران مرتب از حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و این گروه‌ها مرتبا به منافع آمریکا حمله می‌کنند.

نماینده آمریکا در اظهاراتی تبلیغاتی ادعا کرد: ما حمله به اماکن دیپلماتیک را موجب نگرانی می‌دانیم و در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران هم نگرانیم.

.

.


بازنشر از : منبع: خبر فوری