مهران محمدی امین

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام واکنش نشان داد.

1401\06\20 03:23:21


اولین واکنش ایران به بیانیه اعضای اروپایی برجام. گستاخانه است

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام واکنش نشان داد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام گفت: گستاخانه است.

این ایران نبود که توافق را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاست های هر کسی هستند که به کاخ سفید می رود.

وی ادامه داد: ایران می داند که بدون یک متن بی اشکال و پایان یافتن اتهامات غلطی که کشورهای غربی در آژانس اتمی مطرح می کنند، هر توافقی شکست می خورد.

شبکه العربی قطر به نقل از مرندی گزارش داد که ایران، طرفی نبوده است که توافق هسته‌ای را نقض کند و از آن خارج شود.

وی با بیان اینکه تروئیکای اروپایی، مطیع سیاستهای کاخ سفید هستند، تصریح کرد: ایران به خوبی می‌داند که بدون یک توافق محکم و پایان بخشیدن به اتهامات بی‌اساس غرب، هر توافقی شکست خواهد خورد.

مرندی در پایان خطاب به تروئیکای اروپایی تأکید کرد که برای حصول توافق، باید از خود جرأت نشان دهند.

او چندی پیش به العربی گفت: آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که تاریخ گذشته خود را تکرار نخواهد کرد، زیرا این واشنگتن بود که با نقض تعهدات خود، برجام را پاره کرد. بایدن هم سیاست ترامپ را ادامه می‌دهد و ما اجازه نمی‌دهیم گذشته تکرار شود.»

مرندی افزود: «صحبت از پاسخ سازنده برای آنها به این معنی است که ما شرایط آنها را بپذیریم و برای ما به معنای توافق متعادل و قوی است.» او همچنین تأکید کرد که اگر دولت آمریکا صادق باشد، می‌توان ظرف دو یا سه روز به توافق رسید.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است.

آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

پس از آن در تاریخ دوم شهریور ماه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و افزود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

. .


بازنشر از : منبع: جماران