مهران محمدی امین

فرارو/ به نظر می‌رسد هرچه زمزمه توافق هسته‌ای بیشتر و بیشتر شنیده می‌شود تحرکات در میان طیف‌های اصولگرای مخالف برجام افزایش پیدا می‌کند. در مجلس برخی معت

1401\06\03 16:17:09


تاکتیک نواصولگرایان قبل و بعد از برجام به روایت صادق زیباکلام

فرارو/ به نظر می‌رسد هرچه زمزمه توافق هسته‌ای بیشتر و بیشتر شنیده می‌شود تحرکات در میان طیف‌های اصولگرای مخالف برجام افزایش پیدا می‌کند. در مجلس برخی معتقدند که توافق باید به تصویب نمایندگان برسند و به شدت نسبت به مذاکرات نتیجه آن بدگمان هستند و احیای مجدد برجام را شکستی بزرگ برای کشور می‌دانند.

فرارو/ به نظر می‌رسد هرچه زمزمه توافق هسته‌ای بیشتر و بیشتر شنیده می‌شود تحرکات در میان طیف‌های اصولگرای مخالف برجام افزایش پیدا می‌کند.

در مجلس برخی معتقدند که توافق باید به تصویب نمایندگان برسند و به شدت نسبت به مذاکرات نتیجه آن بدگمان هستند و احیای مجدد برجام را شکستی بزرگ برای کشور می‌دانند.اما گروهی دیگر دیدگاه مشابه خود را به شکل دیگری مطرح می‌کنند. به عنوان مثال روزنامه کیهان هرچند موافق برجام نیست و با گروه اول هم نظر است، اما مخالفت خود با برجام را به شکل دیگری مطرح می‌کند. نویسندگان این روزنامه عمدتا تمرکزشان بر این موضوع است که به خواننده القا کنند که شرایط کشور نه تنها نامناسب نیست بلکه حتی نیازی هم به مذاکرات و برجام ندارد.در کل مجموع این موارد منجر شده است که برخی از احتمال بروز اختلاف و چالش میان طیف مخالف برجام و دولت رئیسی بعد از امضای توافق نامه، صحبت به میان آورند.

در همین خصوص صادق زیبا کلام تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «بر خلاف دوره آقای روحانی که در زمان توافق هسته‌ای، اصولگران تیشه به ریشه دولت و برجام زدند و حتی منجر به این شد که بسیاری از شرکت‌ها قبل از به روی کار آمدن ترامپ از ایران بروند، در این دوره با توافق هسته‌ای کنار خواهند آمد. البته آن‌ها هیچگاه اعتراف نخواهند کرد که این توافق در ادامه همان برجام آقای روحانی است. قطعا بعد از امضا به این سمت و سو حرکت خواهند کرد که توافق صورت گرفته بسیار متفاوت‌تر از برجام دولت قبل است و امتیاز‌های بیشتری دریافت کرده‌اند و امتیاز‌های اندکی هم داده اند.»وی ادامه داد: «اما الان (پیش از امضای توافق) طیف تندروی جریان اصولگرا نگرش متفاوتی دارند.

آن‌ها بر این باورند که اگر توافق انجام شود و دستاورد‌های بسیاری ایجاد کند، مطمئنا در سطح جامعه این مسئله مطرح خواهد شد که اگر توافق با ایالات متحده آمریکا تا این اندازه می‌توانست شرایط کشور را مساعد کند، چرا بخشی از حاکمیت مانع این اتفاق می‌شد؟»او افزود: «بنابراین تا پیش از امضای مجدد برجام این طیف تندرو تلاش می‌کنند مانع از وقوع آن بشوند. به همین دلیل است که الان شاهد آن هستیم که از تریبون‌هایی که در اختیار دارند استفاده و همچنان به مواضع پیشین خود تاکید می‌کنند. البته این تاکتیک پیش از امضای برجام است.

بعد از امضا همانطور که اشاره کردم سعی می‌کنند به جامعه تلقین کنند که توافق رئیسی نه تنها با توافق روحانی فرق دارد بلکه بسیار هم بهتر و موفق‌تر است و امتیازات زیادی دریافت کرده اند.»این استاد دانشگاه تصریح کرد: «البته این تغییر تاکتیک از سوی اصولگرایان به آن معنا نیست که دشمنی با آمریکا و انگلیس و ... کنار می‌گذارند. آن‌ها در کنار اینکه تاکید می‌کنند در مذاکرات پیروز شده اند بعد از توافق اصرار خواهند داشت که در برابر زیاده خواهی‌های ایالات متحده ایستاده اند و یک توافق در شان دولت انقلابی به دست آورده اند.

اما واقعیت این است که توافق احتمالی که در پیش داریم صرفا همان توافقی است که دولت روحانی به دست آورده بود، اما تندرو‌ها اجازه ندادند دولت حتی پیش از به روی کار آمدن ترامپ از آن استفاده کند.»وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت رئیس بعد از توافق، با طیف تندرو اصولگرا دچار چالش می‌شود یا خیر، گفت: «من گمان نمی‌کنم که این اتفاق رخ بدهد. حتی طیف تندرو هم می‌داند که مذاکره و توافق، با موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفته است.»زیباکلام در پایان افزود: «آن‌ها نهایت تا پیش از امضای توافق سعی می‌کنند مخالفت خود را با برجام اعلام کنند. بعد از آن بیش از انکه بخواهند توافق هسته‌ای را زیر سوال ببرند سعی می‌کنند به همان روال گذاشته صرفا دشمنی خود با آمریکا و اروپا و...

را ادامه دهند.». .


بازنشر از : آخرین خبر