مهران محمدی امین

1403\02\16 12:02:04


علت عدم تمایل مصر برای برقراری کامل روابط با ایران چیست؟

وزرای خارجه ایران و مصر امروز در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا دیدار و به گفت‌وگو درخصوص تحولات دوجانبه و منطقه پرداختند.

در این دیدار دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

 در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

پیشتر نیز در دیدار وزرای خارجه دو کشور و دیدار روسای ایران و مصر در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض طرفین از پیشرفت در روابط گفتند و بر حل همه مسائل تاکید کردند، اما تاکنون اقدام ملموسی در رابطه تهران و قاهره صورت نگرفته است.

تحلیلگران علت این مسئله را در عدم تمایل مصر برای برقراری کامل روابط می دانند و دلیل آن هم ملاحظات دستگاه‌های امنیتی قاهره است، چرا که این دیدگاه وجود دارد احیای روابط و بازگشایی سفارتخانه ها بیشتر به نفع ایران است تا مصر.

از سوی دیگر برای قاهره در شرایط کنونی، اقتصاد و جذب سرمایه گذاری اولویت بیشتری از مسائل سیاسی و دیپلماتیک دارد و ایران با توجه به تحریم‌ها نمی‌تواند گزینه مناسبی برای مصر در بحران باشد، آنگونه که این کشور توانسته از عربستان و امارات استقراض کند و به جذب سرمایه‌‌گذاری‌های این دو کشور بپردازد.

.

.


بازنشر از : منبع: دنیای اقت