مهران محمدی امین

نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اردوغان همان‌ سیاست‌های پیشین خود در ارتباط با تهران را پی می‌گیرد و سیاست او در قبال ایران تغییری نخواهد کرد.  ار

1402\03\08 12:16:33


مطهرنیا: سیاست اردوغان در قبال ایران تغییری نخواهد کرد

نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اردوغان همان‌ سیاست‌های پیشین خود در ارتباط با تهران را پی می‌گیرد و سیاست او در قبال ایران تغییری نخواهد کرد.  اردوغان رئیس جمهور ترکیه باقی ماند اما با رأیی که نشان می‌دهد او دیگر مقبولیت سراسری ندارد.

نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اردوغان همان‌ سیاست‌های پیشین خود در ارتباط با تهران را پی می‌گیرد و سیاست او در قبال ایران تغییری نخواهد کرد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه باقی ماند اما با رأیی که نشان می‌دهد او دیگر مقبولیت سراسری ندارد.

حالا در این شرایط آیا ترکیه در دوره تازه اردوغان سیاست‌های خود به ویژه در حوزه منطقه‌ای را تغییر می‌دهد؟مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای اردوغان به رغم آنکه با چالش‌های جدی‌ای روبه‌رو بود اما توانست با کسب اندکی بیش از 50درصد آراء پیروز انتخابات ترکیه شود. او خود را میراث‌دار حکومت عثمانی می‌داند، ادعای رهبری همه ترک‌ها را دارد و البته ادعای نقش هدایت‌گر مسلمانان. او در عین حال که سعی می‌کند روابط خود را با تهران حفظ کند اما در عین حال برای محدودسازی ایران در منطقه تلاش می‌کند».

بازار او ادامه داد: «اردوغان و حزبش یعنی حزب اعتدال و توسعه گرچه بعضا شعارهایی علیه تلاویو می‌دهند اما دیده‌ایم که روابط را با تلاویو حفظ کرده‌اند. اردوغان می‌خواهد وضع موجود را به سمت وضعیت مطلوب مورد نظر خود ببرد».این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «درباره سوریه و ارتباطش با ترکیه هم باید گفت اکنون بشار اسد به اتحادیه عرب بازگشته است؛ البته با کشوری تضعیف‌شده اما با امید به تثبیت دوباره‌اش. اکنون جامعه عرب آغوش خود را به روی او باز کرده است که اگر چنین وضعیتی ادامه یابد ممکن است سوریه از ایران دور شود و در این بین نقش عربستان را نباید نادیده گرفت.

در این بین ممکن است سیاست‌های ترکیه هم نسبت به سوریه دچار تغییراتی شود».مطهرنیا در پایان درباره آینده سیاست‌ورزی اردوغان در ارتباط با ایران گفت: «اردوغان همان‌ سیاست‌های پیشین خود در ارتباط با تهران را پی می‌گیرد و سیاست او در قبال ایران تغییری نخواهد کرد. یعنی حفظ ارتباط با ایران اما سیاست محدودسازی منطقه‌ای ایران اما ایران در موقعیت تحریم‌های گسترده به سر می‌برد و در این شرایط تمایل دارد که به کشورهای منطقه و پیرامونی‌اش نزدیک‌تر شود؛ فراموش نکنیم آقای رئیسی دولتش را انقلابی می‌داند اما به دلیل شرایطی که ایران در عرصه بین‌المللی دارد اکنون می‌گوید ما هیچ دشمنی‌ای با عربستان نداریم که چنین سخنی نشان‌دهنده تمایل تهران به گسترش روابطش با کشورهای پیرامونی‌اش و منطقه است».. .


بازنشر از : آخرین خبر