مهران محمدی امین

وزیر خارجه سابق آمریکا (در دولت ترامپ) در مصاحبه ای دولت بایدن را به ضعیف عمل کردن در برابر ایران متهم کرده و گفته مادامی که آمریکا با "سرِ مار" در تهران قاطعانه برخورد

1403\01\12 22:21:07


پمپئو: تا زمانی که با سرِ مار در تهران برخورد نکنیم، آمریکا روی آرامش نخواهد دید

وزیر خارجه سابق آمریکا (در دولت ترامپ) در مصاحبه ای دولت بایدن را به ضعیف عمل کردن در برابر ایران متهم کرده و گفته مادامی که آمریکا با "سرِ مار" در تهران قاطعانه برخورد نکند، منطقه و آمریکا روی آرامش نخواهد دید.

پمپئو روز یکشنبه در یک مصاحبه رادیویی، دولت بایدن را متهم کرد که در میان حمله "شورشیان حوثی" به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، با نشان دادن نقطه ضعف در برابر ایران باعث تشدید حملات ضد آمریکایی و ضداسراییلی در منطقه شده است.

پمپئو با انتقاد از سیاست خارجی بایدن، گفت رویکرد دولت فعلی در قبال تهران ادامه سیاست دولت اوباما است؛ در حالی که به گفته او امکان مذاکره با این کشور خاورمیانه(ایران) وجود ندارد.

پمپئو گفت: دولت بایدن از همان ابتدا در برابر ایران نقطه ضعف نشان داد  و این میراثی است که از تیم اوباما بر جای مانده است."

پمپئو: تا زمانی که سر مار را در تهران قطع نکنیم، آمریکا روی آرامش نخواهد دید

 
 
 

پمپئو بر لغو برچسب تروریستی "حوثی‌های" یمن توسط دولت فعلی تاکید کرد و از اینکه از نظر او امکان مذاکره با تهران وجود ندارد ابراز تاسف کرد.

پمپئو گفت: "دولت ترامپ حوثی ها را تروریست معرفی کرد.

آنها این نامگذاری تروریستی را لغو کردند. آنها به سادگی درک نمی کنند که شما نمی توانید با ایرانی ها مذاکره کنید. هیچ امکانی برای مذاکره با رژیم ایران وجود ندارد...

تا زمانی که دولت بایدن با مشکل اصلی که در واقع  سرِ مار است مقابله نکند، احتمالا شاهد ادامه قیمت‌های بالا در ایالات متحده خواهیم بود و همچنان جان نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه  در خطر خواهد بود."

دولت بایدن برچسب تروریستی جنبش انصارالله یمن را در سال 2021 حذف کرد و در ماه ژانویه 2024 مجددا انصارالله  را در لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا قرار داد؛ واکنشی که پس از حملات چند ماهه انصارالله به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسراییل در دریای سرخ صورت گرفت.

انصارالله یمن در اعتراض به محاصره نوار غزه از سوی اسراییل به مسیرهای تجارت دریایی در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب المندب حمله کرده و آن ها را برای اسراییل و حامیان غربی آن ناامن کرده اند. این حملات با واکنش نظامی آمریکا و انگلیس و گروهی از کشورهای دنباله رو آمریکا مواجه شده اما این حملات تاکنون منجر به توقف ظرفیت و توان یمنی ها برای هدف قرار دادن ناوگان اسراییل و غرب در منطقه نشده است. 

از زمان شروع حملات یمنی ها، برخی از شرکت های بین المللی کشتیرانی کشتی های خود را به مسیرهای جایگزین هدایت کرده اند تا از عبور از خلیج عدن اجتناب کنند و به همین خاطر مسیر طولانی تری را در پیش گرفته اند که هزینه بیشتری دارد.

از سوی دیگر رونق بندر ایلات اسراییل طی ماه های گذشته از میان رفته و مسیرهای تجارت دریایی رژیم اسراییل مختل شده است.

"پمپئو در این باره گفت:" برای من غیرقابل توضیح است که چگونه به این بند انگشتان یا به  این شورشیان با هر چه که می خواهید آنها را بنامید (انصارالله یمن) اجازه داده ایم مسیرهای تجارت دریایی را مختل کنند. چرا ما به آنجا نرفته ایم و ظرفیت و توان آنها را برای کنترل حرکت جریان نفت و تمام محصولاتی که از منطقه دریای سرخ عبور می کنند، از بین نبرده ایم."

او افزود:" ما این تراژدی را در هفته گذشته در تصادف کشتی با پل در بندر بالتیمور دیدیم.

ما می دانیم وقتی بنادر بسته می شوند (اشاره به بندر ایلات اسراییل) چه اتفاقی می افتد و چگونه بر اقتصاد تاثیر می گذارد."

پمپئو یک مسیحی تبشیری( اونجلیست) و طرفدار پروپاقرص رژیم اسراییل است.

. .


بازنشر از : منبع: عصر ایران