مهران محمدی امین

آرمان ملی/ آرمان ملی نوشت :«اتاوا علیه میانه‌روها در تهران»؛ جمله‌ای که ‌می‌توان از وضع تحریم‌های‌کانادا علیه محمدجواد ظریف و علی‌لا

1401\07\24 17:41:24


چرا تحریم کانادا به ظریف رسید؟

آرمان ملی/ آرمان ملی نوشت :«اتاوا علیه میانه‌روها در تهران»؛ جمله‌ای که ‌می‌توان از وضع تحریم‌های‌کانادا علیه محمدجواد ظریف و علی‌لاریجانی نوشت. هرچند ایران و کانادا در مقطع فعلی در قطع روابط دیپلماتیک قرار دارند اما قطع روابط نمی‌تواند بهانه‌ای برای وضع تحریم‌های غیرمنطقی علیه مقامات تهران باشد که هیچ خط و ربطی با مسائل به اصطلاح حقوق بشری در ایران ندارند.

آرمان ملی/ آرمان ملی نوشت :«اتاوا علیه میانه‌روها در تهران»؛ جمله‌ای که ‌می‌توان از وضع تحریم‌های‌کانادا علیه محمدجواد ظریف و علی‌لاریجانی نوشت.

هرچند ایران و کانادا در مقطع فعلی در قطع روابط دیپلماتیک قرار دارند اما قطع روابط نمی‌تواند بهانه‌ای برای وضع تحریم‌های غیرمنطقی علیه مقامات تهران باشد که هیچ خط و ربطی با مسائل به اصطلاح حقوق بشری در ایران ندارند.کانادا در تصمیمی که حتی نمی‌توان برای آن مبنای سیاسی تراشید، اقدام به تحریم محمدجواد ظریف و علی‌لاریجانی کرده است و جالب اینکه این دو شخصیت هم اکنون هیچ‌گونه جایگاهی در عرصه سیاسی عملیاتی در ایران ندارند که بتوان آنها را به نقض حقوق بشر متهم کرد. اقدام به تحریم محمدجواد ظریف از آن جهت غیردقیق و غیرحقوقی و حتی غیر سیاسی است که وی عملا در طول دوران مسئولیت خود یکی از ارشدترین مقامات ایران در سازمان ملل بوده و از سوی دیگر تنها مسئولیتش در تهران وزیر امور خارجه بوده است و بر اساس قوانین داخلی ایران و حتی نرم‌های بین‌المللی هیچ‌دیپلماتی در جهت حضور در عرصه سیاسی تلاش نمی‌کند و کمتر دیپلماتی در جهان مورد تحریم واقع شده است. «آرمان ملی» دلایل تحریم‌ جواد ظریف و علی لاریجانی توسط کانادا را در گفت‌وگو با کارشناسان مورد بررسی قرار داده است.اتاوا زیر فشار افکار عمومی تحریم می‌کنددیاکوحسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در ارتباط با تصمیم اخیرکانادا مبنی بر تحریم شخصیت‌های میانه‌رو در ایران خصوصا محمدجواد ظریف به «آرمان‌ملی» گفت: فشار افکار عمومی داخلی کانادا بر این تصمیم دولت اتاوا اثر گذاشته است.

برخی در کانادا اینگونه تحلیل می‌کنند که افرادی مانند آقای ظریف و طیف ‌میانه‌رو در ایران احتمالا از نقش‌آفرینی‌هایی در آینده برخوردار خواهند شد. چرا که آنها از درصدی از حمایت و محبوبیت از سوی مردم برخوردارند. آنچه مورد پسند آنهاست این است که به دنبال ایجاد دو قطبی در جامعه ایران باشند.

دوقطبی که یک‌سر آن وضع موجود است که از سوی آنها وضعیت افراطی تلقی می‌شود و سر دیگر آن طیف را هم فقدان این وضعیت افراطی تحلیل‌ می‌کنند. لذا آنها بر اساس استراتژی کلانی که علیه ایران در نظر دارند، میانه این دو قطب را هم بی‌اعتبار در نظر می‌گیرند. حسینی تاکید کرد: این نوع نگاه توسط بخشی از لابی‌های ایرانیان مقیم کانادا پیش می‌رود و این لابی علاقه‌مند به چنین دوقطبی است.کانادا با اقدام علیه ظریف جایگاه حقوقی خود را زیر سوال بردصباح زنگنه، کارشناس روابط بین‌الملل نیز در ارتباط با موضع خصمانه کانادا علیه محمد جواد ظریف به «آرمان‌ملی» گفت: راه و روشی که کانادا در اقدامات خود علیه تهران منظور کرده روش جدیدی است و این روش فاقد هرگونه پایه‌های حقوقی است.

روش کانادا علیه ایران مبتنی بر دریافت اظهار نظرها و شکایت‌های افراد از هر گرایش سیاسی است و بر مبنای آن شکایت‌ها نیز احکامی صادر می‌کنند. این اقدامات فاقد هرگونه وجه حقوقی و فاقد نرم‌های مرسوم و مقررات بین‌المللی است. زنگنه افزود: گویا در کانادا کافی است برخی برای شوخی هم شده از افراد مختلف در ایران نام ببرند و دولت کانادا هم بر اساس همان شکایت‌ها اقدام به تحریم همان افراد و شخصیت‌ها می‌کند.

این مورد یکی از مسائل بسیار کاهش دهنده سیستم حقوقی و نابود کننده نظام حقوقی کاناداست.تحریم ظریف دامی برای تضعیف ‌جایگاه کانادامحمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با تحریم‌های اخیر علیه برخی مقامات تهران به «آرمان‌ملی» گفت: مشخص نیست مبنای این تحریم‌ها خصوصا علیه یک دیپلمات شناخته شده و دارای جایگاه بین‌المللی چیست. محمدجواد ظریف یکی از دیپلمات‌های شناخته شده ایران از سوی جامعه جهانی است. وی برای برداشتن تحریم‌ها علیه مردم ایران در دولت سابق زحمات زیادی کشیده است.

ظریف از سوی بخش قابل توجهی از مردم ایران نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است. از این منظر اقدام کانادا نامناسب و به‌شدت زننده است. احتمال اینکه مشورت‌های پر اشتباه از سوی برخی ایرانی‌های مقیم این کشور به دولت کانادا داده می‌شود، وجود دارد.

ضمن اینکه بعید نیست این تصمیم دامی بر سر راه کانادا باشد تا این کشور از سوی جامعه جهانی جایگاه خود را از دست دهد. آقای ظریف همواره تلاش کرده به رأی مردم احترام بگذارد و نقش مردم را در تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک ایفا کند.محکومیت تحریم ظریف در رسانه‌های بین‌المللیحسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل نیز در ارتباط با تحریم محمدجواد ظریف به «آرمان ملی» گفت: کانادا به لحاظ سنتی و سیاسی حیاط خلوت آمریکا محسوب شده و چسبندگی زیادی بین دولت‌های کانادا و آمریکا وجود داشته و دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شمار قابل توجهی از ایرانیان که با نظام سیاسی ایران مشکل دارند در این کشور ساکن شدند.

از این منظر آنها از هر فرصتی برای تضعیف ایران استفاده می‌کنند. کانادا در گذشته نیز تعداد زیادی از سیاستمداران ایرانی را تحریم کرده بود و بعد از حوادث اخیر نیز دامنه آن تحریم‌ها را گسترش داده است. هانی‌زاده افزود: افرادی که مورد تحریم کانادا قرار گرفته‌اند، اساسا دیپلمات محسوب می‌شوند و هیچ خط و ربطی با مسائل سیاسی داخلی ایران ندارند.

محمد جواد ظریف و علی لاریجانی در طول سال‌های مختلف مسئولیت پرونده هسته‌ای تهران را برعهده داشتند و ارتباطی با حوادث اخیر در ایران نداشتند. تحریم دکتر محمد جواد ظریف با واکنش برخی رسانه‌های غربی هم مواجه شده و در برابر هیچ توجیهی از سوی مقامات کانادا در ارتباط با تحریم آقای ظریف اعلام نشده است.. .


بازنشر از : آخرین خبر