مهران محمدی امین

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت تولید گندم سخنگوی دولت از افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در کش

1401\12\28 10:09:12


کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در کشور/ تولید گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

سخنگوی دولت از افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در کشور از ۹.۷ درصد به ۸.۲ درصد رسیده و بیکاری حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

علی بهادری جهرمی شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم بررسی برنامه هفتم را تا پایان سال به اتمام برسانیم، گفت: قانون برنامه هفتم در چارچوب سیاست‌های برنامه هفتم تدوین می‌شود.

در همین حوزه هم در طراحی برنامه هفتم سعی کردیم در همان چارچوب حرکت کنیم. سخنگوی دولت افزود: سه حوزه کلان در برنامه هفتم وجود دارد؛ یک حوزه مربوط به چالش‌ها، یک حوزه مربوط به پیشران‌ها و یک حوزه هم مربوط به زیرساخت‌ها است. رفت و برگشت‌ها در سازمان برنامه و بودجه انجام شده و در دولت، بررسی‌های آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم رشد اقتصادی گفت: کشور ما، کشور پر منبعی هم از لحاظ منابع انسانی و هم منابع طبیعی است. آیت‌ها ظرفیت‌هایی است که به ما اجازه می‌دهد به رشد اقتصادی فکر کنیم. بهادری جهرمی ادامه داد: بطور قطع بخشی از رشد اقتصادی کشورها، در تعامل با سایر کشورها است؛ اما اگر به منابع داخلی خود نگاه کنیم، رشد اقتصادی شدنی است.

البته سیاست خارجی و مذاکرات و روابط با همسایگان کنار گذاشته نشده است. از این تعاملات برای ترانزیت هم می‌توان استفاده کرد. سخنگوی دولت با اشاره به پیشرفت کریدور شمال - جنوب گفت: افتتاح راه‌آهن زاهدان - خاش را داشتیم که بخشی از این کریدور است.

دولت سرمایه گذاری جدی برای این موضوع پیش‌بینی کرده است. وی با اشاره به تصمیمات دولت برای کنترل نوسانات ارزی، گفت: قبلاً نرخ گذاری ثابتی برای ارز انجام شده بود که فاصله زیادی با سایر نرخ‌ها داشت و رانتی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کرد. در دولت سیزدهم این حمایت‌ها به سمت خریدکننده داخلی هدایت شد تا تولید داخلی افزایش پیدا کند.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

این موضوع باعث شد فروش گندم داخلی به دولت ۶۰ درصد و تولید گندم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. بهادری جهرمی افزود: عرضه و تقاضای ارز توسط دولت مدیریت شد. نرخ دوم برای صادرات و واردات به صورت حواله‌ای تعیین می‌شود و تفاوت چندین برابری وجود ندارد.

در واقع عرضه و تقاضا یا بازار، نرخ را می‌سازد نه دستور. سخنگوی دولت درباره تحقق شعار سال تصریح کرد: اگر به تفکیک تولید، اشتغال‌آفرین و دانش بنیان اقداماتی صورت گرفت. در حوزه تولید، رشد اقتصادی در صنعت، ۹ درصد افزایش پیدا کرد.

یکی از دلایلی که با بازار امروز خودرو مواجهیم، تولید کمتر از یک میلیون خودرو در سال بودیم که فاصله عرضه و تقاضا را به وجود آورد. امروز رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولید خودرو شکسته شده است. این رشد ۴۰ درصدی نرخ تولید، بیشترین نرخ رشد در یکسال در جهان است.

وی اضافه کرد: در طول یک سال اول فعالیت دولت، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق را داشتیم و رکورد افزایش یکساله را در این حوزه شکستیم. سخنگوی دولت با اشاره به موضوع اشتغال گفت: نرخ بیکاری از ۹.۷ درصد به ۸.۲ درصد رسیده و چیزی در حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. البته این کاهش کافی نیست و هنوز نیاز به کاهش بیشتری دارد.

بهادری جهرمی درباره حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: به دولت تکلیف شده بود که در این زمینه فعالیت کند که ۱۲ آئین‌نامه به صورت تخصصی در حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تصویب شد. همچنین قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. وی اظهار داشت: اولین پارک علم و فناوری و ۹ دهکده در دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی افتتاح شد و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۰۰ به ۴۸۰ رسید..

.


بازنشر از : مهر

علی بهادری جهرمی

سخنگوی دولت

تولید گندم