مهران محمدی امین

انتخاب/ یک نشریه سعودی نوشت: سفرای عربستان سعودی در عراق و نروژ در مراسم افطاری که به ترتیب در بغداد و اسلو برگزار شد، با همتایان ایرانی خود دیدار کردند. در ادامه این مطلب امده اس

1402\01\10 23:49:20


گمانه‌زنی نشریه‌ سعودی درباره مکان دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان

انتخاب/ یک نشریه سعودی نوشت: سفرای عربستان سعودی در عراق و نروژ در مراسم افطاری که به ترتیب در بغداد و اسلو برگزار شد، با همتایان ایرانی خود دیدار کردند. در ادامه این مطلب امده است: این دیدارها در آستانه جلسه تاریخی شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی وی در ماه رمضان امسال انجام شد.

انتخاب/ یک نشریه سعودی نوشت: سفرای عربستان سعودی در عراق و نروژ در مراسم افطاری که به ترتیب در بغداد و اسلو برگزار شد، با همتایان ایرانی خود دیدار کردند.در ادامه این مطلب امده است: این دیدارها در آستانه جلسه تاریخی شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی وی در ماه رمضان امسال انجام شد.

در پی اعلام خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور در تاریخ 19 اسفندماه، مقدمات برگزاری این دیدار طبق توافقی که در گفت و گوی تلفنی دو وزیر حاصل شد، در حال انجام است.امضای این توافق و تماس های تلفنی باعث ایجاد فضایی دوستانه در بین اعضای هیئت دیپلماتیک دو کشور در سراسر جهان شد. ماه رمضان شاهد دیدار سفرای دو کشور در عراق و نروژ برای ضیافت افطاری بود که موید پیشرفت در فعال سازی توافقنامه پکن و بازگشت روابط به حالت عادی است.عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان در عراق روز سه شنبه در ضیافت افطاری به میزبانی محمد صادق سفیر ایران در بغداد شرکت کرد. در این افطار تعدادی از سفرای معتبر در پایتخت عراق نیز حضور داشتند.امل یحیی المعلمی سفیر عربستان سعودی در نروژ نیز میزبان ضیافت افطاری سالانه ماه مبارک رمضان با حضور علی رضا یوسفی سفیر جمهوری اسلامی ایران و روسای نمایندگی های دیپلماتیک عربی و اسلامی معتبر در نروژ بود.سفیر ایران در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که از شرکت در ضیافت افطاری سفیر عربستان سعودی در اقامتگاه وی بسیار خوشحالم.

توافق اخیر فصل جدیدی در روابط دوستانه ایران و عربستان سعودی گشود.انتظار می‌رود اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور در بغداد پایتخت عراق که سال گذشته میزبان نشست‌ها و گفت‌وگوهای دو طرف بود یا مسقط پایتخت عمان که میزبان ادوار مذاکرات عربستان و ایران بود، برگزار شود. بازار البته با توجه به نقش کلیدی چین در حل و فصل اختلافات تهران و ریاض، امکان میزبانی این نشست تاریخی در پکن وجود دارد.بر اساس بیانیه مشترکی که پس از امضای توافق پکن منتشر شد، عربستان سعودی، ایران و چین در پکن به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها ظرف دو ماه آینده بازگشایی می‌ شود.. .


بازنشر از : آخرین خبر