1405\02\11 15:23:06
امام جمعه اشکذر- معلمان افسران جنگ نرم و سازندگان اخلاق آینده هستند
یزد - معلمان را افسران جنگ نرم و سازندگان اخلاق و ایمان نسل آینده خواند و بر لزوم انتقال آرامش روانی به دانشآموزان تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام ابوذر صانعی، ظهر جمعه در خطبه نماز جمعه این شهرستان، با محوریت «تکریم مقام معلم در پرتو اندیشه شهید مطهری» و «چالشهای توسعه صنعتی در تعامل با سلامت زیستمحیطی» به ایراد سخن پرداخت. صانعی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری در ۱۲ اردیبهشت، ایشان را الگوی تمامعیار معلمی دانست که پیوند میان حوزه و دانشگاه را با منطق و دانش مستحکم کرد.
وی شغل معلمی را فراتر از یک وظیفه اداری و امتداد رسالت پیامبران (ع) در مسیر هدایت بشریت خواند. امام جمعه اشکذر، معلمان شهرستان را افسران جنگ نرم معرفی کرد که نه تنها مربی دانش، بلکه سازندگان زیربنایی اخلاق و ایمان نسل آینده هستند. وی با تأکید بر اینکه هنر معلمی در شرایط کنونی جامعه، فراتر از تمرکز صرف بر کتب درسی است، از معلمان خواست تا با مدیریت محیط آموزشی، آرامش روانی را به دانشآموزان تزریق کرده و از القای استرس یا بیان مباحثی که خارج از توان درک کودکان است و میتواند منجر به آسیبهای روحی شود، قویاً پرهیز نمایند. خطیب نماز جمعه اشکذر با استناد به کلام حضرت علی (ع) در پاسخ به پرسش «بهترین خیر چیست»، یادآور شد که ثروت و فرزندان پرشمار، معیار نهایی خیر نیستند؛ بلکه علم، فضیلت اصلی است. وی بر این اساس تأکید کرد که منزلت معلمان نباید با محاسبات مادی و دنیوی سنجیده شود. حجتالاسلام صانعی همچنین جذابیت معلم در دنیای امروز را تنها در محفوظات علمی او ندانست، بلکه مهارتهای ارتباطی، درک مقتضیات سنی دانشآموزان و توانایی تبدیل علم به «دانش کاربردی و امیدبخش» را کلید موفقیت آموزشی و ارتباط مؤثر معلم با نسل آینده برشمرد. بخش پایانی خطبه دوم به توازن میان «توسعه صنعتی» و «حفظ محیط زیست» اختصاص داشت. امام جمعه اشکذر با اشاره به اینکه این شهرستان سومین قطب صنعتی استان یزد است، به پیامدهای این جایگاه و بحرانهای زیستمحیطی فعلی پرداخت.
وی بدون پردهپوشی، آلودگی هوا، تخریب منابع حیاتی مانند پوشش گیاهی و فشار مضاعف بر سفرههای آب زیرزمینی، و همچنین تبعات روانی و جسمی ناشی از آلایندگیها را از آسیبهای فعلی برشمرد. صانعی برای عبور از بنبست زیستمحیطی، مطالبات صریحی را از دستگاههای اجرایی مطرح کرد: تقویت ساختاری ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان با افزایش بودجه و نیروی انسانی متخصص؛ قانونمداری در استقرار صنایع با تأکید بر مطالعات دقیق جغرافیایی و بازنگری در مدل توسعه صنعتی شهرستان؛ و مدیریت پسماند با اجرای پروتکلهای دقیق دفع پسماندهای صنعتی. وی تأکید کرد: صنعت زمانی «شیرین» و مقبول است که نه تنها مانع پیشرفت و امنیت مردم نباشد، بلکه کیفیت زندگی آنان را ارتقا دهد. در پایان، همکاری مستمر نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی برای نظارت بر اجرای قانون توسط صاحبان صنایع را ضروری دانست.. .
بازنشر از : مهر