1405\02\04 08:56:05
رئیس دامپزشکی سنندج- کشتار غیرمجاز تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است
سنندج- رئیس شبکه دامپزشکی سنندج با هشدار نسبت به پیامدهای بهداشتی و قانونی کشتار غیرمجاز دام گفت: عرضه و مصرف گوشتهای فاقد نظارت دامپزشکی سلامت شهروندان را با مخاطرات جدی مواجه می کند.
# چیلر - # تعمیر کولر گازی - # تهویه
پویا علیمحمدزاده در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طیف گستردهای از بیماریهای ویروسی، میکروبی و انگلی از طریق دام و فرآوردههای آلوده به انسان منتقل میشود و به همین دلیل شهروندان باید از خرید گوشتهای فاقد هویت و بدون نظارت بهداشتی خودداری کنند. وی با اشاره به خطرات کشتار غیرمجاز افزود: بیماری تب خونریزیدهنده کریمه کنگو (CCHF) یکی از مهمترین تهدیدات در این زمینه است که در موارد پیشرفته با خونریزی شدید و مرگومیر بالا همراه است. علیمحمدزاده ادامه داد: همچنین بیماری سل دامی از دیگر مخاطرات مصرف گوشتهای غیرمجاز است که میتواند از طریق تماس با دام آلوده یا مصرف فرآوردههای آلوده به انسان منتقل شده و اندامهای مختلف بدن را درگیر کند. رئیس شبکه دامپزشکی سنندج تصریح کرد: کشتار دام در محیطهای غیربهداشتی علاوه بر انتقال بیماریهای خطرناک، موجب بروز مسمومیتهای غذایی حاد شده و علائمی همچون تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شکمی را در پی دارد. وی با اشاره به سایر بیماریهای مشترک بین انسان و دام گفت: بیماریهایی نظیر تب مالت، سیاهزخم، کزاز، هاری و انواع انگلهای داخلی از دیگر پیامدهای مصرف گوشتهای خارج از چرخه نظارت دامپزشکی است. علیمحمدزاده در ادامه بر اهمیت نظارتهای تخصصی در کشتارگاهها تأکید کرد و افزود: در کشتارگاههای مجاز، لاشه دامها توسط کارشناسان از نظر بیماریها و ضایعات مختلف بررسی شده و در صورت آلودگی از چرخه مصرف خارج میشوند، در حالی که این فرآیند در کشتارهای غیرمجاز کاملاً نادیده گرفته میشود. وی با اشاره به جنبههای قانونی موضوع خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، کشتار غیرمجاز جرم محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد. رئیس شبکه دامپزشکی سنندج در پایان ضمن قدردانی از همراهی دستگاههای قضایی و انتظامی، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند..
.
بازنشر از : مهر