1405\02\12 09:16:06
گلستان در مسیر خودکفایی علوفه دام با توسعه کشت پاییزه
گرگان-رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از توسعه کشت گیاهان علوفهای پاییزه در استان خبر داد و گفت: هدف اصلی این طرح، تأمین پایدار علوفه دامداران در داخل استان و کاهش وابستگی است.
به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم هزارجریبی صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران از گسترش کشت گیاهان علوفهای پاییزه در استان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصولاتی چون تریتیکاله، ماشک و جو اختصاص یافته که در فصل پاییز کشت و در اوایل بهار برداشت میشوند. وی با بیان اینکه هدف اصلی از این نوع کشت، تأمین علوفه تازه دام در داخل استان است، افزود: این محصولات به دلیل بهرهگیری از «آب سبز» و اتکا به نزولات جوی، عملاً بدون نیاز به آبیاری رشد میکنند و به همین دلیل مصرف آب در آنها به حداقل ممکن میرسد. هزارجریبی ادامه داد: استفاده از این الگوی کشت علاوه بر صرفهجویی قابل توجه در منابع آبی، امکان تولید علوفه با کیفیت را فراهم کرده و نقش مهمی در پایداری تولیدات دامی ایفا میکند. وی همچنین به فرآیند برداشت و توزیع این محصولات اشاره کرد و گفت: برداشت این گیاهان با استفاده از دستگاههای چاپر انجام میشود و محصول بهصورت مستقیم به دامداریها منتقل میشود تا توسط دامداران سیلو و برای مصرف در طول سال ذخیرهسازی شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رواج کشت تریتیکاله در سالهای اخیر گفت: در حال حاضر، کشت مخلوط این گیاه با گونههایی مانند ماشک نیز مورد توجه قرار گرفته که موجب افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت علوفه میشود. وی تأکید کرد: تغییر رویکرد از تأمین علوفه تابستانه به علوفه پاییزه یکی از سیاستهای مهم وزارت جهاد کشاورزی است که تحقق آن نیازمند توسعه زیرساختهای مکانیزاسیون بوده و خوشبختانه اکنون ادوات مورد نیاز از مرحله خاکورزی تا برداشت در استان فراهم شده است..
.
بازنشر از : مهر