مهران محمدی امین

فولاد مبارکه اصفهان انتقال آب خلیج فارس تخلفات مالی اصفهان- مدیرعامل شرکت فولاد

1402\02\05 22:20:04


سرمایه‌گذاری ۷۵ هزار میلیاردی صنایع اصفهان برای انتقال آب دریا

اصفهان- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: رقم سرمایه‌گذاری در فاز اول پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان ۲۵ هزار میلیارد تومان و در فاز دوم برای تجهیزات ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد یاسر طیب‌نیا ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان اظهار داشت: پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از دوره مدیرعامل اسبق مطرح و حدود چهار- پنج سال پیش آغاز شده بود که در نهایت با همت دولت مردان و تیمی که گرد آمدند این پروژه‌های انتقال آب از داخل و بیرون استان در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: از هفته اولی که حکم من به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه صادر شد به اتفاق تیم روی این پروژه وقت گذاشتیم و هفته‌ای یک جلسه در تهران با وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری جلساتی داشتیم تا در نهایت به نقطه شروع رسید و هفته گذشته طی بازدیدی که از خط داشتم این پروژه با قوت از دریای عمان پیش می‌رود. برداشت فولاد مبارکه از زاینده‌رود به ۱۴ میلیون مترمکعب در سال گذشته رسید مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه این پروژه برای حل مسئله مشکل آب فولاد مبارکه نیست، خاطرنشان کرد: این شرکت تقریباً ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از پساب تأمین می‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف گذاری ما این است که برداشت آب از زاینده‌رود طی سه سال پیش‌رو به صفر برسد. طیب نیا با بیان اینکه بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر را کلید زدیم، افزود: تلاش می‌کنیم که نیاز آبی ما از دریا بسیار کم باشد زیرا برنامه ریزی روی ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنایع استان است.

انتقال آب دریا برای حل مشکل صنایع اصفهان است وی با تاکید بر اینکه انتقال آب دریا برای حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است، ابراز داشت: فولاد مبارکه در این زمینه بیش از سهم خود و وظیفه خود هزینه کرده است‌. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم هزینه شده برای این پروژه را سنگین خواند و گفت: هم اینک این طرح انتقال آب در ۲۰ نقطه از سیرجان تا اصفهان در حال پیش‌روی است و ۶ پیمانکار توانمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند که شامل چند صد کیلومتر کریدور و چند ده کیلومتر لوله‌گذاری است‌. ۷۵ هزار میلیارد تومان رقم سرمایه گذاری برای انتقال آب دریا به اصفهان طیب‌نیا در پاسخ به خبرنگار مهر با بیان اینکه رقم کلی پروژه، فاز به فاز به دلیل نوسانات ارز و نرخ فولاد دائم تغییر می‌کند، اظهار داشت: رقم سرمایه‌گذاری در فاز اول این پروژه ۲۵ هزار میلیارد تومان است و در فاز دوم ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تجهیزاتی چونآب‌شیرین‌کن‌ها و لوله‌گذاری است که از بندر سیریک یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب لازم است تا آب به استان اصفهان برسد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه سهام‌داران مختلف دارد اما سهم اصلی سرمایه گذاری مربوط به فولاد است که بیش از سهم خود تزریق کرده، افزود: عمده این سهم فولاد مبارکه از محل ورق‌هایی است که تأمین می‌کند و یکی از عوامل اصلی پیشرفت پروژه همین است. انتقال آب دریا برای صنایع توجیه اقتصادی دارد مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه انتقال آب دریا برای صنعت توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: سهم هزینه‌ای انتقال آب کمتر از حمل و نقل است ضمن اینکه امکان جابه جایی این کارخانه نیست و کل درصد هزینه این آب در تولید فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب است. طیب‌نیا با بیان اینکه هم اینک این شرکت ۵۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش بورسی دارد و باید با توجه به شرایط فولاد مبارکه در اصفهان همزیستی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نرخ بیکاری در استان ما بالاست و از سوی دیگر قرار نیست این انتقال آب برای صنایع جمعیت جدید به استان تحمیل کند بلکه تلاش می‌کنیم بستری برای اشتغال دانشجویان و افراد تحصیل‌کرده ایجاد و از خروج این افراد از کشور جلوگیری شود.

اصفهان قطب نوآوری خواهد شد وی با بیان اینکه چرا دانشجوی تحصیل کرده و نخبگان ما باید به خارج از کشور بروند؟ ادامه داد: ما اصفهان را به قطب نوآوری تبدیل خواهیم کرد ضمن اینکه توسعه‌های آتی ما کَمی نیست و بر توسعه کیفی متمرکز شدیم که این امر متضمن بکارگیری نیروهای نخبه و ارزش افزوده بالا ایجاد کردن است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه هم اینک ۳۵ هزار نفر مستقیم و ۳۰۵ هزار نفر غیرمستقیم در این شرکت مشغول فعالیت هستند، گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز با طرح‌های توسعه‌ای این شرکت مشغول به کار خواهند شد. طیب نیا با بیان اینکه در اصفهان ۷۳ درصد آب برای مصارف کشاورزی، ۲۱ درصد شرب و پنج درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، ابراز داشت: اصفهان بعنوان استانی صنعتی در حوزه صنعت آب زیادی مصرف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه زاینده رود کمتر از یک درصد است، افزود: بر اساس دستورالعملی که به صنایع کشور ابلاغ شده صنایع در آینده امکان استفاده از آب خام را نخواهند داشت و به بیان دیگر فروش آب به تجارت تبدیل خواهد شد و این انتقال آب برای صنایع نوعی سرمایه گذاری است. طیب نیا با بیان اینکه باید نگاهمان متحول شود، تصریح کرد: مصرف میانگین آب در فولاد در جهان ۳.۳ دهم مترمکعب بر هر تن فولاد است و ما در فولاد مبارکه به ۲.۲ متر مکعب به ازای هر تن تولید فولاد در سال گذشته رسیدیم. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه هدف گذاری سختگیرانه‌تری نسبت به کاهش آب مصرفی، بازچرخانی و تغییر رژیم آب خام در دستور کار داریم، گفت: سال ۱۳۷۰ آب مورد نیاز فولاد مبارکه ۴۰ میلیون مترمکعب برای ۲.۴ تن فولاد تعیین شده اما امروز به ۱۶ میلیون مترمکعب به ۷.۲ تن رسیده است.

طیب نیا با بیان اینکه میانگین شاخص تولید دی اکسید کربن ۱.۹ و جایگاه ما ۱.۶ است و نزدیک به بهترین‌های جهانی حرکت می‌کنیم، ابراز داشت: تولید فولاد بدون کربن اکنون در اروپا دنبال می‌شود و این پروژه هم زمان در فولاد مبارکه اصفهان کلید خورده است. نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه امسال بهره‌برداری می‌شود وی با بیان اینکه پروژه نیروگاه خورشیدی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه ۷۸ پیشرفت فیزیکی یافته است، تصریح کرد: با بهره برداری این نیروگاه ۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این صنعت تأمین خواهد شد و ۲۰۰ مگاوات آن نیز توسط انرژی باد تأمین خواهد شد که به کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده در اصفهان کمک می‌کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه بهره‌برداری این نیروگاه خورشیدی کاهش ۲.۵ میلیون تن co2 در سال کمک خواهد کرد، ابراز داشت: این طرح تا تابستان امسال بهره برداری خواهد شد.

طیب نیا با بیان اینکه فولاد مبارکه تبدیل شدن به صنعت سبز را در افق ۱۴۰۱ هدفگ ذاری کرده است، گفت: هیچ شرکتی در کشور به اندازه فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف آب سرمایه گذاری نکرده و رقم سرمایه گذاری فولاد در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب ۲.۳ میلیارد دلار بوده است. وی درخصوص ایجاد آلایندگی با نمک‌زدایی از آب دریا، تصریح کرد: این مسئله یکی از موضوعاتی بود که فولاد مبارکه مطالعات آن را پیگیری کرد و بر همین اساس اکنون انتقال آب از دریای عمان صورت می‌گیرد که به اب‌های آزاد راه دارد و انتقال آب از خلیج فارس نیست. گزارش غیررسمی درباره پرونده مالی فولاد مبارکه را قبول نداریم مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درخصوص آخرین وضعیت پرونده تخلف ۹۲ هزار میلیاردی این شرکت، گفت: تحقیق و تفحص مجلس مربوط به قبل از حضورم به عنوان مدیرعامل این شرکت و در سال ۱۳۹۹ بود؛ یک گزارش رسمی به مجلس داده شد و یک گزارش غیررسمی با اعداد و ارقام نجومی و یک سری اعداد و ارقامی در بیان برخی افراد غیرمتعهد نیز مطرح شد که موجب شد دشمنان سوءاستفاده کنند.

طیب نیا افزود: این پرونده را تحلیل نمی‌کنیم زیرا همان گونه که رئیس قوه قضائیه گفتند باید مراحل قانونی را طی کند که اکنون این پرونده در حال سپری کردن مراحل قانونی است. وی اظهار داشت: گزارش غیررسمی و اعداد و ارقام نجومی و به کار بردن کلماتی چون فساد را قبول نداشتیم، تخلفاتی بوده که در دست بررسی است و باید صبر کنیم. تا قبل اینکه مرجع قضائی نظری نداده من هم قضاوتی بر موضوع نخواهم داشت علی رغم اینکه از جزئیات این پرونده اطلاع دارم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: راجع به اصل گزارش تحقیق و تفحص باید دید که مراجع قضائی چه نظری دارند؛ ضمن اینکه هفته گذشته با بازپرس پرونده نیز صحبت‌هایی داشتم و با نتیجه رسیدن تحقیقات مراجع در موعد خود پاسخ ملت را خواهند داد.. .

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.


بازنشر از : مهر

فولاد مبارکه

اصفهان

انتقال آب خلیج فارس

تخلفات مالی