مهران محمدی امین

رتبه بندی دانشگاه ها وبومتریکس دانشگاه تهران دانشگاه های ای بر پایه ویرایش ژوئیه

1403\01\15 12:00:25


۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه برترین‌های وبومتریکس دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایرانی

بر پایه ویرایش ژوئیه سامان رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه ۳۰ هزار مؤسسه‌ای این سامان قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از، «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۳۰۵ جهان و نخست ملی جای گرفته است.

پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی مشهد»، «فردوسی مشهد»، و «علوم پزشکی ایران» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند. هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند.

تبلیغات
مشاوره ارتقا شاخص وبومتریک Webometric Ranking
مشاوره ارتقا شاخص وبومتریک Webometric Ranking

مشاوره و بررسی فنی پورتال های دانشگاه برای سئو و ارتقا شاخص وبومتریک و بهبود رتبه در google scholar

پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا رؤیت‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در جدول یک، رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آن‌ها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزاش شده است.

رتبه ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی در سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) قابل مشاهده است. بر پایه گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی، «Harvard University» با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن «Stanford University»، «Massachusetts Institute of Technology»، «University of Oxford»، «University of California Berkeley»، «University of Michigan»، «Cornell University»، «University of Washington»، «Columbia University New York»، و «University of Pennsylvania» در جایگاه دوم تا دهم هستند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارش پیرامون ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.. .


بازنشر از : اکونومی نیوز

رتبه بندی دانشگاه ها

وبومتریکس

دانشگاه تهران

دانشگاه های ای