1405\01\06 14:47:04



گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برزیل

وزرای خارجه ایران و برزیل، در خصوص تحولات منطقه‌ غرب آسیا و پیامدهای تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران گفتگو و تبادل نظر کردند.

تبلیغات

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مائورو وییرا، وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو برزیل، در یک تماس تلفنی در خصوص تحولات منطقه‌ غرب آسیا و پیامدهای تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران، گفتگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه برزیل ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران، شهادت رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مقام‌ها و شهروندان ایرانی را تسلیت گفت و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح ابعاد تجاوزات و اقدامات جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل، خاطرنشان کرد این تجاوز نظامی در میانه روند دیپلماتیک، بر ایران تحمیل شد. عراقچی بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود تا تحقق کامل اهداف و پشیمان کردن متجاوزان تأکید کرد. عراقچی با اشاره به اینکه آغازگر این جنگ تحمیلی، آمریکا و اسرائیل بودند، تصریح کرد: عملیات دفاعی ایران علیه پایگاه‌ها و امکانات متجاوزان در کشورهای منطقه، در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع است و نباید به عنوان نقض حاکمیت کشورهای میزبان تلقی شود.

در عین حال، کشورهای منطقه طبق اصول حقوق بین‌الملل و حسن همجواری موظف به جلوگیری از استفاده آمریکا و اسرائیل از قلمرو و امکانات آنها برای ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران هستند و هرگونه قصور آنها در این زمینه، مسئولیت بین‌المللی آنها را موجب می‌شود و پیامدهای خطرناکی برای صلح و ثبات منطقه خواهد داشت. وزیر امور خارجه برزیل با ابراز نگرانی شدید از پیامدهای ناشی از قانون‌شکنی و نقض قواعد حقوق بین‌الملل، بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی کشورها و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل تأکید کرد.. .


بازنشر از : مهر

انقلاب اسلامی

سید عباس عراقچی

امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

خبرهای مرتبط با