1405\02\15 16:14:06



بخش قابل توجهی از گرانی‌ها ربطی به جنگ ندارد

حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرفوری گفت:حدود ۸۰ الی۸۵ درصد این گرانی‌هایی که الان شاهدش هستیم ربطی به جنگ ندارد و ناشی از سیاست‌های غلط ارزی بود که از دی ماه سال گذشته اعمال شد.

تبلیغات
پایگاه خبری اکونومی نیوز
پایگاه خبری اکونومی نیوز
خبر و تحلیل در حوزه های اقتصاد ایران و جهان، بازار، تجارت و بازرگانی و رصد ارز و طلا در کشور
# قیمت دلار - # اقتصاد - # قیمت طلا

به گزارش خبرفوری، صمصامی گفت آثار حذف تالار اول، افزایش ارز ۷۰هزارتومانی به ۱۳۰ تومان، که الان ۱۴۰ تومان شده است را در قیمت کالاها می‌بینید.

یعنی مواداولیه‌ی تولید کالای سرمایه‌ای را تقریبا با دو برابر قیمت ارز سال گذشته داریم وارد می‌کنیم.

به گفته او بخش قابل توجهی از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر، به خاطر سیاست‌های ارزی سال گذشته بوده است. همچنین بخشی از این افزایش‌ها به دلیل خساراتی مانند پتروشیمی، فولاد  در جنگ بود.

 عضو کمیسیون  اقتصاد" href="https://www.the-economy.ir/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF/1/c/1">اقتصادی مجلس به خبرفوری گفت: چند روز پیش در بورس کالا، فولاد مبارکه اوراق ارائه کرد، که بیش از ۵۰ درصد از این اوراق با قیمت ۸۵ هزار تومان، درحالی که در بازار ۱۴۰هزار تومان بود، خریداری نشد.

وی افزود در محصولات پتروشیمی هم به واسطه این‌که صادرات این کالاها را محدود و عرضه‌‌ را در داخل زیاد کردیم، حداقل در کوتاه مدت نباید شاهد کمبود عرضه این محصولات باشیم.

به گفته صمصامی بنابراین فعلاً ذخایرمان به اندازه کافی هست که بتوانیم نیازهای کالایی‌مان را تامین کنیم.اگر یک سری کمبود و عرضه مصنوعی ایجاد می‌شود، به این خاطر چهست که دلال‌ها می‌خرند، احتکار می‌کنند و از جریان عرضه خارج می‌کنند.

وی افزود  این‌جا دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند و جلوی این کارها را بگیرند.لذا این گزاره که افزایش قیمت‌ها به‌خاطر جنگ هست، به نظر گزاره درستی نیست.

. .

به گزارش خبرفوری، صمصامی گفت آثار حذف تالار اول، افزایش ارز ۷۰هزارتومانی به ۱۳۰ تومان، که الان ۱۴۰ تومان شده است را در قیمت کالاها می‌بینید.

یعنی مواداولیه‌ی تولید کالای سرمایه‌ای را تقریبا با دو برابر قیمت ارز سال گذشته داریم وارد می‌کنیم.

به گفته او بخش قابل توجهی از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر، به خاطر سیاست‌های ارزی سال گذشته بوده است. همچنین بخشی از این افزایش‌ها به دلیل خساراتی مانند پتروشیمی، فولاد  در جنگ بود.

 عضو کمیسیون  اقتصاد" href="https://www.the-economy.ir/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF/1/c/1">اقتصادی مجلس به خبرفوری گفت: چند روز پیش در بورس کالا، فولاد مبارکه اوراق ارائه کرد، که بیش از ۵۰ درصد از این اوراق با قیمت ۸۵ هزار تومان، درحالی که در بازار ۱۴۰هزار تومان بود، خریداری نشد.

وی افزود در محصولات پتروشیمی هم به واسطه این‌که صادرات این کالاها را محدود و عرضه‌‌ را در داخل زیاد کردیم، حداقل در کوتاه مدت نباید شاهد کمبود عرضه این محصولات باشیم.

به گفته صمصامی بنابراین فعلاً ذخایرمان به اندازه کافی هست که بتوانیم نیازهای کالایی‌مان را تامین کنیم.اگر یک سری کمبود و عرضه مصنوعی ایجاد می‌شود، به این خاطر چهست که دلال‌ها می‌خرند، احتکار می‌کنند و از جریان عرضه خارج می‌کنند.

وی افزود  این‌جا دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند و جلوی این کارها را بگیرند.لذا این گزاره که افزایش قیمت‌ها به‌خاطر جنگ هست، به نظر گزاره درستی نیست.

. .


بازنشر از : منبع: خبر فوری

خبرهای مرتبط با