1404\10\02 06:39:12



وقتی چین از ادعای امارات در باره جزایر سه گانه حمایت می کند، چرا ایران به پکن نمی گوید حالا که امضا کردی هزینه اش را بده

وقتی چین از ادعای امارات در باره جزایر سه گانه حمایت می کند، چرا ایران به پکن نمی گوید حالا که امضا کردی هزینه اش را بده؟ دیپلماسیچین پای ادعاهای امارات را امضا کرد تا پرونده جزایر سه‌گانه از سطح ادعاهای تکراری در منطقه‌ به سطح مناقشه جهانی ارتقا یابد. معنای این امضا روشن است؛ حتی قدرت‌های بزرگ حاضرند حاکمیت ایران را در معامله‌های ژئوپلیتیک خرج کنند.

تبلیغات
پایگاه خبری اکونومی نیوز
پایگاه خبری اکونومی نیوز
خبر و تحلیل در حوزه های اقتصاد ایران و جهان، بازار، تجارت و بازرگانی و رصد ارز و طلا در کشور
# قیمت دلار - # اقتصاد - # قیمت طلا

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه شرق نوشت: پاسخ ایران نیز باید به همان اندازه روشن باشد؛ هر امضا و هر همراهی باید به هزینه‌ای محسوس و بازدارنده بدل شود تا هیچ بازیگری نتواند تمامیت سرزمینی ایران را به کالای قابل معامله تبدیل کند.

امارات متحده عربی سال‌هاست با طرح ادعاهای بی‌اساس تلاش می‌کند تاریخ را وارونه کند و با اتکا بر بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس، این ادعاها را به زبان مشترک منطقه‌ای بدل کند. بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که خود بخش‌هایی از ایران بوده‌اند و در سال‌های نه‌چندان دور جدا شده‌اند، امروز با امضای چنین بیانیه‌هایی ضعف تاریخی خود را پشت ادعاهای سیاسی پنهان می‌کنند. ایران باید یادآوری کند که این کشورها نه‌تنها حق تاریخی در این جزایر ندارند، بلکه خود محصول جدایی از ایران‌ هستند و نمی‌توانند با امضای بیانیه‌های سیاسی تاریخ را بازنویسی کنند.

قدرت‌های بزرگ نیز در این مسیر بی‌تقصیر نیستند. چین در بیانیه‌های مشترک با امارات از تلاش صلح‌آمیز ابوظبی سخن گفته و روسیه نیز یک بار پای بیانیه‌ای را امضا کرد که به همین ادعا میدان داد. این همراهی‌ها، هرچند به بهانه حفظ مناسبات اقتصادی صورت گرفته، در بلندمدت اعتبار دیپلماتیک آنان را با چالش مواجه می‌کند.

پاسخ ایران باید روشن باشد؛ اگر چین چنین موضعی می‌گیرد، ایران هم می‌تواند در قبال تایوان موضع مشابهی داشته باشد. اگر روسیه چنین کاری می‌کند، ایران هم می‌تواند در موضوع جزایر کوریل میان روسیه و ژاپن همان موضع را بگیرد. این همان منطق بازدارندگی است؛ امضا کردی، بهایش را بده.

در حقوق بین‌الملل، حاکمیت با اعمال مؤثر و مستمر تثبیت می‌شود، نه با نقشه‌ها یا ادعاهای تاریخی. بنابراین مؤثرترین پاسخ ایران به هرگونه ادعا، افزایش کمی و کیفی حضور حاکمیتی در این جزایر است. این حضور باید چندبعدی و برنامه‌ریزی‌شده باشد؛ توسعه زیرساختی و رفاهی برای ساکنان، بازدیدهای منظم مقامات بلندپایه کشوری و لشکری و دیپلماسی عمومی فعال برای معرفی این دستاوردها به مخاطب جهانی.

هر یک از این اقدامات سندی زنده و ‌انکارنشدنی در دفاع از حقوق حاکمیتی ایران است و نشان می‌دهد که مالکیت ایران بر جزایر نه یک ادعا، بلکه واقعیتی جاری و تثبیت‌شده است. استمرار چنین اقداماتی علاوه بر تقویت مشروعیت بین‌المللی ایران، پیام روشنی به طرف‌های مدعی می‌دهد که تمامیت سرزمینی ایران خط قرمزی است که در عمل پاسداری می‌شود. در عرصه اقتصادی نیز می‌توان از منطق وابستگی متقابل به‌عنوان ابزاری برای بازدارندگی استفاده کرد.

پیام ایران باید شفاف باشد؛ به این معنا که همکاری‌های اقتصادی سودمند و پایدار ارزشمند هستند، اما نمی‌توانند بر بستری از بی‌توجهی به خطوط قرمز حاکمیتی ایران استوار شوند. ادعاهای بی‌پایه . .


بازنشر از : خبرآنلاین

جزایر سه گانه ایران

امارات متحده عربی

ایران و چین

خبرهای مرتبط با